Idag höjs miljöbilspremien till 70 000 – andra länder kan ha ännu bättre förmåner

Den populära lilla elbilen Dacia Spring har redan revolutionerat i Rumänien varifrån den också till verkas. Premiären i Sverige beräknas till efter sommaren. Ska man bara köra korta sträckor borde den vara perfekt. Priset landar på ungefär 200 000 kr i Sverige. I Sverige ges max 70 000 i bonus men då måste bilen kosta minst 300 000. Kostar den mindre reducerat priset. I Tyskland är det tvärtom, ju dyrare bilen är desto mindre bonus. Kostar den över 400 000 får du ingenting alls. Jag tycker det låter vettigare. Läs mer om Tysklands, Frankrikes m fl regler här.

Vad är fördelen med elbilar. Givetvis inga utsläpp, men det finns också en rad andra fördelar om du väljer en elbil där annat behov inte finns. Ingen vxl-låda som på traditionella bilar där kraften från motorn måste gå igenom och därmed sänker prestandan. Exakt hur den variabel av hastigheten/växling sker kan jag inte. Oljebyte, nej behövs ej. Ett oljetråg under bilen, finns eller behövs ej. Generator för laddning, behövs inte. Likaså startmotor behövs inte. Det finns en rad detaljer man kan plocka bort på en elbil som i övrigt måste finnas på en medförbränningsmotor. Finns något avgassystem som bytas eller underhållas, finns inte och därmed ingen dyr katalysator som nu varit så begärligt för tjuvar. Det finns säkert nackdelar också, men som jag ser om man räknar bort begränsning av färdsträcka som kan komma ifråga, även hur väl värmen i kupén funkar vet jag inte. Men här också ett plus till elbilens fördel, kylare, kylarvatten, vattenpump finns ju inte och ingenting man behöver tänka på vid kall väderlek fylla på kylarvatten/glykol. Intressant se den lilla Dacian när den kommer till Sverige. En perfekt shoppingbil även för den som bor på landet.

Naturligtvis också skattebefriad (än så länge) och billig ”tanka”.

Livslängden på batteriet kan naturligtvis vara en nackdel, men man får som regel 8 års garanti på det och hur länge brukar man ha en bil? Sällan 8 år och vad som händer sedan då om man har den i mer än 8 år, det problemet får man eventuellt lösa då. Det kommer säkert bli lättare och billigare byta ut ett ett batteri längre fram i tiden när så gått som alla har elbilar, i alla fall i tätbefolkade delar av landet. Den kommer säkert hit också vad tiden lider.

Nyinstallation av motor- och kupéuttag ligger på runt 8000. Det går bort på en elbil. Köp en laddare istället kanske?

Motor- och kupévärmare kommer ej heller behövas och som står och tickar på och därmed drar otroligt med ström. Det faller bort och för landet som helhet vid kylig väderlek bör det bli mängder av kWh eller kanske t o m megawatt som intjänas. Laddning av bilens batteri tillkommer givetvis.

Här är de svenska reglerna.

Regler för utbetalning finns inga aktuella uppgifter som jag hittade, men här det som fanns att tillgå.

OBS! Behöver du dessutom automatlåda på ditt nybilsköp på en traditionell med förbränningsmotor kostar det åtskilliga tusenlappar extra. Kanske 25000-35000. I en elbil ingår det alltid genom dess konstruktion. Här vinner du massor av tusenlappar bara på det.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.