Marianne Johansson, Mosekälla

Skoterleder i Tärnafjällen?

Visst ska vi ha skoterleder!

Det finns ett generellt förbud mot motorfordon i terrängen i Sverige, för annat ändamål än jord och skogsbruk. Det finns ingenstans i någon lagtext skrivet någonting om frikörning! Detta är det första och det viktigaste som Länsstyrelsen, kommunen, Naturvårdsverket….. bör ta fasta i när man ska anlägga lagliga allmänna skoterleder. Det finns ingen anledning att som markägare tro att man ska få bort okynneskörningen på sin mark, genom att upplåta någon del för skoterled, om besökarna ändå tror att de har rätt till ”frikörning” Det är dags nu att styra upp all körning med motorfordon i terrängen, efter den lag som vi faktiskt redan har! Vi ser också hur körning med fyrhjulingar i terrängen ökar sommartid. Det måste gå att få det att fungera med turismen och naturen och den bofasta befolkningen, och andra näringar.

Jag vill här understryka att jag är positiv till skoterleder, jag har aldrig påstått något annat, även om jag anklagas för det. Turismskotertrafiken är viktig för vårat område, MEN den ska följa lagen! Och det är här jag menar att myndigheterna och skoterorganisationerna ska se till att gällande lagstiftning följs, och att folk fattar vad som verkligen gäller! För nu kör folk som besöker detta område på skoter OLAGLIGT!

Det är i detta vi måste börja, gå ut från roten. Sedan ska förhandlingar ske mellan kommun/ Länsstyrelsen med markägarna där man ska diskutera ersättning till markägaren och andra villkor som ska gälla. Sedan måste myndigheterna styra upp bevakningen av att besökarna håller sig på dessa skoterleder. Det måste bli ordning och reda på skotertrafiken, vi har ju lagar, dessa ska vi följa! Det måste gå att leva och bo här, och samtidigt satsa på skoterturism! Vi måste kunna ta hänsyn till bofasta, besökare, djur och natur!

Alternativet är att vi slopar skoterturismen! Ett dåligt alternativ om du frågar mig.

Vi hade ett bra möte med markägare och kommunen i Tärnaby här före Jul. Vi markägare var, som jag uppfattade det, överens om att vi ska ha skoterleder, och att markägarna ska ersättas… Jag vill sluta här med att tacka Östen Carlsson för initiativet till detta möte, låt oss ha fler sådana….

Gott slut och ett riktigt Gott Nytt År på er allihopa!

21 kommentarer

  1. Henry cruz

    Terrängkörningslagen infördes 1975 och terrängkörningsförordningen 1978 som skall reglera hur och på vilket sätt det allmänna skall förhålla sig till Terrängkörning i landet Sverige. Denna lagtext har inte efterlevts varken av enskilda eller ännu värre av polismyndighet och ytterligare ännu värre av åklagarmyndighet som stillatigande underlåtit att under 24 år struntat att vidmakthålla och upprätthålla dessa lagar.De här rättsmyndigheterna har det yttersta ansvaret att Terrängkörning i landet Sverige utvecklats till Terrängkörningens vilda västern i fullaste anarki.Allt detta under förespegling att landet Sverige är en rättsstat. Jag som enskild undrar naturligtvis VARFÖR!!!!

  2. Östen Stenlund

    Det var ju inte så för länge sedan Länstyrelsen åkte runt i fjällkommunerna och utsåg grupperingar som skulle få vara med och rensa upp lederna i varje kommun, en gång för alla. Man skulle ta bort skoterstråken bland annat och villkorade körning på kronoöverloppsmark med att man måste lösa fiske- eller jaktkort för att få åka utanför leder.
    Det är intet för mycket begärt att markägaren kräver ersättning för upplåtelse av marken. Samtidigt är upplåtelser av liknande slag inte något som kan ske med majoritetsbeslut byavis utan måste ske med varje markägare för sig, vad jag anser.
    Vilken behörighet Länstyrelsen har att sälja upplåtelser för jakt och fiske kan man ju undra när Staten saknar dessa rättigheter själv.
    En skoterled, vad jag vet, anses ha en bredd av 50 meter på varje sida av leden. Det är nog inte många markägare som går med på det om man är rädd om sina marker.
    Myndigheter måste upphöra med sitt myndighetsmissbruk och respektera äganderätten.

