Vad leder en ökad befolkning i Holmsund till?

Här är kommer några funderingar, problem, fördelar och nackdelar med den utveckling Holmsund står inför, det vill säga, befolkningsexplosionen.

Trafik:
En av de största utmaningarna blir en ökad belastning på vägar och infrastrukturen generellt. Därtill tillkommer utbyggnation av SCA som siktar på att fördubbla sin produktion, en ny färja samt utbyggd hamn. Prognosen är därför betydlig ökning av både tung och lätt trafik.  Detta kan påverka både luftmiljön, vägbärighet, köer och parkeringsmöjligheter.

Detta är något kommunen är medveten om och därför redan i planeringsstadiumet kommer parkeringshus i Holmsund räknas in. Vidare måste Holmsund bättre byggas ihop med Umeå genom pendeltåg, cykel, fler bussturer och underhållda vägar för bilister. Med mer trafik på gatorna finns också utrymmet att kräva tillbaka övergångsställen.

Brott:
En ökad befolkning leder oundvikligen till mer brottslighet. Vilket många redan idag anser är ett problem, i synnerhet med stölder. I andra vågskålen ligger dock argumenten för en lokalpolis och polisstation i Holmsund. Om detta har jag kontaktat västerbottenspolisen för att få svar om kraven som behövs för att få lokalpolis. Det rimliga är att med 3 000 fler medborgare att vi också får hit en permanent polisstyrka. Och att denna bör komma hit, så fort som möjligt. På samma sätt stärks argumenten för större budget för brandkår och annan blåljuspersonal.

Huspriser och boende:
Det är rimligt att anta att hus- och tomtpriser kommer öka i och med fler nybyggnationer i samhället. Nybyggen är, aldrig, snälla mot medel och låginkomsttagare de första 10-20 åren.

Det viktigaste är dock att Holmsund behåller blandade upplåtelseformer vilket inom all forskning pekar på att påverkar samhället i positiv mening. Det garanterar också att demografin varken bara blir ”solsidan” eller ”ett ghetto”. Blandad bebyggelse förhindrar således både segregation och alienation – då ingen del av befolkningen tillåts bygga sin egen ö, utan måste förhålla sig till folk med andra erfarenheter. Detta har hittills varit ett grundrecept för Holmsund och skall så förbli.

Det är också rimligt att anta att holmsunds demografi någolunda förändrar karaktär gällande inkomster, men detta beror på om Holmsund kan erbjuda också studentboenden eller ej – idag är Umeå rödlistade av studenternas intresseorganisation. Samtidigt kan Holmsund erbjuda mark för nya studentboenden att byggas på, och med utökade möjligheter för buss, tåg och cykel är det rimligt att anta att framtidens holmsund inte bara lockar i huvudsak löntagare utan även studenter men även de med bättre inkomst som vill bo nära vattnet. Holmsund kommer bli mer blandat än historiskt. Detta kommer rimligen också blanda upp den lokala politiska sammansättningen, vilket kommer skapa utmaningar.

I framtidens holmsund kommer det finnas fler villor, men även lägenhetshus. Det är viktigt att alla hjälps till så det råder god balans mellan olika upplåtelseformer. Det är större chans att kommunala Bostaden AB, till sist, bygger i Holmsund i takt med att privata entrepenörer intresserar sig för området då detta stärker argumenten mot t.ex. Bankerna.

Service, föreningsliv och näringsliv:
Det är god sannolikhet att argumenten stärks för befintlig service att stanna samt nuvarande näringsliv att expandera. Det är rimligt att anta att fler restauranger kommer tillkomma. I och med att Holmsunds procentuellt ”hänger med” Umeå i utvecklingen så stärks motiven för privata näringslivet att stanna i Holmsund. Med godare kommunikationer vi även få in mer konsumenter till Umeå för att konsumera näringar i Holmsund. Det är rimligt att anta att t.ex. Konsum vid något läge kommer vilja expandera   I framtiden.

Det är också rimligt att anta att offentliga sektorn – boenden av olika former (Trygghets, äldre, LSS m.m.) kommer etablera sig i Holmsund i och med godare kommunikationer och ökad befolkning. Samtidigt kommer rimligen hemtjänsten behöva expanderas i takt med ”pensionsvågen” och utmaningen med kompetensförsörjningen.

Det är lika rimligt att anta att lokala föreningar kommer få ett betydligt tillskott av aktiva, särskilt, om vi får studenter till Holmsund. Kulturlivet, som får bedömas som relativt litet idag, kommer definitivt tjäna på fler studenter i Holmsund. I detta ligger det också en utmaning i att föreviga det gamla Holmsund i olika projekt samt bevarandet av olika grönytor – och utvecklingen av t.e.x Omberget.

Det är inte troligt att kedjor som finns på Avion kommer finnas i Holmsund. Utan främst mindre affärer av olika slag samt restauranger.

