Helikopterdiskussion i Vilhelmina
Helikopterföretagen har problem med det regelverk som numer gäller, och som ställer till bekymmer vid flygningar i fjällvärlden. Jag och Norrbottens landshövding Sven-Erik Österberg har träffat flera företag i branschen angående detta. Vi har också träffat infrastrukturministerns statssekreterare Mattias Landgren på regeringskansliet för att informera om frågan. Detta möte ledde i sin tur till ett särskilt ”helikoptermöte” på plats, i torsdags i Vilhelmina.
Vad är då problemen? I korthet kan man beskriva det så här:
Reglerna fungerar inte för flygningar med små helikoptrar på det sätt som sker i Sverige, från eller emellan avlägsna och/eller otillgängliga platser som i vår fjällvärld. Själva regelverket är i grunden anpassat och skrivet för transport av passagerare mellan två flygplatser eller andra iordninggjorda landningsplatser och där hanteringen av passagerare sker inomhus, där bagaget vägs och kontrolleras och där det finns särskild hantering för specialbagage och farligt gods. Så som vi känner igen det och som det är för ex. vis SAS och Nextjet som flyger mellan olika flygplatser. Men så går inte helikopterflygning/transporter i fjällvärlden till.
Tidigare fanns det undantag som inte gäller idag. Det är det som nu ställer till stora problem, ett par exempel:
– Lämna helikopter med rotor igång (kan behövas i samband med ex. vis rennäring)
– Flyg i s k ”Hostile Enviroment” med en-motor helikopter och för start och landning
– Transport av Farligt Gods (kan ex. vis gälla reparatör som har med sig gasol för att kunna arbeta)
Det är förstås mycket glädjande att regeringskansliet i form av statssekreterare med medarbetare tillsammans med Transportstyrelsens ansvariga för helikopterfrågor tar frågan på stort allvar. Så mycket att de speciellt kom till Vilhelmina i torsdags, för att på plats informera sig. Inte minst viktigt med tanke på betydelsen för vårt län – att transporter med helikopter kan fungera i alla de olika situationer som krävs.
Besökarna möttes på plats av flera olika helikopterföretag och företrädare för branschen, men också av flera företrädare som använder sig av just helikopter för att kunna göra sina jobb.
Där fanns representanter för
– Eldistribution
– Turismnäringen
– Underhåll Rakel mm
– Samebyarna
– Akutsjukvård
– Länsstyrelserna som alla tydligt beskrev sina behov av helikoptertransporter. Slutsatsen av mötet blev att Transportstyrelsen och helikopterföretagen nu gemensamt går igenom vad som behöver och kan göras, mycket bra! För en sak var alla överens om: Helikoptrarna är ett nödvändigt och viktigt redskap för en mängd aktörer, det vore ett stort bakslag om regelverket sätter sådana käppar i hjulet att de inte kan verka. Och det var samtliga deltagare överens om.
Så det blev en riktigt bra dag på jobbet, helt enkelt. Här nedan några bilder.
– Turismnäringen
– Underhåll Rakel mm
– Samebyarna
– Akutsjukvård
– Länsstyrelserna som alla tydligt beskrev sina behov av helikoptertransporter. Slutsatsen av mötet blev att Transportstyrelsen och helikopterföretagen nu gemensamt går igenom vad som behöver och kan göras, mycket bra! För en sak var alla överens om: Helikoptrarna är ett nödvändigt och viktigt redskap för en mängd aktörer, det vore ett stort bakslag om regelverket sätter sådana käppar i hjulet att de inte kan verka. Och det var samtliga deltagare överens om.
Så det blev en riktigt bra dag på jobbet, helt enkelt. Här nedan några bilder.
Bilder: 1) Statssekreterare Mattias Landgren 2) Lena Kroik, Projekt AXG 3) Stig Strand, turismnäringen 4) Tomas Nejne, Vilhelmina Södra Sameby
Senaste kommentarerna