  3. Håkan Rombe

    Håller med dig Marianne! Någon j—a ordning måste det vara. S k friåkning har urartat till ren lekstuga med specialmaskiner som inte duger till annat och som dessutom förstör lederna.

  4. Jan Erik Hanson

    Henry Cruz
    Det skulle vara intressant att höra din tolkning av, på vilket sätt dom lagtexter du åberopar, inte efterlevts av myndigheterna. Jag kan hålla med om att övervakning av terrängkörning inte övervakats/övervakas i den omfattning den borde. Terrängövervakning betecknas tyvärr som en form av rekreation både av polisledningen och inte minst av många ortsbor!! ”Polisa ä bara ute å fisk”.
    Jag kan dock garantera, att ortspolisen i Tärnaby och Sorsele, hela tiden haft terrängövervakning som en viktig del av verksamheten. Nu är det två poliser i Tärnaby resp. Sorsele, som skall göra all polisverksamhet i området, med stöttning av andra poliser under större evenemang.
    Därför Marianne, tror jag tyvärr inte, att det blir någon bättre övervakning, oavsett om det blir leder eller ej, även om jag är förespråkare för leder.

    • Marianne Ronnhed Johansson (inläggsförfattare)

      Jag belastar absolut inte den lokala polisen för bristen på övervakning av terrängkörning eller någon annan bevakning i vårat område heller för den delen! Deras möjlighet att bevaka är ju näst intill omöjlig, just med tanke på antalet poliser och områdets storlek! Nej, vad jag menar är att vi har en terrängkörnigslagstiftning, som inte inkluderar någon ”frikörning” för besökande skoterturister, men som ändå ger möjligheter för besökande skoterturister att just besöka vår fjällvärld under ordnade former, efter lagliga allmänna skoterleder! Den lagstiftningen har man nonchalerat i Sverige! Med buskörning och oreda som följd, där både djur, natur och människor blir utsatta för respektlöshet och otrevligheter! Nu är det Myndigheternas måste att ta tag i detta, och se till att vi BÖRJAR ATT FÖLJA OCH RESPEKTERA VÅR LAGSTIFTNING! Och då måste ju också polismyndigheten få resurser och direktiv att klara av att utföra bevakningen, eller så måste man lösa bevakningen på annat sätt, kanske på flera sätt?
      Jag tillhör dom som tycker att polisens bevakning är bra, å om dem nu klarar av å fisk samtidigt, sä ä dem ju rent å dukti!

      • Henry cruz

        Jan Erik Hansson ! Jag tycker mig inte svara på min s.k tolkning annars att ingen åklagare väckt åtal på s.k. friåkning de 24 år som terrängkörningsförordningen och terrängkörningslagen 27år varit gällande som lagtext och om det faktum berott på polismyndighetens värdelöshet eller åklagarmyndighetens värdelöshet det kan ju nu och erbjuds resp. Myndighet att svara upp till.Inget åtal en. Ovan har då väckts inom Tärna socken till dags dato och betänk då att vi befinner oss inom rättsstaten Sveriges gränser.

      • Henry cruz

        Och Jan Erik Hansson jag glömde det viktigaste att inget åtal väckts på den lagfarna privata marken inom Tärna socken!

        • Marianne Ronnhed Johansson (inläggsförfattare)

          Jag tänker nog att det är polisen som bevakar privat lagfaren mark såväl som Statens? Eller finns där en skillnad som i alla fall inte jag vet om?

          • Henry cruz

            Tyvärr finns tydligen en skillnad eftersom genom de här drygt 20 tals åren polis och åklagarmyndighet varit betydligt aktivare att beivra friåkning med terrängkörningsfordon på den lagfartslösa marken, den s.k statens mark där främst markägare inom och i anslutning till Tärna socken varit utsatta för åtal medan inte någon på den lagfarna privata marken varit föremål för åtal. Och återigen undrar jag som enskild VARFÖR!

