Volvos nya el-SUV EX90, ett fantasimonster

Det finns en länk längre ner du kan läsa mer om den nya Volvon. Det som jag inte hittar i länken är vikten på bilen. På nyheterna igår sa man att bilen vägde nästan 3 ton, 2,8-2,9 nånting. Samtidigt sägs den vara byggd för 7 personer. Vad jag då undrar – vilket inte framgår – vilket vikt man är uppe i då med bilen fullastad? Gränsen för lätt lastbil går vid 3,5 ton, kommer man över det får man inte köra på vanligt B-körkort. Samma sak med släpvagnsvikten om den är utrustad med ”kula” och man hakar på en släpvagn kommer man lätt upp i vikten över 3,5 ton.

Vilken kategori av människor bilen är byggd för kan man undra, den ”vanlige” medborgaren med ett ”vanligt” lönearbete, eller för liknande de som cheferna på Volvo utgör? Priset var häftigt, upptill 1,3 miljoner. Du kan läsa här mera.

Batteriet, drivlinan uppges till 111 kW och räckvidden upp till 60 mil. Batteriet ska kunna laddas med en snabbladdare på 250 kW. Om alla teoretiskt skulle äga en sån bil skulle det snabbt bli effektbrist i nätet och om många av dessa skulle ladda samtidigt.

Jag får den inställningen att Volvo numera bygger bilar som inte är tänkta för ”vanligt folk”. Samtidigt vet vi hur det låter i samhället. Energikris, hög inflation, dyrt att leva och bo osv, vilka kategori av köpare är bilen byggda för?

Volvo verkar spårat ur som biltillverkare för ”vanligt folk”, eller är vanligt folk så välbärgade numera? Samtidigt läser jag att Teslas grundare – Elon Musk – kan söka om en konkurs, det var väl Twitteraffären som blev för mycket.

Elbilens utveckling verkar för mig blivit en bil endast för de som har tjocka plånböcker. Det finns dock tillverkare där priset är mera rimligt. Japanska, koreanska och andra biltillverkare har både billigare och även anser jag bättre bilar.

Volvo numera har blivit alldeles för dyra och är de lika bra vad som prislappen säger?

Nu har inte Volvo heller med sig regeringen lika mycket som under S tid vid makten, tror jag i alla fall. Minns hur Magdalena A fjäskade för dessa.

Av den ”expert” som gjorde uttalanden om bilen på TV går dömdes den mer eller mindre ut. Den ansågs långt ifrån energisnål, givetvis främst av den ruskigt höga vikten. Passar inte inte inte i dagens strävan efter energisnålhet.

4 kommentarer

  1. brorson

    Den, som har råd att köpa en bil i det prisläget, har nog råd med det även utan klimatbonusen, som säljaren torde stoppa i egen ficka. Denna subvention var ren bestickning till kinesägda Volvo och andra biltillverkare. Har inte Bolund förstått det? En motivering till att denna subvention har tagits bort är att elbilar i de lägre prisklasserna har sjunkit så mycket i pris, så att de inte är dyrare att äga och köra. Kanske också jämfört med biljettpriserna i kollektivtrafiken?

    Låga kostnader för bilåkandet leder till ökat behov av subventioner till kollektivtrafiken, alternativt nedläggning. Många busslinjer har lagts ner, även i de perifera delarna av Stockholms län. Det vet Bolund också. Varför slår MP sönder kollektivtrafiken, och det med berått mod? Uppenbarligen för att uppfylla förre Volvo-chefen P. G. Gyllenhammars vision om bilsamhället, där kollektivtrafiken bara skulle vara ett komplement till bilismen, där trängseln och bristen på parkeringsplatser är som värst.

    Ingen kollektivtrafik i glesbygd, alltså. Denna vision präglar även MP:s järnvägspolitik, höghastighetsjärnvägar i storstadstriangeln och en tarm upp längs Norrlandskusten, dit all norrländsk befolkning ska koncentreras. Allt annat ska lämnas att förfalla till nedläggning är det enda återstående alternativet. Nu vill man också elektrifiera långtradartrafiken för att frånta godstågstrafiken en av dess konkurrensfördelar. När man i stället borde satsa pengarna på järnvägstekniska innovationer för att öka godstågens konkurrenskraft.

    Men vad gör Bolund i det läget? Uppför sig som en mutkolv i bilismens tjänst

    • edor, Vilhelmina (inläggsförfattare)

      I andra länder kan bonusen fungera annorlunda (minns inte, kan vara Tyskland) där blir det mindre ju dyrare bilen är. Vid ett visst pris får man ingenting. I Sverige som tidigare fick man mindre om bilen var tillräckligt billig. En dyr SUV som den precis som du säger, vad gör bonusen för nytta här. Har man råd lägga ut över en mille, vilken avgörande roll har då 70 000 eller 50 000?
      Bra man tog bort den helt.

  2. brorson

    Glömde nämna att den nya Volvo-Suven med sina tunga batterier blir som en stridsvagn, som får köras i samma hastighet som andra personbilar, och kommer att köras fortare än så, eftersom de kommer att förses med radar-varnare.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.