Vilken blunder med den nya bensinen E10

Jag menar den bil du köpte eller skaffade har testvärden utifrån den gamla 95-oktaniga E5. Samtidigt påstår man att det ska minska utsläppen avsevärt med den nya E10. Om det nu stämmer, stämmer inte testvärdena du har som underlag för din bil. Din bil kanske ligger på gränsen för högre (Malus) eller lägre skatt (Bonus). Om det nya bränslet sänker utsläppen kanske du kommer ligga i en lägre skatteklass än vad de uppgivna värdena anger, de som står i underlaget för bilen vid tillverkning och sedan försäljning – testvärdena. Man skulle kunna sig att här ”lurar” staten åt sig pengar genom att inte vara hederliga, eller att man inte begriper vad de håller på med. Detta är rena lurendrejeriet av de institutioner som är inblandade. Här kan Miljöpartiet inte minst ta på sig den här missen, liksom Naturvårdsverket men även Naturskyddsföreningen skulle ha en känga. Så här får man inte göra. Har jag fel får jag väl stå för det. Men jag kan inte tänka mig det.

Hela detta omkullkastar hela bilindustrins tidigare uppgivna värden. Surt!

Blir man inte gråhårig av ålder, blir man det av alla regler som satts i system där man bara hivar ut dessa blint.

Obs! I första hand borde det vara Transportstyrelsen som bär det största ansvaret. När får vi nya värden på våra bilar, i alla fall de senaste modellerna? Det här är inget annat än en skandal.

6 kommentarer

  1. ivar

    Brukade du använda karburatorsprit när du tankade på 70-80- talet?
    Det var många som slog i en flaska för var gång som de tankade för att bensinen inte skulle frysa. Då blev det ganska många procent alkohol i bränslet utan att någon sa att det skulle skada bilen.

    • edor, Vilhelmina (inläggsförfattare)

      Jag brukade inte efter vad jag minns inte använda karburatorsprit. Det var en varning om att det kunde vara skadligt. Men jag minns inte så noga. Jag vet inte riktigt vad du syftar på, men man säger ju att utsläppen skulle radikalt minska med E10. Man får helt enkel bestämma sig. Är inblandning i E10 försumbar kan den ju inte samtidigt minska utsläppen i större grad? På den tiden jag hade skoter rekommenderade man en kork av storleken på flaskan av k-spriten man kunde ha i. Men givetvis, ännu skadligare där bensinen är oljeblandad och smörjer motorn. Det är bedrägligt hur som haver av en ansvarig myndighet sprida falsk information. Minns när utsläppen inte höll måttet på angivna siffror från fabrikanten. Nya bilar skrotades i praktiken, kyrkogårdar med bilar som inte användes. Tillika fick sedan företaget enormt dryga böter och ansvariga avskedades. Det här är ingen lite grej vill jag påstå. Men som sagt jag vet inte riktigt vad DU syftar på.
      Det är ju huvudlöst som man håller på.

      PS. Se här vad bl a Holmlund (S) Umeå skriver: ”Det här ska ha stor miljöeffekt och motsvarar mer än nyttan från alla landets elbilar, enligt organisationen Drivkraft Sverige.” Du kan själv gå in på hans blogg och själv läsa.

  2. ivar

    Jag tror inte att E10 är så skadligt för fordonen som det varnas för, det var därför som jag skrev om karburatorspriten. En halvliter av K-sprit på en tank på 50 liter så har man lika mycket spritinblandning som den nya E10. Det fanns nog de som fick till lite kraftigare blandning innan det blev vår och plusgrader. Ändå så gick bilarna som de skulle. I dieselbilen som jag har finns det en lapp om att den inte är godkänd för miljöbränsle men det är en annan femma.

    • edor, Vilhelmina (inläggsförfattare)