        • Stig Vännberg

          Hej Henry!
          Du skriver , terrängkörningsfordon på den lagfartslösa marken, den sk statens mark, men Henry är
          det inte så här, vart fall inom Sorsele och även inom Tärna att fångeshandling(lagfart d.ä fånget) finns upprättad och fastställd enligt 1913 års kungörelse utifrån häradsrättens avgörande 1821, fastställd genom länsstyrelsens utslag den 4 oktober 1821. Enligt LU 1982/83 står skrivet att en fastighet i jordeboken åsatts jordnaturen krono inte utgöra tillräcklig bevisning om att fastigheten tillhör staten, enligt HD. En sak till, 1916 prop bilaga 3: Det som är sagt om allmänningsskogar gäller även för kronoparker och överloppsmark, detta skriver lantmäteriet Var landar vi då? Rätta mig om jag har fel!

          • Stig Vännberg

            Jag vill tydliggöra det jag skrev i tidigare inlägg. Enligt kungörelsen 1913 beskrevs det insynade området i sin helhet och benämns idag som stamfastighet i olika utredningar även i prop 1986/87:58 om jaktlag mm. Inom resp stamfastighet inrymdes ett antal byar, hemman och nybyggen, åter till vad som är sagt om allmänningsskogar gäller även för kronoparker och överloppsmark och enligt prop 1920:176 sid 32 §4 att allmänningsskogarna har allenast dispositionsrätt till skogen och då gäller det även den sk statens mark. Jorden var redan i mantal satt och är enskild egendom och under enskild äganderätt

  5. Östen Stenlund

    Det här är ett intressant ämne. Jag talade via telefon med en lagman i Umeå om skoterkörning för något år sedan. Han erkände att han var inte så väl insatt i ämnet, men han undrade om det inte fanns naturbevakare här uppe. Jag svarade att det är bara på kronoöverloppsmarken de är verksamma. Han ansåg att de borde bevaka all mark här uppe vad det gäller skoterkörning, för de avlönas av skattemedel och olägenheterna är lika oavsett markområden.
    Natutvårdsverket hade ett möte i Abisko som jag var med på, och där framhöll chefjuristen att allemansrätten är inte motoriserad.
    Marianne har alldeles rätt i att vi behöver inte tolerera olagligheter på våra marker som myndigheterna synes blunda för.

  6. Jan Erik Hansson

    Alla skall vara lika inför lagen, oavsett om brott begås på privat- eller statlig mark.. Många klarar sig ändå från att rapporteras av olika anledningar, bl.a. på grund av polis ej kan finnas på plats överallt och till alla tider, men även för att brott ej anmäls till polis. Sedan kan polisen lämna rapporteftergift, om brottet är av ringa beskaffenhet,(t.ex. brott mot terrängkörningslagen) och klart ursäktligt.
    Anmäl dom skoteråkare som ni anser begår brott mot TKL, så får brotten prövas i laga ordning.
    Det borde även tas initiativ till en träff med kommunrepresentant, polis och åklagare för att diskutera problemen omkring skoteråkning.

    • Jan Erik Hansson

      Jag har inte en lika intressant tolkning eller ett faktum som Henry Cruz.
      Under alla år jag tjänstgjort inom Storumans och Sorsele kommun, har jag, mig veterligen aldrig rapporterat någon ortsbo för brott mot TKL, vare sig på statens eller privat mark. Däremot har jag haft utredningar där privata markägare/grannar anmält varandra för olovlig skoteråkning på sina respektive marker, men som inte lett till åtal.
      ”Ett otal åtal mot markägare”?? Detta faktum får stå för Henry Cruz, och det var ju en inressant upplysning, om ej en tolkning.
      Med detta avslutar jag mina inlägg och återgår till pensionistens lugna vardag.

