Betala själv eller via skattsedeln?

Av , , 6 kommentarer 13

Kommunpolitiken har nu startat igång på allvar efter sommaren. Inom socialtjänsten fortsätter arbetet med att möta kommande års budgetutmaningar. Nämnden känner tydligt av hur skattesänkningarna slår i samhället. M+KD-budgeten har sänkt skatterna istället för att satsa på välfärden. När befolkningen blir allt äldre så har samhället plockat bort resurser för att möta den utmaningen.

Det är fullständigt huvudlös politik.

Personalnämndens ordförande Tomas Wennström(s) skrev den 9/8 en väldigt bra debattartikel i VK om finansiering av välfärden. Jag rekommenderar dig att läsa den då Tomas beskriver hur en lång trend av skattesänkningar urholkat våra resurser. Och om hur alla politiker talar om ”satsningar” medan undersköterskan på golvet istället ser hur kollegorna blir färre år för år.

Vi har två val i Sverige:

  • Antingen fortsätter vi finansiera välfärden gemensamt via skattsedeln där alla betalar efter förmåga och får efter behov. Det kräver att vi har tillräckligt med skatteuttag för att finansiera sjukvård, skolor och äldreomsorg.
  • Eller så fortsätter vi sänka skatten i Sverige. Där ser vi hur det blir i andra länder som gör så. Du som medborgare får då lägre skatt men får då istället betala mer av välfärden ur egen plånbok.

Problemet med att ta vägen via mer skattesänkningar är att det blir mycket dyrare för varje enskild person att köpa sin välfärd själv. Det är som den där hemförsäkringen du har via facket, det blir billigare om alla medlemmar är försäkrade tillsammans.

Dessutom finns ytterligare en nackdel. De familjer med låga inkomster, eller med exempelvis sjuka barn, kommer att få det svårt att klara sin vardag. Vilket försäkringsbolag vill hålla ned premien för en cancerpatient?

För mig som socialdemokrat vill jag inte ha ett samhälle där fattiga och sjuka ska behöva lämna hus och hem för att betala sin sjukvård. Därför behöver vi se till att vi har tillräckligt med intäkter för att finansiera våra behov. Och där är det väldigt tydligt vad som fungerar. Att ta ut lite högre skatt ger mer resurser till välfärden än vad sänkta skatter genererar via ökad tillväxt.

6 kommentarer

Lupinjakten fortsätter

Av , , 2 kommentarer 10

2 kommentarer

RBU och SKL gör gemensam sak om personlig assistans. Allt fler kräver nu rättning och inte ytterligare utredningar

Av , , Bli först att kommentera 8

Under gårdagen gick RBU(Riksförbundet för rörelsehindrade barn och ungdomar) och SKL(Sveriges kommuner och landsting) ut i en gemensam debattartikel om att personlig assistans måste vara statlig.

Det är efterlängtat. Ni som följer bloggen vet att jag länge efterfrågat SKL i den här debatten. Att funktionshinderrörelsen och kommunerna säger ifrån är en nödvändighet. Personlig assistans har blivit ett sätt för staten att dumpa kostnader på kommunerna och där den enskilde hamnar i kläm.

För många kommuner innebär detta stora problem. För en liten kommun kan kostnadsövervältringen innebära en enorm belastning på socialtjänsten att hanteras inom ram. För en kommun som Umeå undantränger detta just nu ordinarie viktig verksamhet. Det är en skandalös hantering av den statliga nivån.

Samtidigt är det viktigt att säga att läget ser olika ut i kommunerna, det är inte alla som har lika stora problem som vi har i Umeå. Vad det beror på skulle behöva utredas och kontrolleras noggrant. Görs likartade bedömningar i hela landet av försäkringskassan.

Ansvarig minister Lena Hallengren har nu ingen lätt uppgift. Dels har hon ärvt en utredning som sågats av funktionshinderrörelsen. Dessutom fått i knät kraven på Liberalerna om nya utredningar och sen är det mesta ekonomiska utrymmet låst av förhandlingar inför regeringssamarbetet.

