Laddkontakt 100 000 (?) och skatten på husbilar slopas
Det är märkligt att en trasig laddkontakt på en elbil ska kosta 100 000 reparera. Det får en skots elbilsägare erfara när hans laddkontakt till sin lilla Renault Zoe brann upp. Nu vill Renaualtverkstan ha 100 000 för att reparera den. Bilen är endast värd 73 000 (om den fungerar) och han valde därför skrota den. Det kanske löser sig ändå med en annan verkstad.
Jag har sagt det tidigare men gör det igen. Det har gått alldeles för snabbt med elbilarna och det genom påverkan från politiken som skett. Det finns ju något som heter marknaden som i vanliga fall får styra, konkurrensen gör att dåliga prylar gallras bort till förmån för de bättre. Här har inte här skett i någon större utsträckning anser jag. Dessutom är ström inte att leka med och i det här fallet starkström som ska i batteriet och under kortast möjliga tid. Jag tror inte på det här i full skala som det nu utvecklats. Billigt köra men dyrt reparera om det händer något. Inte bara som i det här fallet en laddkontakt, en skada kan även bli dyr och försäkringarna på elbilar är betydligt dyrare än på de vanliga konventionella. Summa sumarum kan vi få ompröva allt detta som vi är på väg in i. Politiken, EU, miljö- och klimataktivisterna har fått för mycket säga till om.
Den aviserade höjda husbilsskatten dras tillbaka.
Städerna och deras kufusar ska inte bestämma i allt hur vi ska leva i Sveriges avlånga land. Det har i vissa avseenden börjat likna diktatoriska modeller.
Elbilen kommer inte lösa alla problem som man fått för sig. Batterier, gruvdrift och barnarbete kan ha en stark koppling. Varför inte kopplat till detta sammanhang?
kommentar