Ska 15-åriga EPA-ungdomar lösa glesbygdsproblemen?

Vad jag kan förstå och de inslag som visats bl a från Arjeplog klagar man främst det går inte resa som man vill. Även dito kommunalråd höll med om detta.

Vill säga det finns ingen kollektivtrafik som skulle vara en typ av ersättning till EPA. Hur gjorde man tidigare under alla åren när inte EPA var aktuellt och inte fick köras? Dog ungdomen då som var 15 år eller äldre? Det är ju vanan man skaffat sig som är största problemet och att vuxna (politiker) mera ”låtsas” värna om dessa 15-åringar är väl mera av populism. Jag tror inget parti kan stödja sig på deras eventuella röster de som då fyller 18.

Dör man om man måste vänta 1 år tills man fyller 16? Sedan att det kommer krävas en fylligare utbildning av vad det nu gör är väl bara positivt och man får köra i 45 km. Vore jag ungdom och i deras situation skulle det inte vara värt vänta 1 år? Nu krävs endast EU-mopedkörkort. När hände det i Sverige man fick köra bil och även lastbil på det?

Att sedan många kört ihjäl sig är inte det tragiskt och oftast överskridit max hastigheten skyhögt över 30 km/tim. Vad tänker vuxna på, värnar man ungdomar eller inte?

Sedan hur är deras bilar beskaffade, är det inte relativt åldriga överlag och sprider ut CO2 dessa också. Samtidigt som vi andra förväntas, ja om inte ska köpa elbilar som har 0 utsläpp.

Jag fattar ingenting hur vuxna ibland tänker, om de tänker över huvud taget. Norrlands glesbygd blir inte bättre av detta, tvärtom kommer det stagnera ännu mera på det sätt det resoneras. Jag är minst sagt förbryllad av inte minst hur ledande politiker resonerar.

Skulle jag sitta i EU skulle jag röstat för förslaget om 16-års gräns.

Den som vill får gärna spotta mig. Jag står upp för mina åsikter.

 

6 kommentarer

  1. brorson

    Dessa politiker borde skämmas. Vi är inte ens rustade för att klara normala påfrestningar under fred., Hur ska vi då klara påfrestningarna under krig? Ett exempel är svenska EU-parlamentarikers försök att sabotera blivande svenska soldaters stridsförmåga och uthållighet genom att försvara den alldeles för låga åldersgränsen för att köra motorfordon. Det kommer att bli hösäckar med samma kondition som 80-åringar, som rycker in till den återinförda värnplikten.

    Jag föreslår härmed en nedre åldersgräns på 18 år för framförande av alla slags motorfordon, med endast två undantag: 1) Handikapp-fordon, som körs av handikappade ungdomar. 2) Jordbrukstraktorer, som, körs av bönders barn på föräldrarnas ägor. Alla andra ungdomar, (utom de handikappade). som just fyllt 18 år, ska klara cykelturer på 10 mil med en medelhastighet på minst 20 km / h.

    Detta påverkar inte bara stridsförmågan i krig, utan ökar också risken för förslitningsskador i arbetslivet i fredstid. Den alltför låga åldern för rätt att köra motorfordon är en allvarlig hälsorisk för de unga i både fred och krig. Ändå ser flera riksdagspartier detta enbart som en rättighetsfråga – inte som en folkhälsofråga.

    Den här formen av röstfiske bland unga, som inte ens har uppnått rösträttsåldern. är ett svek mot samma ungdomar. Kommer de ens att uppnå åldern 80 år med sin ohälsosamma livsstil? Vuxna tar inte sitt ansvar. Vi ser ju hur bristen på vuxen-auktoritet slår, med stöket i skolorna.

    Dessutom behövs ett totalförbud mot elsparkcyklar på allmänna vägar och gator. De är inga handikappfordon.

    • edor, Vilhelmina (inläggsförfattare)

      Det kan faktiskt vara viktigare se över hur kroppen vårdas. Jag kan hålla med om det.

  2. Håkan Rombe

    Och inte lär de svenska PISA-resultaten förbättras av att minst 100 000 ungdomar (det finns över 50 000 epatraktorer) åker omkring på våra vägar dag och natt. Oräknat mektiden.

