Coop mfl har allt att tjäna på att börja med hemleveranser

Just nu pågår det över hela landet olika diskussioner bland ägare för Coop och Ica-butiker över vad man ska göra i coronakrisen. Sedan några år tillbaka finns det bara en coopbutik här i Holmsund, eller ja, Konsum som vi säger. Så det är den kedja jag kommer nämna mest, även om det innefattar alla kedjor med kollektivavtal.

Diskussionerna lokalt har främst handlat om hur man skall kunna införa separata inhandlingstider för äldre och riskgrupper (vilket nu etablerats till mån-fre 08-09) men också hemleveranser. Då jag uttalat mig kring hemleveranserna på ett ganska kraftfullt sätt (dock i positivt tonläge) så har jag fått till mig genom S-föreningens representant, som också är coopombud, att det blivit en hel del diskussioner om mitt uttalande under de möten som skett de senaste dagarna. Inte så att det varit direkt negativt men att mina förslag på kommit på tal.

Jag tänkte därför ta och presentera idén i korthet, varför det är ekonomisk och marknadsmässigt rimligt, och hur både konsument och butik står att tjäna på detta i långa loppet.

Såhär tänker jag.

Hemleveranser har ökat i popularitet i takt med internethandeln i ungefär 15 års tid. De senaste 10 har hemleveranser av mat vuxit som marknad explosionsartat. De senaste fem åren har detta accelererat genom gigekonomins framväxt i storstadsområden.

I huvudsak har Coop och Ica fått konkurrenter till hemleveranser till dörren som tack vare bristen på kollektivavtal, ruskiga löner och en oproportionerligt hög andel dåliga arbetsgivare, samt att de slipper saker som lokalhyra, också har goda chanser att kunna konkurrera på oschysst grund mot väletablerade kedjor som följer den svenska modellens uppsättningar av plikter och skyldigheter. Först i slutet av 2019 lyckades Transport, efter stora strejker i Norge, få Foodora att acceptera att de är arbetsgivare och komma till förhandlingsbordet. Det är dock långt kvar till några kollektivavtal till de som kör ut maten till folk och konflikten har pågått i princip så länge som företaget existerat, över hela Europa.

I precis den stund som bland annat Foodora börjat få sina första utkörare i Umeå, och man börjat notera dem på riktigt, utbryter coronakrisen som inom loppet av veckor friställer mängder av personal inom bland annat hotell och resturangbranschen. Personer som mycket väl vet att om det gäller livet, så duger foodora som sista alternativ.

Risken är överhängande att om inte ICA och Coop är de aktörer som börjar med hemkörning av mat i högre grad, och särskilt då till äldre och riskgrupper, att de riskerar tappa kunder, marknadsandelar om man så vill, och att de kommer ställas, hela tiden, i jämförelse med en betydligt snabbare internetplattform som dessutom säkerligen är billigare, men oschysstare. Och de kedjor som kör mat (Ica Maxi i stan) kommer tjäna andelar på ett lokalt Coop som vi alla vill se överleva.

Om de nu istället tar detta strategiska läge däremot och, genom att t.ex. kanske stänga tidigare, börjar med hemleveranser så hjälper de till att inte bara ge god service till sina kunder och medlemmar – som i allt högre grad måste hålla sig hemma.  De ser också till att vara flaggskeppen för hur matvarudistrobution kan ske i Umeå kommun i en digital ålder och tvingar på så sätt fram schyssta villkor inom branschen.

En friställd person som söker arbete kommer självklart hellre jobba på Coop, Ica eller Willys än att ta småjobb på Foodora för mindre än 100kr/timmen. De säkerställer också sin kundbas, som nu febrilt jagar efter onlinemetoder att förse sina hem med mat, och kan på så sätt också hålla kassaflödet igång. Det finns säkert helt okej lösningar man också kan koppla mot sitt medlemskap. De stora matvarubutikerna har också en enorm fördel i deras lagerkapacitet som ändå kan ge bra priser, och inte minst, stabilitet.

Därför önskar jag, av hela mitt hjärta, att matvarubutikerna överväger egna distrobutionsled till folks hem. Särskilt utanför stadskärnan där det finns större avstånd och också mer äldre än genomsnittet. En mindre avgift spelar ingen roll för mig för den tjänsten, om jag vet att vi på så sätt också bibehåller den svenska modellen – att jobbet är schysst helt enkelt. Kan inte kunderna komma till butiken, får butiken komma till kunderna. Jag är också helt övertygad om att detta redan finns i övriga landet och enkelt kan appliceras.

Det är i huvudsak vad jag menar.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.