Vicke Lilltroll

Synd att inte klaga !!

Politiker tror på Elflyg

För att få tillräckligt med energi för att kunna driva ett vanligt flyg på en medeldistansflygning med den teknik som finns nu, krävs det en batterilösning som väger 130 ton. Det är mer än vad hela flygplanet väger när det startar och lyfter,
Batterierna ska ha tillräckligt med kapacitet för att kunna lyfta både sin och hela planets vikt, inklusive passagerare, vilket är ett stort problem i och med att batterierna väger så mycket.
Eldrivna flygplan kräver batterier som har en ännu högre energidensitet än vad som finns i de flesta moderna litiumbatterier, till exempel de som sitter i en Tesla S modell 3, Batterierna står för en stor del av en Teslas vikt då de väger upp mot 530 kg styck.
Vem har råd med elflyg?
Det återstår fortfarande en stor utmaning innan vi kan resa söderöver med ett eldrivet flygplan. Pengarna. Effektiva batterier är svindyra något som även de som drömmer om en Tesla-bil har fått inse.
Ett batteri i de sensaste Tesla-modellerna har ett produktionspris på cirka 100 000 kronor, Om flygbatterier ska kunna produceras till samma pris per kilo som Tesla-batterierna, skulle ett flygplansbatteripack, som väger 130 ton och som inte ens räcker till kapacitetsmässigt, kosta 26 miljoner kronor.
Det är ytterligare ett problem med batteriflygplan, . I skrivande stund är det tillåtet att ha med två laptop-batterier på flyget. De batterierna förvaras i kabinen där det är normal temperatur men utanför, där temperaturen kan gå ner till -55 grader, är det ingen bra miljö för batterier.
Därför måste de placeras i isolerade utrymmen, inte bara i kabinen utan även på andra platser som är utspridda över hela flygplanet. Men uppvärmning kräver fler batterier och så börjar den onda cirkeln om på nytt.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.