    • edor, Vilhelmina (inläggsförfattare)

      Ska vi hålla strikt på vad körkortsförordningen säger får man varken överskrida hastighetsbegränsningen, men inte heller hindra trafik i övrigt. Sedan att ungdomar är motorintresserade är väl inte skäl nog förbjuda EPA. Men en regeländring anser jag nödvändig.

  3. brorson

    1) Motorintresse är i sig inte fel, men bör kanaliseras i form av praktiska yrkesutbildningar av OLIKA slag. Alla kan ju inte få jobb som bilmekaniker.
    2) De teoretiska utbildningarna hotas från två håll, både för låg ålder för datoranvändning och för låg ålder för framförande av motorfordon.
    3) Den politiska demokratin hotas av vuxna politikers fjäsk för unga väljare och t.o.m. för blivande väljare. Detta fjäsk är ingen lösning på glesbygdsproblemen, utan förvärrar dem.

    Det är ytterst alarmerande att ålderskrämpor drabbar i övrigt full friska 25-åringar med fysiskt tunga jobb, som de inte har den fysiska styrkan för. Och när bärplockare importeras från Thailand för att glesbygdens egna förslappade ungdomar inte har den erforderliga snabbheten. Varigenom de också går miste om behövliga extrainkomster.

    Bristen på kollektivtrafik och när-service i glesbygder löses inte med ökad räckvidd med egna fordon för fler. En lämplig kompromiss kan dock vara att göra undantag för elcyklar, där en elmotor förstärker muskelkraften i uppförsbackar (alltså ej elmopeder).

    Mobilförbud i skolan är kanske rätt tänkt. Men med tanke på skolskjutningarna och risken att läraren skjuts först, vem ska larma? Jag föreslår att mobiloperatörerna tvingas införa en funktion, varmed läraren kan stänga av elevernas mobiler för utgående samtal med undantag för 112. Samtidigt bör införas en funktion, som gör att telefonen skickar koordinater till operatören en gång per timme vid låg batterinivå, varigenom en borttappad eller stulen telefon kan lokaliseras.

    EU-förslaget om en övre åldersgräns för körkort bör avvisas. Det kan ersättas med krav på extra-utrustning på bilen, som kompenserar nedsatt funktion hos äldre förare. Jag kan däremot acceptera en övre gräns 80 år för en ny mandatperiod so statschef, statsråd, riksdagsledamot och kommunalråd, men bara under förutsättning att rösträtten höjs till 20 år och val till nämnda befattningar höjs till 24 år. Som vald, ska man ha röstat i minst ett tidigare val, och haft tid att utvärdera hur det har gått.

    Med en övre åldersgräns för valbarhet, blir det svårare att diskriminera ålder och bortse från deras erfarenheter. Infantiliseringen av svensk politik, både till höger och vänster, måste stoppas. Se bara vad som har hänt med Sverige. Ingenting fungerar som det ska. Och våra politiker, med alltför låg medelålder, tror att det är en naturlag.

    Förbjud elsparkcyklar helt på allmänna vägar och gator. Åldersgräns 18 år för alla slags motorfordon, utom elcyklar, handikappfordon och jordbrukstraktorer på egen mark. Åldersgräns 22 år och krav på minst 4 år olycksfri körvana för tung motorcykel, lastbil, buss, taxi och utryckningsfordon.

    • edor, Vilhelmina (inläggsförfattare)

      EPA kan självmant komma försvinna i dess nuvarande form. Oftast enligt min mening är det äldre fordon (kolvmotor, diesel eller bensin) som kommer försvinna någon gång under nästa decennium. Ska vi hålla strikt på klimat- och miljöpolitiken som den utformas inte minst från EU är det fel att att inleda ungdomar i dessa vanor som det blir med EPA. Jag går bara efter de direktiv som allmänt ges.
      Tar vi utbildning, en mera avancerad så visst kan EPA-kulturen bidra till den, att den stagnerar. Ser vi programmen som visas på tv, exempelvis ”Frusna vägar” håller den lika lågt mått som Melodifestivalen tycker jag.
      Ser vi allmänt hur det ser ut i världen med de pågående större krigen, vad värnar man om här? Mera bomber, mera stridskrafter i form av fossildrivet för att kuva olika befolkningar. Samtidigt som Sverige, EU vi ska ha en ”grön omställning”. Man får verkligen klia sig i huvet för att få detta gå ihop.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.