1/2 Wankelmotorn på väg få ett nytt lyft

Den skrotade mest för den höga bränsleförbrukningen och uppfanns av Felix Wankel 1953. Nu börjar den åter komma i blickfånget, dels beroende av sin storlek och få rörliga delar. Den kan komma att bli ett komplement till elmotorn med den svaga punkten den måste laddas och med de enorma batterierna som den måste bära med sig. Det är också både farligt och även hälsovådligt om väl batteriet inte skyddas eller utsätts för stötar eller skador. Det är mestadels en lösning för att inte ge direkta utsläpp. Indirekt åtgår mängder av energi vid tillverkningen och inte minst vid batteriets tillkomst där åtskilliga redan då både farliga och giftiga komponenter måste till. Det kräver också stora resurser direkt från marken, så med tiden kan även detta ge problem. Det är redan problem med laddningen, inte bara det att det tar tid mot att tanka i den utsträckning som vi gör med konventionellt bränsle från en pump. Det finns inte heller laddare utplacerade i hela riket och är därför, i alla fall i nuläget helt otänkbart ladda om du åker mera i vildmarken eller inte färdas i mera stadsbundna miljöer. När väl folk skaffat sina elbilar och ska upp till fjällen eller var de nu tänkt sig och när de blir större mängder som måste ladda har redan problem uppstått. Hur ser det ut idag vid en vanlig mack om det bara är några före och du måste vänta på din tur om än bara några minuter? Uppstår inte redan en otålighet här, hur blir då om du måste vänta en halvtimme eller omkring, eller kanske timmar på om det är många före och att det blir din tur?

Jag tror vi kommer få se en rad nya uppfinningar som redan prövats men återuppstår i förbättrade versioner. Wankelmotorn kan vara en. Här det amerikanska försvaret. Den har många fördelar om vi tänker oss storleken i jämförelse med en konventionell kolvmotor. Inga ventiler, inte heller någon kedja eller rem som behöver driva en kamaxel. Den är minimalt liten och inte minst mycket effektiv i förhållande till storlek. Det är en typ av två-taktare med en roterande kolv som utför allt från kompression, insug till utblåsning. Här kan de se en beskrivning av motorn.

Beroende av var du bor, vilket användningssättet avser, kan mer än 1 alternativ behövas, inte bara ren eldrift. Här kan du se vad Mazda tänkt sig som även under en tid hade wankelmotorn i en v sina modeller.

Att allting skulle drivas av batterier är bara vissa politiker som låter oss inledas tro. Flyget, det långa mellan länder kommer aldrig få någon typ av elmotor som skulle drivas enbart genom batteridrift. Kanhända inom ett land där inte så långa avstånd krävs kan det fungera – någorlunda. Hur ser det ut i det krig som förs, utan konventionella bränslen och förbränningsmotorer skulle det inte gå. Det kommer inte bara försvinna sådär. Det krävs stenåldersmässiga förhållanden och var det bättre då?

E-bränslet som tyskarna kommer satsar på i en större utsträckning än andra länder kommer också bli ett inslag.

Sedan börjar fler och fler länder som haft bonusar precis som Sverige och nu tagits bort, börjar också andra länder som har eller haft ta bort denna. Prisskillnaden med elbil och icke har nämligen börjat jämna ut sig och varför då ge saftiga bonusar till elbilsköpare om de ändå har råd med elbilar på 600 000 och över. Det är precis som med barnbidraget. Det får alla oavsett inkomst. Det kan man fundera om det är rätt 2023.

En del artiklar kan vara lite ålderstigna, men jag anser det fortfarande är inte minst aktuella.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.