Överskattad dagslända eller viktig kanal för att nå väljare?

SvDs debattsida igår lyfte medie/journalistikforskarna Lennart Hast och Marie Grusell frågan om de sociala mediernas genomslag, och vilken betydelse den politiska marknadsföringen kan ha i höstens val. Exempelvis använde ju Barack Obama flitigt sociala medier som en del av sin valkampanj.

Hast och Grusell har många intressanta synpunkter. Jag tror att bloggens genomslagskraft varierar mycket kraftigt, både geografiskt och åldersmässigt och det är nog ganska riskabelt att som parti eller som enskild politiker förlita sig enbart på bloggandet. För att nå en stor publik är fortfarande de traditionella informationskanalerna arr föredra men genom bloggen kan man få en dialog med sina läsare och skapa nya relationer. Det tycker jag är bloggandets stora styrka!

Etiketter: , , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.