Miljöpartiet och bilindustrin

Det kan nog mycket väl vara så att de har ett oskrivet kontrakt emellan sig, Per Bolund Miljöpartiet och Mobility of Swedwn. ”Mobility Sweden är den svenska branschorganisationen för tillverkare och importörer av personbilar, lastbilar och bussar.”

Det skulle i så fall bedrivas med subventionerade skattemedel såsom den nyligen borttagna bonusen på 70 000 för en ren elbil. Besvikelsen är nu stor både bland Miljöpartiet och dess (blåsta) anhängare och branchorganisationen Mobility Sweden. Det är givetvis fler inblandade också och hela kedjan från biltillverkare, säljare och köpare som haft som sin agenda ”lura” i människor att sänka utsläppen radikalt, vilket närmast byggts på fantasier och att grovt lura av svenskarna deras skattepengar. Det är också så att Norrland, de glest befolkade delarna i landet har i princip haft noll nytta av dessa bonusar.

Mobility of Sweden framhåller hur ekonomisk elbilen är, visserligen kan det stämma när det gäller verkningsgraden, men måste man inte ta in hela kedjan, från priset vad den kostar? Visserligen här också om den nu är så effektiv som påstås, varför då ha bonusar? Det hela är uppbyggt på ett spektakel för att få ut så mycket elbilar som möjligt som i slutändan den s k ”gröna industrin” ska tjäna på. Det är ett dyrt sätt och bara ett spel för galleriet vi ser och sett en längre tid. Givetvis att ”tanka” är billigt – fortfarande? – också kan det vara problem hitta laddare för en färd på längre sträckor.

Skellefteå och deras ”gröna industri” som sjåsats upp fungerar dåligt. I panik har man försökt bygga bostäder, människor lurats flytta dit genom att erbjudas arbete i batterifabriken men känner sig nu lurade. 

Fasaden av hela den miljö- och klimatpolitik vi tvingats genomleva, ja nästan så vi skulle bli undersökta i hemmen hur vi lever, börjar nu rasa samman. Hela Norrlandskusten och upp till inlandet mot Kiruna är bara en stor uppblåst bubbla som saknar bäring i verklighet. Vad vi nu ser händer Sverige att det sakta kommer normaliseras. Jobben återgå till de mera vanliga och verkligheten börjar komma ikapp.

Miljöpartiet är nog väck nu, liksom andra partier, kan även innefatta Centern och det största partiet Socialdemokraterna som kört huvet sanden rejält. Vi får nu alla lida för deras dåliga politik. Stämmer inte det?

Att Centern nu byter partiledare och hoppas på en uppryckning tror jag bara istället bara kommer sjunka ännu djupare. Var någonstans står C egentligen, i mitten, men hur många röster kan de där samla som skulle ge dem större inflytande? De kan inte heller gå till höger, för där finns SD och till vänster främst S och V. Miljöpartiet räknar jag med försvinner i något uppdämt område – i en våtmark 🙂

Om nu elbilen är så bra som man påstår, borde den inte sälja sig själv då? Sänk priset rejält, då kommer fler köpa den. Enkel matematik bara.

Gomorron

4 kommentarer

  1. brorson

    Det vore en rättsskandal om inte Bolund utreds som misstänkt för mutbrott. Hela hans agerande pekar åt det hållet. MP har en regel, som säger att den politiska karriären ska upphöra efter tre mandatperioder. Om det var tänkt att MP-politikerna därefter ska återgå till tidigare jobb, så gör inte alla det. Speciellt inte de, som haft ledande positioner och möjligheter att påverka politiken i den riktning som branschorganisationer och storföretag önskar, i detta fall bilindustrin. Flera f.d. MP-politiker har idag välbetalda jobb som miljöchefer o dyl inom branschorganisationer och storföretag inom samma områden, som de tidigare haft ansvar för som politiker. Utbetalning av utlovade mutor i efterskott?