Men denna fråga är större än för en enskild minister. Det handlar såväl om hela regeringen, samarbetspartier och hela riksdagen. Det måste bli slut på att tiden rinner iväg på nya utredningar. Att staten ska ta över assistansen kan inte ses som kontroversiellt längre, till och med den senaste utredningen konstaterade att denna 2-parts modell nått vägs ände.

Det behövs verkstad och konkreta lagförslag på bordet snarast möjligt. Ytterligare 15 år av utredningar som sedan kastas i papperskorgen kan vi vara utan.

 

Bli först att kommentera

Lupiner, överallt dessa lupiner

Av , , 9 kommentarer 15

IMG_1973

Denna sommar har det blivit en del bilresande med familjen och man slås över hur omfattande utbredningen av lupiner gått. Skillnaden från ifjol är stor. Här i Umeå har det på många håll gått så långt att alla andra blommor är utraderade.

Jag vet att Skellefteå håller på med ett projekt nu om att begränsa utbredningen, kanske vore något även för Umeå.

I stugan som vi har några mil söderut så har lupinen tagit över i diken och börjat ta sig in på gräsmattan från åkern. Familjen ägnade därför gårdagen till att gräva upp och ta bort lupiner. Det är minst sagt slitsamt då rotsystemen är så stora men man vet ju att det blir bara värre om inget görs.

Nu har ju diskussionen om att begränsa utbredningen av denna invasiva ärtväxt pågått i många år. Men Naturvårdsverket har fortfarande inte satt upp den på sin lista över förbjudna växter. Det är en obegriplig hållning vilket skickar helt fel signaler.

Snarare måste allmänheten få en tydlighet från myndigheterna om att man menar allvar med att denna art inte hör hemma här och ska bort från diken och ängskanter. Den ska plockas bort i sopsäckar eller brännas för att inte spridas via fröna och sen ska det rensas med lie och trimmer återkommande till rötterna dör.

Titta på Finland. Där har lupinen nu 2019 satts upp på listan över växter som är förbjudna att köpa, sälja och sprida. Även Sverige borde inse att ska man ha kvar prästkragar, blåklockor och andra arter så gäller det att börja agera. Det finns områden kvar att rädda.

9 kommentarer

8 år sedan idag

Av , , Bli först att kommentera 4

Idag är det 8 år sedan terrorattacken på Utöya. Vi minns och lovar att aldrig glömma.

 

 

 

Bli först att kommentera

Socialdemokraterna har idag i Almedalen lanserat en välfärdskommission

Av , , Bli först att kommentera 5

Bra med kommission. Men vid sidan av de strategiska övervägandena så måste medel ut i stor omfattning till kommuner och regioner redan i höstens budget. Socialdemokraterna måste till varje pris stoppa krisen i välfärdssektorn. Något annat duger inte och nu är det nog på upp och nervända världen i svensk politik.

Det får vara slut på nedskärningar i socialtjänsterna och inlåsande statsbidrag i skolan. Det är helt galet att kommunerna skär bort förebyggande verksamheter och lägger ned äldreboenden för att man på statlig nivå prioriterat betala på en redan låg statsskuld eller sänker skatterna med 100 miljarder som högerpartierna ägnat sig åt tillsammans med SD.

Sen måste finansieringsprincipen upprättas. Personlig assistans ska repareras och finansiering fram till kommunerna. Det här har över 15 år varit ett haveri som måste lösas ut. 2,5 miljarder har under radarn förts över på kommunerna men vad det verkligen kostat i fler 9:9 boenden vet ingen. Det mänskliga lidandet av att få fel insatser tillkommer.

Om Centerpartiet och Liberalerna inte ställer upp nu så får Socialdemokraterna helt enkelt ställa samarbetet på sin spets. Äldre, barn och personer med funktionsnedsättning ska inte ta smällen för dessa uppenbara systemfel. Och det är bråttom.

