Helt ny förbränningsmotor

En helt ny förbränningsmotor har uppfunnits som inte liknar något tidigare annat. Liten och lätt och mindre rörliga delar. Ingen vevaxel, kamaxel eller vevstakar. Mycket annat nytt gör den mycket enklare och effektivare än den gamla traditionella kolvmotorn sedan 150 år tillbaka.

Som alltid numera är det tänkt det också ska till ett batteri för drift. En kombination s k hybriddrift. En ren elbil har en stor nackdel om man räknar bort utsläppens fördelar är att den oftast blir tung med de jättebatterier som nu sätts in för att få längre räckvidder. Det är en stor nackdel köra omkring med tung vikt även om bilen är olastad. Det kräver förstärkta däck och hjulen måste även vara större i diameter för att höja bilen från marken där det känsliga stora driftbatteriet sitter. Minsta skada och bilen är väck. I o f sig är stora hjul/fälgar ingen nackdel i sig, men kostnaden för nya däck, speciellt vinterdäck med dubb blir betydligt högre. Men naturligtvis, har man råd med en bil i miljonklassen kanske det inte har någon betydelse med några tusenlappar hit eller dit.

Enligt mina åsikter och vad jag menar strävar inte de flesta ändå att få så mycket bil för så lite pengar som möjligt? Naturligtvis beror det också på vilka behov man har. Det finns dock en fördel med hybrider om man inte tänker på rena elbilar och det ändå det bra mycket mindre batteriet som kan driva AC:n. Det går att få kalluft utan att man har motorn igång. Visar det säg att det skulle bli lite ström, även i startbatteriet går motorn igång av sig självt. Samma sak med varmluften på vintern. När motorn har fått upp temperaturen och om man vill parkera och fortfarande ha varmt i bilen, behöver inte motorn vara igång så länge det finns varmvatten i systemet. Bilen reglerar sig själv när den så anser. Startar och stänger av själv. Det tycker jag är speciellt bra när solen steker och man har igång AC:n att kalluften och kylanläggningen inte belastar själva motorn. Dels går kraft bort till att driva själva AC:n samt att motorn kan vara avstängd.

Tillika om vi får e-bensinen är det en konkurrent räkna med – hybriden – i jämförelse med elbilen. Priset, vikten och långa räckvidder utan att behöva ladda borde vara den största fördelen. Naturligtvis vill man ha en acceleration 0-100 på 3 sek då ska man köpa extremelbilarna. Men smakar det så kostar det.

xxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Nya tekniker drivs fram hela tiden, jag tror även inom energin i övrigt vi kommer få se nya upptäckter för att värma våra bostäder. Varför inte använda batterier här också speciellt i småhus på kanske 100 kW. Inbyggda samtidigt som husen byggs. Laddningen kan få stå på och puttra med lågström hela tiden. Det skulle även gå reglera – stänga av och på – och laddas nattetid när strömmen oftast är billigare som det nu är.

Större fastigheter, hyreshus kan det givetvis vara knepigare få detta fungera. Totalt med nya satsningar och inte minst välisolerade hus kommer vi kunna pressa strömförsörjningen markant. Ni vet många bäckar små…

Samtidigt kanske vi kan undra också undra hur mycket yta en person behöver. Det heter elda för kråkorna och värma upp ytor som man inte behöver kan bli onödigt dyrt. Tycker man att man har råd och vill ha en större yta då är det naturligtvis valfritt upp till var och en.

Jag råder ingen till något, jag skriver bara vad jag själv tror.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.