Dieselbilar ett minne blott?

Skyll inte på mig, det är det regelverk som man (Miljöpartiet) införde med bonus malus för några år sedan under Löfvens ledning. Hur många köper en ny diesel idag? Inte jag i alla fall eller inom husets behov. Ser vi till skillnaden i pris per liter och där jag tittade på dagspriset är bensinen 88 öre billigare än dieseln. Kör billigt med dieseln, kanske om räknar så, men räknar man in totalkostnaden och man inte kör så många mil per år, är ju ett dieselköp rena bortkastade pengar. Visst kan en diesel vara en slitvarg om man kör långa sträckor per år, men det kanske är allt. Bilen slits i övrigt och en diesel med några år på nacken räknat bakåt i tiden är också närmast omodern. Gillar man och tycker om sin diesel, så okej.

Tekniken går framåt hela tiden och titta vilka bilar som nu produceras av bland Europas största tillverkare. Det är hybrider bensin/el och rena elbilar. Du har ju också en helt annan utrustning i de nytillverkade bilarna eller för bara några år tillbaka. Idag kan man släppa ratten och bilen kör själv, vilket man förstås inte ska göra, men det går, en bit i alla fall. Hur långt vet jag inte, men de som vet kommer den säga ifrån tids nog. Det finns en rad varningar och andra grejer som inte fanns för bara 5 år sedan, kanske bara de dyraste, kanske uppåt miljonen. Men vad köper vardagsbilisten för bilar idag? Är det inte mestadels de från de asiatiska länderna plus Europeiska, Frankrike har ett stort utbud nu av nya hybrider. Jag har ingen, jag har bara tittat.

Hur bra är värmen på vintern i en modern diesel? Jag vet det kända märket Volvo kan ha haft problem redan vid 15 -. Det är svagt.

Regelverket har sänkt dieselbilarna rejält och jag vet inte ens om jag vill ha en.

Folkstorm över inlägget för dieselvänner väntas.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.