Ska nån lösa dessa problem så är det Socialdemokraterna. För egen del har jag skrivit om detta många gånger och kommer göra det jag kan från min lokala horisont till att det ska bli ordning i detta.

Bli först att kommentera

Tramsjournalistik från Folkbladet. Att använda åsiktskrönikor som ett sätt att torgföra insinuanta och vinklade ordval imponerar inte.

Av , , Bli först att kommentera 21

Vaknar till en av de mer hårddragna vinklingar jag fått på mig på länge. Folkbladet står för anrättningen denna gång.

Journalisten Magnus Johansson besökte nämndens presskonferens förra veckan och lämnade med frågetecken. Här hade ju media i veckor skrivit den ena dramatiska artikeln efter den andra och så bidde det inget ”blodbad”, som journalisten omnämner det.

Att man kan få kritik är en sak men när det görs med ord av en journalist som:

”Andreas Lundgren, försvarar sig med…att det finns ett systemfel någonstans i samhället”

”I stället tar nämndens ordförande Andreas Lundgren (S) fram karta och kompass för att hitta det systemfel…”

”Vice ordförande Björn Kjellsson (L)…förklarar att det bekymmersamma situationen är ett resultat av att kommunstyrelsen…inte tillskjuter tillräckligt pengar i månads- och veckopeng”

Ja då kan man inte annat än tycka att det blir rejält tröttsamt.

Låt mig först för Johansson påpeka att systemfelen kring personlig assistans är väl beskrivna av funktionshinderrörelsen de senaste tre åren. Man måste ha levt under en sten för att inte nåtts av de berättelser om enskilda som efter domar nekas hjälp för andning och sondmatning. Denna utveckling har accelererat kostnaderna för Umeå. Och att kommunerna knäar under en demografisk utmaning kan man läsa om i SKL:s ekonomirapport från i maj:

https://webbutik.skl.se/bilder/artiklar/pdf/7585-547-9.pdf?issuusl=ignore

Men sen, vad är det här för tramsjournalistik?! Argument blir inte starkare för att man lägger in värderingar i sina ordalydelser. Vad har exempelvis uttryck som ”veckopeng” överhuvudtaget att göra med det vi håller på med?

Nu tycker väl Folkbladet att man ska komma undan med detta genom att kalla åsiktsjournalistiken för ”krönika”. Men notera att den som skriver denna krönika är samma person som gjorde nyhetsreportaget vid nämndens presskonferens. Hur kan jag då som prenumerant lita på att Folkbladets nyhetsrapportering är objektiv?

Det är inte första gången journalist Johansson går över gränsen med vinklingar och rena felaktigheter. Jag minns väl vad Anders Ågren(m) och Peter Olofsson(s) fick utstå i den överlägset mest vinklade artikel jag läst i hela mitt liv. Den handlade om att de skulle som styrelseledamöter i SKL varit ansvariga för en strippshow på en konferens. Då det inte fanns underlag för dessa påståenden så kokade Johansson helt enkelt soppa på den spik han hade återigen med värderingsmässiga och insinuanta ordval. Och den gången handlade det dessutom om en nyhetsartikel.

Men visst, oavsett detta är ansvaret ändå ytterst mitt för att jag inte lyckas berätta för media vad en i stora delar enig nämnd håller på med. Och det är inte lätt att på sju veckor ta fram 50 miljoner i besparingar som kommunledningen krävt. Varken för nämnden, våra hårt arbetande chefer och personal.

Varför det inte blev det ”blodbad” som Johansson efterlyste handlar inte om förtroendevalda som skyller ifrån sig. Utan om förtroendevalda som inser att en slakt av allt förebyggande arbete varken i rena summor löser dagens underskott och riskerar att öka belastningen framöver. Och som därför undersöker alternativ.