Skolor:
Skolan har alltid hamnat i underkant i prognoserna historiskt. Det råder ingen tvekan om att fler förskolor måste byggas i Holmsund samt på sikt säkert grundskola och eventuellt, vilket skulle vara väldigt bra, om vi kunde få ett gymnasium till Holmsund. Redan idag renoveras skärgårdsskolan samt en ny idrottshall är redan klubbad och klar. Inom detta område kan vi förvänta oss en hel del byggande.

Politiskt:
Sammantaget kommer offentliga sektorn passera, med råge, storleken på 90-talet med ökad befolkning. Det kommer antagligen bli en förnyad diskussion om olika former av mer lokala organisationsmöjligheter och planeringsenheter som måste ställas i relation till den redan lokala traditionen och normerna.  Det är rimligt att anta att fler kommer aktivera sig i det Holmsund som nu ritas fram då ”sovstaden” blir aktiv igen efter bruksåren.

Förort eller självmedvetet samhälle?
Stora frågan blir om Holmsund på sikt kommer byggas ihop och bli en ”förort” till Umeå – eller – om Holmsund kan behålla sin karaktär som ganska egensinnig skärgårdsbo som månar om sitt lokalsamhället och fightas för det när det behövs – men samtidigt gå mer i armkrok med ett Umeå som respekterar ortens egensinnighet? Om framtidens holmsund helt enkelt kommer ta med traditioner, symboler och en identitet in i Umeå – eller – om Holmsundare blir Umeåbor. Ska vi sova här eller leva här? Det är den stora frågan. Där har bara Holmsunds befolkning svaren. Det behöver inte stå mot varandra att vi blir Umeåbor och samtidigt har ett levande lokalsamhället (det smärtar ju nästan att skriva..) men det finns också uppenbara risker att bo så långt från stadskärnan och lokalbefolkningen – inte – bryr sig. Mindre levande samhällen skapar alltid storstadsproblematik, mer aktiva samhällen har sina problem men har också en ”nödbroms” som aktiveras genom föreningar, politik och annat när problematik syns.

Vad ger Holmsund för att få service, investeringar och så vidare?
Framförallt så är och förblir Holmsund ett område med många lönearbetare och i alla undersökningar som gjorts uppbär Holmsund, trots en relativ låg medelinkomst, en starkare skattekraft än Umeå (som har mycket studenter) – relativt sett det vill säga. Holmsundare betalar bra med skatt helt enkelt. Förutom detta så behöver Umeå centralorts arbetare, som under 2000-talet alltid bor utanför centrum, någonstans att bo och leva – arbetskraft och skatteintänkter helt enkelt. Förutom detta är Holmsund och kommer ännu mer vara ”porten” till Umeå och en handelsnod i kedjan av import/export. Vår roll i Umeå Kommun har således gått från producenter till kommunikationscentrum för att smörja kommunens ekonomi. Det säkrar, inte minst, god Infrastruktur.

4 kommentarer

  1. Anki

    Det jag tycker är lite oroväckande är att det verkar ta så lång tid att genomföra planerade projekt i Holmsund. Det har varit tal om lägenheter vid Konsum i ett par års tid, men ingenting har hänt än. Likaså skulle Sndviksskolan byggas om till en stor förskola, men även det verkar vara lagt på is.Det enda som gick någorlunda fort var när skolan köptes tillbaka, men i övrigt så har Holmsund sett i stort sätt likadant ut de åtta år som jag bott här (förutom lite nedläggningar av affärsverksamhet och bank). Bodde tidigare på Tomtebo och där smälldes det upp bostäder på löpande band under flera års tid och Holmsund känns jämförelsevis otroligt konservativt.

    Holmsund har sådan potential och jag tror på Skärgårdsstaden som idé, men tror tyvärr inte att den kommer att bli verklighet, för i så fall hade nog åtminstone NÅGOT hänt på den fronten redan nu. Tyvärr.

    • holmsundarn (inläggsförfattare)

      Anki:
      Jag har ingen annan uppfattning än dig i det här. Det är därför jag bland annat skriver här och engagerar mig, för att sätta eld i baken på alla dessa ord man får höra. Lägenheterna vid konsum är på gång nu dock, men tydligen ska det vara överklagade. Men entrepenören ifråga är i röret i alla fall och kommunen jobbar så fort de kan. Nu när de gjort såna kraftiga utspel, så måste de också lova vad det håller.

  2. Ida

    Jag förstår frågan man ställer sig med trafikförbindelsen mellan Umeå och Holmsund. Men om inte ens buss funkar. Hur ska det då funka med pendeltåg och buss samtidigt?

    Jag va hemma igår med min son på vab. Jag tänkte att. I idag ska jag kolla hur mkt folk som faktiskt åker buss. På morgonen ja, Barn och vuxna som ska till skola å jobb.. Under dagen å fram till 16.00 max 7st samtidigt i bussen. Ibland 2 st.. Mellan kl 16-18.00 va det mkt folk igen när alla ska hem.. Sen började det om igen. Satt 5 st.. 3 st.. 7 st.. Min fråga är då. Hur ska det gå ihop med ett pendeltåg också som ska gå hela dagarna. Ska folk som bor ute vid stigarna orka ta sig in till Holmsund kärna för att hoppa på ett pengeltåg när bussen går näsan utanför dörren, men ändå åker nästan ingen buss?

