Ågrens fantasier, i fablernas värld
Nu fantiserar Ågren igen ,denna gång är elflyget snart här
Det minsta flygplanet i reguljär trafik är 19-sitsiga BAe J31 med två motorer på 700 kW vardera. Planet väger 7350 kg fullsatt. För sträckan Göteborg-Borlänge, en timme, behöver ungefär 1 MWh matas till propellrarna och ytterligare 0,5 MWh medföras som reserv. Antag optimistiskt 90 procents verkningsgrad på elmotorn och 100 procent utnyttjandegrad på batteriet. Bortse från energibehovet för el, belysning, värme, avisning och kabintryck.
Att lagra 1,6 MWh i litium-jonbatterier kräver då cirka åtta ton batterier, det vill säga mer än hela flygplansvikten, till ett pris av minst 15 miljoner kronor. Då pratar vi om ett litet, relativt lättelektrifierat flygplan. På 400-sitsiga Boeing 777 ligger starteffekten runt 50 MW per motor.
Ågren får gärna förklara hur en sådan elmotor ser ut, hur man lagrar 200 MWh för en lång flygning och hur den kabel ser ut som överför 50 MW från flygplan till motor.
Senaste kommentarerna