50 miljoner var underskottet. 43,4 miljoner tog nämnden beslut om den 19 juni i effektiviseringar och vad framtida inriktningsbeslut kan ge. Ytterligare 7 miljoner i omstöpning av missbruksvård och Öppen förskola kommer upp igen i höst. Därutöver lades en rad utredningsuppdrag för att titta på fler alternativ till effektiviseringar. Samtidigt som står nämnden nu bakom 9 av 10,29 miljoner som beräknades kunna sparas in 2019.

Huvudparten av vad nämnden sa nej till handlade om två saker. Dels avskaffande av heltid 17 miljoner som kommunfullmäktige två dagar senare beslutat skulle fortsätta. Det skulle vara ett poänglöst trots som inte skulle ge en besparing. Dels entreprenadisering av assistansen som beräknades ge 5 miljoner men där en enig nämnd sa nej då vi var oroliga för den framtida kvaliteten för den enskilde.

Såväl jag som vice ordförande i nämnden är också väl medvetna om att det kommer krävas fler effektiviseringar och ta tid att nå en budget i balans. Dels har vi inte bara att hantera dagens underskott utan även att det kommande år kommer saknas pengar.

Dessutom är vi utsatta för en statlig nivå som fortsätter kasta på kommunen kostnader. Kommer kostnadsövervältringen för personlig assistans att fortsätta som under första tertialen så visar den ett underskott på 30 miljoner på helår.

Enligt Magnus Johansson letar jag systemfel med karta och kompass.

Det behöver jag inte.

Det systemfelet stirrar rakt på oss från delårsbokslutet.

Bli först att kommentera

Socialtjänsten och Fastighet har avvärjt hemlöshet för ett stort antal ungdomar

Av , , Bli först att kommentera 9

Lite i skymundan av alla mediala skriverier om effektiviseringskrav så har det under våren pågått ett arbete inom socialtjänsten för att förhindra en omfattande hemlöshet på Umeås gator. Det här har du kanske aldrig hört talas om, men ett exempel på sådant som socialtjänsten hanterar till vardags.

Det handlar om ensamkommande ungdomar födda -99 med beviljade uppehållstillstånd som stått inför hemlöshet då regler ändrats. Bakgrunden är en förändring av de statliga ersättningarna 2017 så kortades tiden kommunerna får ersättning för flyktingungdomar från 21 till 19,5 år. Detta har inneburit att ungdomarna behövt slussas ut från ensamkommandeverksamheten tidigare än beräknat. För många innebär detta i praktiken hemlöshet då man inte haft tillräcklig kötid för att ta sig in i AB Bostadens bestånd eller kontakter ut mot privata fastighetsägare.

Vi har därför såväl som på politisk nivå mellan olika nämnder som på verksamhetsnivå försökt lösa ut den här situationen under hela våren. Notera nu, att detta handlar inte på något sätt om att dessa ungdomar ska gått före i någon bostadskö eller liknande. Utan det handlar om att socialtjänstens reguljära arbete inom ensamkommandeverksamheten, med att hjälpa den enskilde att söka bostad, har växlat upp i sina ansträngningar. Detta i kombination med att kommunens fastighetsavdelning jobbat med de lägenheter som ensamkommandeverksamheten haft till handa.

Resultatet är att av ett 70-tal ungdomar som riskerat hemlöshet så har nästan alla idag någonstans att bo när de 1 juli skrivs ut från ensamkommandeverksamheten. Det är ett fantastiskt resultat och både till gagn för ungdomarna som nu kan studera eller arbeta och veta att man har tak över huvudet. Men även för ett Umeå som kommun som vill växa hållbart utan social utslagning.

Det har varit en lång resa som nu kommit i mål på ett mycket bra sätt. Jag känner mig glad över att det stora mottagande som började under 2015 nu också fick knytas ihop på ett bra sätt. Vi i Umeå klarade den utmaningen.

Med den nyheten vill jag önska alla bloggläsare en trevlig sommar. Vi syns igen i augusti!

