Jobbresor

Det diskuterades flitigt hur avdraget för jobbresor skulle se ut. Nu är de två herrarna Isak From (S) och Edvard Riedel (M) i luven på varandra.

Det förslag som kom från S-regeringen har dumpats och nu har den här regeringen fått igenom sitt istället.

Du kan klicka på bild, men går endast läsa för dig som är prenumerant.

För dig som inte kan har jag kopierat vissa uttalanden:

Isak From (S) beskriver beskedet som horribelt.

– Riksdagen hade beslutat att införa skattereduktion där särskilt landsbygdsbor och längd på resor ska premieras. Kostnaden för det nya reseavdraget har vi budgeterat till fem miljarder kronor. Men nu skrotar man det förslaget, säger han. – Det blir avdrag som gynnar storstadspendlare och höginkomsttagare mer. Det var det vi ville komma ifrån, och i stället gynna landsbygd och glesbygd och göra avdraget transportneutralt. Det skulle innebära en skattereduktion direkt du åker över 1,5 mil. I dag har du 11 000 kronor i egeninsats innan du får göra avdrag, säger From.

Edvard Riedel: M, KD, L och SD vill i stället höja schablonbeloppen för arbetsresor med bil från 18,50 kronor per mil till 25 kronor – samt att avdraget för drivmedel vid arbetsresor med förmånsbil höjs från 6,50 respektive 9,50 kronor per mil till 12 kronor.

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

De båda säger givetvis de förslag som deras partier står bakom är det bästa. Jag kan bara erinra mig för länge sedan när man fick milersättning från första milen för hållande av egen bil i jobbet. Det kunde rent av vara på cykelavstånd, men det spelade ingen roll, avdrag gjorde man oavsett färdmedel.

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Egna reflektioner: Det som S, MP -regeringen var inne på var naturligtvis att föra över arbetande människor från bilen, speciellt för utsläppens skull. Däremot om du kunde cykla eller åka kollektivt fick du samma ersättning, eller samma avdrag för en som använde bil. Båda förslagen gynnar naturligtvis den som använder elbil och den här regeringens förslag liknar det gamla genom att du måste hålla 11 000 kr i egeninsats. Kör du elbil blir färdkostnaden minimal, medan när du åker där du måste tanka drivmedel blir kostnaden som motsvara egenavgiften (11 000) betydligt kostsammare.

Så jag vet inte vilket förslag jag skulle föredra om jag arbetat och använt egen bil till jobbet. Man kan ju räkna på flera sätt, ett fast jobb med exempelvis 3 mil till jobbet, enkel väg om det skulle löna sig ha en elbil. Hade man cykelavstånd vore naturligtvis det förslag från S+Mp bättre och även kunde åka kollektivt, men hur många kan det?

Jag lägger mig inte i diskussionen på så vis, för jag behöver inte. Men skulle det vara rättvist för alla kunde de skänka en elbil till alla norrlänningar eller Inlandsbor och glesbygdsbor 🙂

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.