Det luktar pengar och låter välfärd här ute

Har snappat upp att det återigen är en diskussion kring ljudnivåer och tung trafik i Holmsund. Lite nu och då återkommer de här diskussionerna, inte minst från inflyttade som kan ha ganska starka åsikter om allt från ljudet från hamnen till dånet från obbolabron. Här kan jag dock vara tydlig i hur jag ser på saken.

Det luktar pengar och låter välfärd här ute.

Sedan kan jag hålla med om att den ökande tunga lastbilstrafiken på holmsundsvägen och E12 kan vara lite mer bekymmersam och har varit ett diskussionsämne sedan åtminstone 60-talet då man hade ett förslag i dåvarande Holmsunds Köping att göra en bro mellan djupvik och villanäs för att dirigera om trafiken från holmsundsvägen. Det var tänkt som ”etapp 2” efter Obbolabron. Nu kom en sådan lösning inte till skott och glömdes antagligen bort i början 70-talet.

Lösningen på den tunga trafiken hit, en trafik som kommer att öka i och med E12 Transport Atlatica projektet, ligger dock inte i att Holmsund blir mindre en nod för export/import eller mindre persontrafik utan att man snarast möjligen påbörjar arbetet om att se över hur vi kan stärka godstrafiken på järnvägen. Vilket på lång sikt också kan vara gynnsamt för en avlastning gällande persontrafiken och inte minst är denna utveckling rationellt ur miljösynpunkt.

Men Holmsund och Obbola är och förblir bruksamhällen i meningen att det fortsättningsvis kommer vara ett stort inslag av industriell produktion och exportindustri här, även om Holmsunds och Sandviks industriområden idag står tomma i historisk jämförelse. Denna ”image” över Holmsund är något vi bör bejaka då det är garant för fortsatt intresse att bo och verka här, som lockar boende och småföretag. Inte minst är detta också en garant för biligare hyror, Skärgårdsstaden som byggs kommer ha en överblick över obbolafabriken. Så något solsidan kommer Holmsund aldrig bli, och det bör inflyttade vara införstådda i. Bor man nära en hamn som är central för ekonomin i hela Norrland så kommer den leva om. Bor man nära ett pappersbruk så kommer det lukta apa ibland. Bor man nära en av Europas största broar så lever trafiken om. Men det är också detta som gjort Holmsund en cenral plats i hela norrlandsregionens ekonomi – här skapas välfärd. Problemet är bara att infrastrukturen kring denna välfärdsproduktion inte står i paritetet med de värden Holmsund skapar.

Det är därför glädjande att SCA Obbola nu har en förstudie om att bygga ut fabriken söderut vilket ytterligare skulle skapa arbetstillfälen samt att Komatsu bygger ut sin industri på gimonäs vilket föranlett de har en del av sin produktion nu i Holmsund. Industrilokaler ska inte stå tomma här.

Däremot, bör man kolla på hur man på bästa sätt kan utvigda järnvägssystemet nu när Hillskär byggs om, snarast möjligen. Holmsunds roll som industrieilt centrum i södra västerbotten är dock inte på väg att försvinna, tvärtom.  Desto viktigare att den tunga trafiken inte ställer till fullkomligt kaos i det samhälle där all denna industriverksamhet finns.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.