Bli först att kommentera

Faran långt ifrån över. Det här är bara början för socialtjänstens prövningar.

Av , , 6 kommentarer 9

Under förra veckan så tog så Individ- och familjenämnden(IFN) ställning till tjänstemännens förslag till en budget i balans. Av de reella besparingar, inriktningsbeslut samt pågående arbete som pågår och påverkar ekonomin under 2019 så ställde sig nämnden bakom 9 miljoner av 10,29 miljoner kronor. Totalt sett 2019-2021 ställde sig nämnden bakom ekonomiska effektiviseringar och besparingar på över 43 miljoner.

Dock kommer detta vara otillräckligt. Vi ser hur kostnaderna för personlig assistans fortsätter öka samtidigt som nämnden kommer att ha extremt svårt att tackla dessa svårprognostiserade volymer. Att klara detta kommer kräva väldigt mycket av nämndens ledamöter under denna mandatperiod.

I grunden handlar det här om att nämnden försöker hantera en statlig kostnadsövervältring inom bland annat den personliga assistansen, ett statligt systemfel som jag brukar säga. Detta, vilket vi delar med andra kommuner, är helt orealistiskt med tanke på de tuffa effektiviseringar nämnden haft att hantera de senaste åren. Det finns helt enkelt inte mycket kvar att effektivisera, vilket även jämförelser i nettokostnadsavvikelser mot andra kommuner visar.

Men ingenting tyder på att detta kommer att lätta vilket sätter nämnden i en rejäl rävsax. Budgetbeslutet ska därför bara ses som början på en lång och knepig resa att få en budget i balans. Redan i höst kommer nämnden att behöva återkomma med nya besparingar och vi har därför förtydligat att nuvarande budgetbeslutet ”gäller tillsvidare” men kan komma omprövas inom kort. Så svårt är läget.

Det som var positivt med sammanträdet var att de fyra borgerliga partierna tillsammans Socialdemokraterna och Miljöpartiet i stort sett var överens om prioriteringarna och vägen framåt. Här vill jag verkligen skicka ut en eloge till mina kollegor i de borgerliga partierna som hade svåra vägval att göra men försökte göra det bästa av situationen i nämndsarbetet.

Där vi skiljer oss åt mellan alliansen och Socialdemokraterna handlar om heltidsinförandet. De fyra borgerliga partierna yrkade på att heltidsinförandet skulle upphöra med hänvisning till att finansiering saknas medan Socialdemokraterna, Miljöpartiet och Vänsterpartiet yrkade avslag.

Från vår sida motiveras avslaget med att frågan två dagar innan varit uppe under budgetfullmäktige där det fastslogs att heltidsinförandet skulle fortsätta. Det blir därför ett meningslöst ”trots” att kräva att upphöra med något som kommunens högsta beslutande organ redan sagt vi måste arbeta med för att klara framtidens kompetensförsörjning. Noterbart är att Kristdemokraterna som i kommunfullmäktige ville behålla heltidsinförandet för tillsvidareanställda, nu svängt och röstade för att upphöra helt med införandet.

Det står dock helt klart att de olika omvärldsfaktorerna som påverkar nämnden(varav heltid är en av kostnaderna) kommer att behöva adresseras inom kommunen. Även om nämnden skulle ta bort ALL förebyggande och ej biståndsbedömd verksamhet(som minskar kostnader i framtiden) så skulle det inte ens räcka för att få nuvarande situation i balans. Det blir därför viktigt att nämnden får stöd av kommunledningen i de vägval som väntar och kommunorganisationen behöver ”hjälpas åt” för att undvika att underskottet ökar dramatiskt på grund av felaktiga prioriteringar.

Andreas Lundgren(s)
Ordf, Individ- och familjenämnden

 

6 kommentarer
Kategorier
Arkiv
RSS Nytt från vk.se
  • Ett fel har uppstått, vilket troligen innebär att flödet är nere. Försök på nytt senare.