      Men vänta lite nu, du säger 0,5 L k-sprit ger en liknande inblandning som E10 har och då med skillnaden etanol. Med det stämmer ju inte, det är ju 10 % inblandning etanol i E10. Vill säga 10 L etanol på 100 L liter bensin. På 50 L bensin borde det bli 5 L etanol, borde det inte?
      Vad vi nu känner till och som offentligt gäller är att den gamla 95-oktaniga med 5 % etanolinblandning försvinner så snabbt som möjligt. Vi har då E10 och E85 kvar. E85 med 15 % inblandat etanol går absolut inte köra på, eller motorlampan kommer lysa på din bensinbil (på senare modeller). Vill säga bara 5 % mer inblandning etanol från 10% (E10) till 15% (E85) gör att du måste ha en bil anpassad efter detta. Den gamla modellen miljöbilar som Centern införde under under Reinfeldts befäl och som gick dåligt på vintern vid kyla, tappade kraft och därmed förbrukade mer bränsle. Vi är ju snart tillbaka i denna karusellen igen, vet dom inte hut de som bestämmer, eller saknar de hjärna och de kunskaper som krävs sitta i så viktiga positioner och bestämma över svenska folket och dess bilägare? Jag tycker det är en vårdslös och kass miljöpolitik som förs då vi ser hur nonchalanta de är mot gängen som härjar. Sveriges bilägare straffas hela tiden med lagar, får otroliga skatter påförda och gängkriminella (mördare) behandlas med ullvantar som det gjorts under lång tid. Det tar varken Miljöpartiet eller om man så vill Centern något ansvar för, utan istället vill de att vi ska ha ännu generösare regler som sorgligt nog S genomför (mot sin vilja?). I andra länder, USA exempelvis där får man knappast någon hjälp ordna bostad, få bostadsbidrag och barnbidrag när man kommer dit. Här kommer man hit just för den saken. Det är klart att våra resurser utarmas och någonstans ska ju pengarna tas, varför inte straffa bilägarna då?
      Är man inte Sverigedemokrat kan man ju bli som det utvecklats i Sverige. Vi äger snart inte vårt land utan det hamnat i händerna på vandaler.

      Åter till bensinen. Jag är inte rädd för skador i bilen. Jag har den senaste modellen, en hybrid som går både på el och bensin. Fantastiskt vad lite bränsle den drar. Vi har den inom huset för att göra inköp, kortare resor mm. Häromdagen var vi till L-sele och då drog den 0,38 L/mil. Genomsnittet ligger på ca: 0,43 L/mil. Det är ingen bil för ungdomar eller för den som vill göra ”birnouter” den ska köras mjukt och förståndigt, med andra ord ekonomiskt. Men nog borde man ha bättre koll på när man ändrar drivmedel från ett till ett annat hur det påverkar både prestanda och utsläpp. Jag köpte bilen (bytte) tack vare detta att både vara miljömedveten och att köra billigt. Billigt, det kanske var att ta i, men så billigt som möjligt och bilen är en trevlig upplevelse. Jag är helnöjd.

      • Jörgen K

        Tja, jag åker en BMW med 300 Hk, har inga som helst problem med att klara 0,54 liter milen, så frågan är om miljövinsten motsvarande 0,16 liter per mil mer någonsin går att räkna hem om ett byte till en hybrid eller ren elbil skulle ske nu?
        Enligt internationell beräkningsgrund för total miljöbelastning, så måste jag köra över 310.000 mil för att tangera differensen motsvarande 0,16 liter i merförbrukning. Sedan slipper jag ett batteribyte om 10 år…..Så ut ur ren miljöaspekt kör jag vidare med min snart 13 år gamla, men mycket energieffektiva BMW !!

        • edor, Vilhelmina (inläggsförfattare)

          Nja beror på hur man räknar, jag menar inköpspriset på en BMW torde ligga betydligt högre än den jag bytte. Jag bytte alltså upp mig, inte bara för hybrid utan den utrustning jag saknade i bilen tidigare. Dessutom en av marknadens bästa garantier. 3 års vagnskada. 5 år nybilsgaranti (fabrikationsfel) samt 8 år på batteriet och 12 års rostskyddsg. Dessutom använder vi bilen max 1000 mil/år så att köpa en diesel viket var ett andra alternativ drog jag mig för. 5000 i skatt för de 3 första åren. Jag vill inte ha diesel längre, de konorrar och har sig och sedan måste man tanka i något annat skräp (2 tankhål) på Volvo i alla fall för att ”låtsas” vara en miljöbil(?) De flesta köper bil efter behov. Du tycker säkert din BMW är helt okej. För mig inte.

          Om 8 år vad händer då och hur ser det då ut? Det eventuella bekymret tar jag då om jag fortfarande lever
          och har någorlunda hälsa.

          Tillägg: Att köpa en diesel idag med skatter på omkring 6000 kr/år och köra 500-1000 mil finner jag knappast någorlunda klokt. Skillnaden är om jag kör 5000 mil eller ännu mer per år, kan tanka gratis (har tillgång till fri diesel som många med dieselbil har) då kommer saken i annan dager. Ett lägga ut 5000 papp årligen för att titta på mina nya bil på gården känns knappast något bra om ens varken ekonomiskt eller nödvändigt. Kunde jag skulle jag inte dra mig för cykla på sommaren, eller åka spark på vintern. Men jag kan inte. Bil köper man inte det efter behov om man inte har tillgång till så pass mycket pengar att kvittar.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.