Vända på en 5-öring

Med dagens frammarsch på eldrift som uteslutande nästan avser vara till gagn för städerna och mestadels för problematiken där. Trånga passager, trafikstockningar men även parkeringar, att parkera kan i vissa fall vara besvärligt. Ett sätt är här vad man kommit på.

Om det skulle vara till något större gagn häruppe och i de glesbefolkade områden vi bor är väl tveksamt. Vi ligger långt efter utvecklingen i övrigt. Här kan också guppiga och dåliga vägar vara ett större problem vilket aldrig tas någon hänsyn till eller förmedlas när man presenterar all den nya tekniken vi ser. Snarare är det så när andra får ta del av den nya tekniken är det väl snare så att vi går tillbaka till hästen och dragkärran 🙂

2 kommentarer

  1. brorson

    Den tekniska lösning, som beskrivs i länken, till fickparkering i sidled, verkar onödigt komplicerad och fungerar troligen enbart på elbilar med fyrhjulsdrift. Det vore mycket enklare med ett femte hjul. som under färd är uppfällt mot golvet i bagagerummet, men vid parkering trycks ner mot underlaget av en hydraulkolv eller liknande. och fullt nedfällt lyfter bakdelen på bilen . Om bilen är framhjäusdriven, vilket de flesta personbilar numera är,. ska växeln ligga i friläge. Man kör alltså in snett på parkeringsplatsen, så att närmaste framhjul stor vid trottoarkanten, varefter femte hjulet flyttar in bakdelen, så att även ena bakhjulet står vid trottoarkanten.. Detta system kan också vara till hjälp om gjup snö hindrar utfart från en parkeringsplats, inte minst om de parkerade bilarna har blivit instängda av plogbilens framfart.

    • edor, Vilhelmina (inläggsförfattare)

      Numera i o m elbilen har man börjat återgå till bakhjulsdrift på vissa modeller, om man inte har 4-hjulsdrift. Volvos senaste modell tror jag har det, bakhjulsdrift. Förmodligen har det göra med vikten och viktfördelningen. Med framhjulsdrift på elbilar kan man få dålig dragkraft enbart på framhjulen när vikten till största delen ligger på bakdelen. Den nya tekniken med oberoende drivning av hjulen (oavsett om det är 2 eller 4 hjul) är elmotorns förtjänst. Den erbjuder nu oanade möjligheter just med detta med en individuell drivning av hjulen. Inga axlar som överför kraften från en (1) motor. Mycket kraft försvinner bara här. Med en elmotor som driver varje hjul tar man tillvara kraften mycket bättre. Det blir en betydligt bättre verkningsgrad. Tekniken vi ser är nog här för att stanna och alla biltillverkare har nu lagt om till eldrift, hybrider eller laddhybrider. Det är trenden vi kommer få se mer och mer av.
      Ett femte hjul? Jag har tänkt samma sak, men det är nog inte troligt, då skulle biltillverkarna nappat på det. Och hur skulle du få drivning på det om inte med elmotor. Jag tror det kan vi lägga åt sidan. Med individuell drivning av hjulen uppnås otroliga möjligheter. Har du inte läst hela inlägget med de andra tillverkarna vad de kan göra med sina bilar?
      Hur kan det bli på tyngre fordon på trånga ställen? Jag tror vi kommer få se mer av det här även på tyngre fordon. Man har en gång för alla bestämt vi ska ha eldrift och det är det väl bara hänga med oavsett vad man tycker. Jobbar inte den här regeringen för det också?

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.