      • Skoskav

        Jan Erik Hanson du gjorde ett bra jobb i Tärnaby du var polis du löste problemen Tack för det. Men vi alla kan läsa lagboken ordagrant som det står i den hur vi ska leva och verka. Men vissa läser lagen som djävulen läser Bibeln man tolkar lag texten till höger och vänster. I tingsrätten så sitter vanligt folk och bestämmer då kan man tolka lagen som man vill men då det överklagas så sitter de jurister som läser lagen som den är dom tolkar den inte efter tycke och smak.

        • Marianne Ronnhed Johansson (inläggsförfattare)

          Svenska domstolar behöver ett kontrollorgan, hela vägen, många domar är i dag misstänkt politiska! Terrängkörningslagen är ganska tydlig, borde inte vara svår att tolka? det står ex ingenting om någon fri körning där!

  7. Henry cruz

    Jan Erik Hansson! Vad säger du om 24 års historieskrivning om skoterkörning inom Tärna socken där du varit polis för att upprätthålla vårt lands terrängkörningslagstiftning.På den lagfartslösa marken den s.k statens mark ett otal åtal mot främst markägare inom och i anslutning till Tärna socken.På den lagfarna privata marken INTE ETT åtal mot någon inom eller utanför landet sverige för brott emot Sveriges lands terrängkörningslagar!!!!!! Svara nu mig VARFÖR detta är ett faktum få nu höra din intressanta tolkning angående detta FAKTUM.!!!!!!!!!

  8. Henry cruz

    Det faktum att det inte funnits allmänna lagliga legitima skoterleder i Tärna området på lagfaren privat mark under 24 år men att ändå allmänheten kört skoter här på privat mark i strid mot svensk terrängkörningslagstiftning under dessa 24 år är minst sagt anmärkningsvärt och att då säga att polis och åklagarmyndighet skött sitt jobb är en hårresande överdrift. Det är väl ändå inte markägarna som skall se till att terrängkörningslagstiftningen efterlevs i Tärna området.

  9. Henry cruz

    Stig Wännberg. Jag betvivlar inte för ett ögonblick det sanna och riktiga i din redogörelse angående marken utanför hemmanens inägor vad jag ville påvisa i mina kommentarer var hur våra rättsvårdande myndigheter använder resp inte använder vårt lands lagstiftning för att underminera vårt ägande våra lagkraftvunna genom avtal upprättade rättigheter som återfinns i resp avvittringsprotokoll för alla avvittringslag ovan odlingsgränsen i Västerbottens län. Att strunta i att följa terrängkörningslagstiftningen på inägomarkerna i 24 år var en del i deras strävan.

  10. Henry cruz

    Det råder faktiskt åtalsplikt för varje brott MOT vårt lands lagar som upplysning till vår eminenta åklagarmyndighet även om det omfattar frikörnimg för främmande mantalslösa inom stensele/tärna avvitttingslag med snöskoter på privata lagfarna marker i tärna området och inte bara på den s.k lagfartslösa utmarken som alla myndigheter kallar statens mark utanför alla hemman för på den privata lagfarna marken INOM varje hemman återfinns inte lagliga allmänna skoterleder i tärna omr. I enlighet med svensk terrängkörningslagstiftning som överensstämmer med terrängkörningsförordningen paragraf 10. Varför upprätthåller då INTE polis och åklagarmyndighet dessa lagrum. För mig en förunderlig gåta. Lever vi ett land av myndigheters laglöshet???????

  11. Henry cruz

    Men vad är detta!!! Ni alla skoteråkare som har hittills tillskrivit er alla slags rättigheter att åka snöskoter överallt varför häver ni inte upp er stämma för snöskoter körning överallt!!!! Jo därför att ni saknar svensk laglig grund!!!!!! Varför har då inte svensk polis och åklagarmyndighet klargjort detta under dessa år nu in på det 25:te året och det 28:te året som terrängkörningsförordningen resp terrängkörningslagen varit i Sverige gällande. Ja just det VARFÖR !!!! Det vill vi svenska medborgare faktiskt ha svar på!!!!!!!!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.