Hamnens investeringar spikade

IMG_3271Just nu klubbades investeringarna i Hamnen igenom. Det innebär att:
– Bangården kan flyttas från centrum ut till hamnen
– Vilket i sin tur innebär att vi kan bygga en ny järnvägsövergång och utveckla Holmsunds centrum
– Att Umeå Kommun som helhet fått bättre förutsättningar för nya jobb, nya industrier och kan hantera ökad import/export
– att nuvarande anställningar inom industri, hamn och service skyddas och att nya jobb kan skapas
– Att Holmsund, Umeå och Västerbotten (Norra Norrland) kommer få tillgång till en modern ny hamn
– Att vi har en hamn som kan möta upp kraven från SCA, Volvo, Komatsu etc

Noterbart från debatten:
– Jag (S) lyfte fram behovet av vaksamhet på Holmsunds inre infrastruktur, ökade belastningen på våra vägar, buller och avgaser och att detta måste göras i samordning med de boende i Holmsund
– V yrkade på att en cykelväg skulle dras ut till Hamnen. Detta föll till fördel på att en sådan bäst tas fram och diskuteras när centrala Holmsund förändras.
– MP yrkade på starkare skrivning kring hållbarheten ur ekologisk synvinkel. Det gick igenom.
– AP var sjukt missnöjda med insynen i hur allt gått till, tyvärr handlade mycket om detta. Men då har ju AP inte heller representanter i olika styrelser osv vilket föranleder deras missnöje.
– Alla partier förutom AP röstade bifall

Bilden är från underlaget och visar de investeringar som skall göras.

En stor sidodiskussion handlade också om färjan, som dock redan är ett taget beslut.

Mitt anförande i korthet, anteckningsversionen:

Detta är mycket  positivt för holmsund/obbola, umeå och regionen

Det skyddar anställningar (2000st ) men också kommer skapa nya jobb och nya förutsättningar att etablera nya industrier och nya anställningsmöjligheter. Att vi måste utveckla vår hamn är ett s.k. Positivt problem.

Pratar man om umeå att gå med underskott finns det få saker som är så smart att göra som att uppdatera hamnen

Det finns såklart utmaningar och frågor, inte minst gällande infrastrukturen och hur buller och avgaser kan påverka lokalsamhället – dubbelt så mycket produktion på SCA blir dubbelt så mycket lastbilar – men detta gäller ju också frågan om ny färja, ny bostadsområden med mera

– detta uppdrag ligger på oss som är aktiva i Holmsund och alla som sitter här inne också. I den frågan behöver vi vara vaksamma och ha fortsatt dialog mellan Holmsund och politiken.

Som sista anteckning rör det sig inte om att ”rusta upp en kaj” med dessa investeringar utan omfattande förändringar som bland annat möjliggör att vi i Holmsund får bort bangården från centrala Holmsund ut till hamnen – en fråga som pågått i över 40 år. Vilket i sin tur ger Holmsund helt andra möjligheter att utveckla sitt centrum och samhälle.

Intäkterna för denna hamn blir således inte i det bolaget, utan för holmsund, kommunen, regionen som helhet.

 

2 kommentarer

  1. Anders

    Hej

    Läser det du skriver och vill nog tillägga att hela denna hamninvestering är en chansning med upplånade pengar, SCA har inte tagit något beslut dom har inte ens presenterat detta för styrelsen ännu. Finlandstrafiken måste väl ändå kunna stå på egna ben, hur ska en ny båt bli lönsam?
    Och till slut hur ska hamnen bli lönsam med detta jätte lån om det inte blir större volymer gods som ska transporteras, för det är bara vad man tror.

    Anders

    • holmsundarn (inläggsförfattare)

      Hej Anders

      Som läget ser ut nu aviserar både Komatsu, Volvo och SCA att de expanderar och bygger ut. Samtidigt ökar populationen och kraven på import/export av varor och tjänster. Hamnen är snart 100 år gammal med senaste updateringarna på 80-talet. Samtidigt aviserar hela regionen (allt mellan oss och mo i rana) att de behöver bättre hamnförbindelser. Jag låter nog min skepstis ge vika för nödvändigheten.

      Rörande färjan, som är en helt annan fråga, så är jag mindre insatt. Den frågan kan nog t.ex. Hans Lindberg svara på.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.