Laddkontakt 100 000 (?) och skatten på husbilar slopas

Det är märkligt att en trasig laddkontakt på en elbil ska kosta 100 000 reparera. Det får en skots elbilsägare erfara när hans laddkontakt till sin lilla Renault Zoe brann upp. Nu vill Renaualtverkstan ha 100 000 för att reparera den. Bilen är endast värd 73 000 (om den fungerar) och han valde därför skrota den. Det kanske löser sig ändå med en annan verkstad.

Jag har sagt det tidigare men gör det igen. Det har gått alldeles för snabbt med elbilarna och det genom påverkan från politiken som skett. Det finns ju något som heter marknaden som i vanliga fall får styra, konkurrensen gör att dåliga prylar gallras bort till förmån för de bättre. Här har inte här skett i någon större utsträckning anser jag. Dessutom är ström inte att leka med och i det här fallet starkström som ska i batteriet och under kortast möjliga tid. Jag tror inte på det här i full skala som det nu utvecklats. Billigt köra men dyrt reparera om det händer något. Inte bara som i det här fallet en laddkontakt, en skada kan även bli dyr och försäkringarna på elbilar är betydligt dyrare än på de vanliga konventionella. Summa sumarum kan vi få ompröva allt detta som vi är på väg in i. Politiken, EU, miljö- och klimataktivisterna har fått för mycket säga till om.

Den aviserade höjda husbilsskatten dras tillbaka.

Städerna och deras kufusar ska inte bestämma i allt hur vi ska leva i Sveriges avlånga land. Det har i vissa avseenden börjat likna diktatoriska modeller.

Elbilen kommer inte lösa alla problem som man fått för sig. Batterier, gruvdrift och barnarbete kan ha en stark koppling.  Varför inte kopplat till detta sammanhang?

2 kommentarer

  1. kenth

    Att köra en äldre bil ger mindre klimatavtryck
    än att köra en ny elbil. Klimatavtrycket är större
    idag vid nytillverkning av bilar. Sen hur arbetsvillkoren
    på bilfabrikerna och från underleverantörer är en annan
    fråga. En bekant har köpt en äldre skattefri husbil som han
    fixat till så den går miljövänligt…och då han är bilmekaniker
    i grunden fixat med allt runtom. Nya elektroniska bilar blir inte
    så långlivade att de ens kommer up till 30års ålder…
    Edit: I Kina anses en bil förbrukad när den nått 10års ålder oavsett
    körsträcka så där demonteras dem i beståndsdelar och materielen
    tas tillvara. Inte som här där bilarna bara trycks ihop till paket eller
    tuggas sönder som de är.

    • edor, Vilhelmina (inläggsförfattare)

      Jag kan sakna äldre bilar i mer än ett avseende men just ömtåligheten hos de nya är anmärkningsbar. Min gamla Volvo 144 hade kofångare både fram o bak. Råkade man köra på något gjorde det inte så mycket. Idag är oftast nedre delen av plastmaterial och även saknas rejäla kofångare så skadas det så att det spricker och måste bytas blir det stora sektioner som måste bytas. Inte bara dyrt, även om försäkringen täcker, men ganska onödigt. Om bilen tidigare hade några små bucklor eller mindre skador, vad gjorde det. Man kunde kanske själv åtgärda det, idag går knappast det. Visst har bilarna blivit mer av slit och släng och det är dyra pengar det gäller som direkt inte duger längre. Dessutom har den digitala tekniken tagit över för mycket. Alla gamla kontroller som var gjorda med knappar eller av fysiska slag har nu ersatts av digitala. Nu börjar man dock inse det inte var så bra detta och man försöker behålla, eller gå tillbaks till det gamla. Tesla har jag fått för mig är väl den mest utpräglade vad det gäller detta, digital teknik. Dessutom kan det vara trafikfarligt om man exempelvis ska sköta allting via en skärm. Allt är inte bra i det nya.

      forts. Det finns en nackdel till som inte fanns på äldre bilar, i alla fall min gamla Volvo. Kör man på en smutsig väg där olika partiklar åker omkring får du det alltid i dörrarna eller mellan kaross och dörr (insteg). Samma sak med med bagageluckan och har du en s k combicupé vilket de oftast är av den modellen numera har du allt på bakrutan och hela baken täckt av smuts. Det är strömlinjeformen som gör det, att bilarna numera försöker göras med så litet luftmotstånd som möjligt vilket kan vara bra i sig. Men betydligt mera skit får du med nästan inuti bilen.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.