Oredan vi nu ser inom bränsle- och elmarknaden, skapades av förra regeringen

Helt klart är det så, samtidigt försökte den här regering på ett ohederligt vis utlova starkt nedsatta priser på drivmedel för att ”lura” åt sig makten. Hur många gav inte sina röster på just de partier – främst SD – som hade det på sin toppagenda.

Kärnkraftens utbyggnad blev ett också ett starkt skäl till att vinna röster när el kunde saknas och/eller som vi nu ser att Svenska Kraftnät måste skjuta till pengar. Man säger det beror på de ”flaskhalsar” som uppstått, därav ett överskott på 97 miljarder. Hur det riktigt blivit och hur så mycket pengar stannat till Svenska Kraftnät har jag svårt förstå. Vad kostar det bygga nya (mindre) kärnkraft, skulle inte de pengarna räcka ganska långt här om det är mer kärnkraft man vill ha? Egentligen är hela energimarknaden misskött eftersom vi fått som vi fått. Norrlands älvar är en stark resurs i vår elförsörjning samtidigt som landskapen förändrats drastiskt. Sedan skulle vi bidra med att skicka strömmen söderut, medan de vägrat bygga vindkraft i havet. De vägrar och kallar områdena för ”naturaområden” som ska skyddas. Här i norr och på andra ställen i landet anses vi mera som skräpplatser och vår natur tas ingen hänsyn till.

Det enda Norrland verkar verkar vara är att vara till nytta för södra Sverige. Hit åker alla resurser som här tas ut. Nu har vi billigare ström än övriga landet och det duger inte, nu ska det utjämnas och att vi får dyrare. Är det inte bra man slipper betala ut elstöd hit också. Det är en märklig tid vi lever i, när vi också låter utländsk marknad till stor ta över. Kina har tagits emot med öppna armar på flera ställen i Sverige när det velat bygga någonting och även vindkraften torde vara samma sak med.

Få ordning på Sverige lovade nye statsministern. Det finns mycket arbeta med det, men frågan är kommer Norrland få det sämre för att övriga landet ska få det bättre?

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Jag har noterat att elbilsförsäljningen gått ner om jag ser till vilka bilar man nu prioriterar i utbudet. Exempelvis Mazda har inga direkta rena elbilar. Det är hybrider av olika slag. Kan komponentbristen gjort sitt att elbilarna nu har svårare vinna marknad och att människor fått sämre ekonomier? Sedan kan vi se hur det reklameras för höga dragvikter på elbilar och även hybrider. Upptill 2200 kg kunde jag lägga märke till. Vad man inte tänker på att det då inte räcker med ett vanligt B-körkort som endast täcker en totalvikt upptill 3500 kg – lättlastbil. Vill man köra tyngre måste en utökad bokstavskombination till. I högsta vikt inberäknas både släp och bil. Problem om jag så säger att elbilen är tyngre än en vanlig konventionell p g a av batteriet som väger en stor del av bilens totala vikt. Det nämner man aldrig i reklamen att det kan vara en nackdel med stor vikt och även hög släpvagnsvikt. Alla bilar med hög släpvagnsvikt kan behöva en chaufför med högre behörighet än B-körkort. Jag vet inte om det är något stort problem, jag ville bara nämna det.

Noterat också det sätts upp en mängd fartkameror bara här i V-mina. Är det inte ganska dyra grejer? Jag menar det är ju snart inga människor som bor här, vi blir undanträngda av alla andra regler. Här ytterligare ett sätt minska befolkningen? Kanske behövs ett nytt fängelse här också för alla fartsyndare? Jippii.

Det ska vara dyrt och komplicerat leva. Lika över landet. Är det det man kallar utjämningsbidrag?

Cirkus riksdagshuset kan de gärna roa sig med där.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.