    • edor, Vilhelmina (inläggsförfattare)

      Innan jag besvarar din kommentar vill säga några andra ord: Går vi tillbaka i tiden, varför inte den miljörörelse som uppkom på 60-talet – Flower power – en typ av miljörörelse det också som till största delen bestod av en drog/knarkrörelse. Samma sak händer nu bl a i Australien där miljörörelsen går fram, de vill legalisera knarket till viss del. Vad detta betyder i slutändan, är att det som traditionellt räknas till arbete, tillväxt och välgång omkullkastas helt och människor inleds till en tro på dessa miljörörelser att de skulle föra något gott med sig, eller bara gott. Ser vi tillbaka i tiden, hur samhällen byggts upp är det oftast genom hårt arbete, detta vill även den miljörörelse i Sverige som kallar sig Miljöpartiet även inte göra. Har vi haft sämre miljö än vad vi fått under senare tid? Miljöskandal på miljöskandal. Minns bara de hemska sopbergen som någon gick med ut med att hon var nästan utsänd av Gud för att i sitt bolag ta hand om sopor. Det blev en riktig miljöskandal, under MP och S-regeringens ledning. Samma sak med fiskevattnen, de har blivit utfiskat i Östersjön, sillen/strömminingen under den regeringen också. Likaså skogarna, de har aldrig varit så hårt ansatta, brukade som under den regeringen. Jag tror ingenting på detta partiet längre.
      Så till din kommentar: Jag börjar tro du har rätt i vad du säger, att det är närmast en muta som Miljöpartiet och Per Bolund bär ställas till svars för. De har gynnat en viss bransch på ett otillbörligt vis. Åtal borde vänta.

  2. brorson

    Medan de borgerliga partierna inte sett något fel i att som politiker ha haft ett FÖRFLUTET i branschorganisationer. har detta setts som klandervärt hos Socialdemokraterna både före och efter den politiska karriären – medan S fortfarande var ett arbetarparti. Det enda problem som den politiska eliten själva sett med snabba sidbyten EFTER den politiska karriären är tillgången till politisk information och möjligheten att utnyttja sina politiska kontakter för att gynna sina nya arbetsgivare. Man har därför talat om en ”karenstid” för sidbytare. Men om en sådan ö.h.t. har införts, är den alldeles för kort för att ha någon som helst verkan.

    Thomas Östros är en f.d. socialdemokratisk politiker med ansvar för finansiella frågor i regeringen, vilken gått direkt från politiken till branschorganisationen Svenska bankföreningen. Bilindustrin har haft en väldigt bra hållhake på MP genom möjligheten att uppamma folkopinioner mot ”bilfientliga” förslag från MP. Men inte nog med det. Bolunds agerande kring klimatbonusen för elbilar är en direkt lakejtjänst åt bilindustrin för att öka nybilsförsäljningen.

    Man kan inte förneka att förbränningsmotordriva bilar har blivit bättre och bättre, bl.a. tack vare en aktiv konsumentrörelse, men även mätningarna av CO2-utsläppen, som tvingat fram mer energieffektiva motorer. Bilindustrins problem är att personbilarnas ökade livslängd inte uppvägs av fler bilägare i uländerna, med risk för minskad nybilsförsäljning som följd

    Bolund räddar vinsterna i bilindustrin – och inte minst inom Volkswagen AG efter skandalen med de fejkade utsläppsvärdena hos bolagets dieselbilar. Köp en elbil och rädda klimatet. Din gamla dieselbil kan du sälja till någon fattig stackare i Norrlands inland. De, som bor där, är ju en krympande skara klimatbovar

    • edor, Vilhelmina (inläggsförfattare)

      Icke en osanning i sig, tvärtom brukar det gå till så här. Man vänder kappan efter vinden. Det man tidigare kunde vara emot och nu när maa slutar, förlorar val osv får man ett annat jobb istället som kan gynna intressen som man tidigare kunde vara emot.

      Jag har ett tillägg till din tidigare kommentar: Drogliberala partier, kan även räknas till Centerns tidigare ungdomsförbund, främst under Alliansen.

      OBS! Elbilskostnaden, underhåll = service och försäkring kan bara det uppgå till 30 000/år. Kör man lite blir det ändå dyrt äga en oavsett drivmedel om service, (skatt= diesel) och försäkring är höga.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.