    Tycker själv att man under dagtid ska köra mindre bussar. Dessa stora bussar kan ju inte va miljövänligt, ekonomiskt på något sätt. Tycker vi ska spara pengarna å fixa alla dåliga vägar i Holmsund. Fixa lekparker. Skolor. Vården. Ta detta miljonbelopp till något bättre för samhället än kasta dom i sjön.

    Sen skriver du bygga fler förskolor, när dom nyss lagt igen en förskola för flytta alla avdelningar till Sandvik.. Likadant detta med ett gymnasiet i Holmsund, att träffa nytt folk och knyta kontakter och skaffa nya vänner. Det blir bara svårare och svårare. Förut gick man högstadiet med storsjöbarnen, sandviksbarnen och obbola. Man träffade så mkt nytt folk och man fick nya vänner för livet. Sen kommer gymnasiet och man fick komma till Umeå. Träffa ännu mer folk och då började det om igen.
    Nya vänner m.m.. Ta inte bort detta också så man är fast med samma människor hela skolåren. Man ska utvecklas och träffa nytt folk och lära sig av alla men vi ska ta bort möjligheterna för barn och ungdomar att få byta ut sin miljö..

    Nä, jag tycker allt göra så konstigt och komplicerat. Nu går alla olika åldrar på. Samma skola. Frågar man barnen vill inte dom som går i 8an, 9an gå med dom som går i 4an. Det ska va ett. Lågstadiet.. Mellanstadiet.. Högstadiet ( och helst med obbola barnen) . Å Sen Umeå för gymnasiet…

    Tänk om… Värdera om… Gör rätt för samhället.. Då ha ni min röst…

    • holmsundarn (inläggsförfattare)

      Oj vilket bra inlägg! Tack Ida 🙂

      ”Men om inte ens buss funkar. Hur ska det då funka med pendeltåg och buss samtidigt?”

      Bussen funkar som sagt bra, men den är överfull under pendeltid som du skriver, där borde ytterligare insatser göras. Scenariot jag beskriver är såklart att prognosen håller, d.v.s. att de privata aktörerna och kommunerna håller vad de lovat. Min uppfattning, då är i alla fall att vi kommer behöva förstärkt kollektivtrafik. Angående att dra in bussar är jag ytterst tveksam till – däremot borde vi sätta bussarna på ultrasystemet och på så sätt få dem mer miljövänligare.

      ”Sen skriver du bygga fler förskolor, när dom nyss lagt igen en förskola för flytta alla avdelningar till Sandvik.. Likadant detta med ett gymnasiet i Holmsund, att träffa nytt folk och knyta kontakter och skaffa nya vänner. Det blir bara svårare och svårare. Förut gick man högstadiet med storsjöbarnen, sandviksbarnen och obbola. Man träffade så mkt nytt folk och man fick nya vänner för livet. Sen kommer gymnasiet och man fick komma till Umeå. Träffa ännu mer folk och då började det om igen.”

      Angående förskolor så växer kommunen så det knakar och också vi. Umeå kommun ligger redan bakom tidsplanen för att uppnå vad lagen kräver, vi – måste – bygga mer förskolor för att få ned grupperna och anställda fler till skolorna. D.v.s. om prognosen håller. Då kommer det oundvikligen bli fler förskolor här i Holmsund också. Precis som kommunen säkert kommer kolla på olika boenden, då kommunen idag redan bötfälls p.g.a. för få LSS boenden – som exempel.

      Rörande gymnasiet så kan jag hålla med dig att man inte ska ”fastna” i livet – men idag väljer man ju gymnasieskola och vi har goda lokaler för t.ex. ett yrkesgymnasium av något slag redan (gamla AMU byggnaderna). Det tycker jag vi kan utnyttja. Det står tomt sedan svetsutbildningen la ned. Det sagt, så ska vi inte bygga fast våra ungdomar. Men kommande års kompetensförsörjning kommer kräva mer yrkesutbildningar, där tror jag Holmsund kommer spela en roll.

      ”Tycker vi ska spara pengarna å fixa alla dåliga vägar i Holmsund. Fixa lekparker. Skolor. Vården. Ta detta miljonbelopp till något bättre för samhället än kasta dom i sjön. ”

      Fullständigt enig. Förutom då att jag inte tycker att pendeltåg är att kasta pengarna i sjön, jag ser det snarare som ganska oundvikligt att få folk på bussar och tåg om vi just ska spara på vägarna. Angående lekplatserna är det ju rent förjävligt. Som sagt det behövs minst en till lekplats på västra sidan Holmsund (Djupvik) och gärna att man utvecklar Omberget också. Vården ligger ju dock på landstingssidan – men där går vi ju ut massivt med välfärdssatsningar nu för att ta igen alla år som det sparats in. 3 miljarder till att minska köerna t.ex.

      Bra inlägg!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.