Naturbilder .. Pirater i blåsväder

En tidig söndagmorgon i Juli 2018. Ett hustak kommer drivande på älven. Vad i allsin dar…

Farkosten kommer närmare….det ser onekligen hotfullt ut. Inga kända hot har uttalats vad vi vet….

Ska vi ringa Hans Holmér eller Magnus Norlund…inga som helst rörelser syns från farkosten.Bara hotfull tystnad.

Den stör onekligen söndagsfriden. Vinden vänder och flotten åker tillbaka några hundra meter.

Till sist innan den når land vid Harrudden har två pirater vaknat och ser ut att helt stillsamt äta frukost. Skönt!

De blir kvar borta vid udden över dagen. Mot kvällningen kommer de förbi våran strand, så jag går ut och hör efter vilka de är. Det visade sig vara två Holländska killar som byggt flotten uppe vid Gillesnuole och hade tänkt åka med den ända till Sorsele. De hade liftat genom Finland och var på äventyrsresa genom Sverige. De provade att gå iland vid udden öster om oss, men det var för stenigt. Senare på kvällen fick vi se dem paddla över till andra sidan. De hade en paddel och en bräda.

De blev kvar där hela nästa dag. Det var helt vindstilla och det var ju helt omöjligt att komma någon vart utan vind.

Morgonen efter kl. 02.40 såg jag att de hade gett sig iväg. Det hade börjat blåsa från rätt håll, så de passade på att få hjälp av vinden. Månen hade gått upp och solen höll på att stiga upp. Jag såg deras flotte som en prick lång borta mellan tallarna.

Dag 5 på deras resa skulle vi till Sorsele i ett ärende så vi stannade till i Månäs för att se efter om vi skulle se dem.

Det hade gått vita vågor på Storvindeln dagen innan så det kändes oroligt att inte veta hur de klarat sig. Inga som helst spår syntes efter dem.

När vi varit i Sorsele åkte vi ner i Grannäs för att kolla om vi skulle se dem. Jo tack och lov. Nere vid bryggan fanns deras flotte ankrad. Själva hade de bordat Älvkungen. Kanske hade de tagit skepparen Magnusson som gisslan. Nå han klarar sig säkert. Han brukar göra det.

Jag skulle då inte ha vågat vara ute på Storvindeln i den där farkosten. De måste då ha fått sovsäckarna rejält blöta, vågorna hade ju säkert slagit upp på flotten.

Någon dag senare såg vi att Älvkungen hade ankrat vid sin brygga i Sorsele.

Det kan blåsa rejält på Storvindeln ibland, från vindstilla till storm på en liten stund. Stormarna kommer nästan alltid från väster. Så om man ska paddla med kanot så är det nog lugnare att paddla på södra sidan där man är lite i lä bakom Jibbmokken.