Miljonregn ger bättre Ammarnäsväg?
Norra Västerbotten skrev redan den 2 januari i år:
’Miljonregn ger bättre vägar i norr
Riktigt pengaregn kan Vägverket Region Norr räkna med under en tioårsperiod. 794 miljoner tillförs Västerbotten och 743 miljoner till Norrbotten. Inga andra län i landet har fått så höga uppräkningar från regeringen.
De anslag som nu är aktuella rör sig inte om de stora nationella vägarna – som europavägarna. Det handlar i stället om länsplaner som länsstyrelserna tar fram i samarbete med kommuner och vägverk. Den tidsperiod det rör sig om är från 2010 till 2021.’
Här gäller det för Sorsele kommun att inte bara vara på tå, utan här måste kommunalrådet med egen vald förstärkning övernatta i sovsäckar utanför Vägverkets kontor för att vara först på plats för att banka på verkets dörr.
– Varför då, undrar ni?
– Jo, Ammarnäsvägen, Ammarnäsvägen och Ammarnäsvägen!
När min mormor, Anna Karlsson påbörjade sin yrkesgärning som barnmorska i början av förra seklet var Kraddsele och Ammarnäs väglöst land. Vägen från Sorsele tillkom först i slutet av 30-talet. Nu, åttio år senare, håller den på att förfalla p g a bristande underhåll. Vintertid är den bättre än på sommarhalvåret. Det beror på de fantastiskt skickliga väghållarna, Holmgrens Åkeri från Grannäs och Olofssons Åkeri från Sorsele. De kan på ett mirakulöst sätt utjämna den tvättbrädesliknande vägen. Men på sommaren är även de hjälplösa. Det är den årstid då turistnäringen i Ammarnäsbygden är som mest beroende av en väg. Idag avstår många turister att åka till Ammarnäs p g a den dåliga vägstandarden. Men viktigast av allt, den livsavgörande trafiken, ambulansen och räddningstjänsten är beroende av bra vägar i vår avlånga kommun med avsevärda avstånd.
Den mest avgörande försämringen skedde vid översvämningen 1995 då tunga grusbilar med släp körde i skytteltrafik från Sorsele upp till Ammarnäs. Vägbeläggningen på Ammarnäsvägen låg då på en fullständigt vattenmättad vägbank. Det var mer än den tålde. Delar av 363:an mellan Sorsele och Ammarnäs har åtgärdats och är av bra standard. Men delen mellan Nalovardo och Gillesnuole är i akut behov av åtgärder.
Men nu räcker det inte med att få in Ammarnäsvägen i Vägverkets planer, det gäller att hela tiden bevaka att den inte bortprioriteras p g a bristande medel eller då extraordinära åtgärder aktualiseras vid kuststäderna.
Senaste kommentarerna