Thomas Hartman

Jan Nilsson duckar sakfrågan…

Jan gör ett nummer av statistik men duckar grundfrågan är om det verkligen är rimligt att en friskola till skillnad från en kommunal skola har laglig rätt att vägra ta emot en elev som kan innebära organisatoriska eller ekonomiska svårigheter.

Barn som sitter i rullstol eller har svår dyslexi kan alltså få nej när de söker till en friskola. Detta problem vägrar statsmakterna lösa. Svaret den handikappade får är att friskolorna tycker att handikappanpassningen blir för dyr och att extrabidragen från kommunen inte täcker alla kostnader.

Samtidigt gör friskoleföretagen rejäla vinster. De 30 friskoleföretag som gick bäst det förra året gjorde i snitt en vinst på nästan 10 miljoner. Och samtidigt finns det borgerliga politiker som lyfter friskolorna till skyarna ungefär som om det är valet av driftform som är skolans lösning.

Men det stannar inte där. Skolverket har visat hur tre av fyra friskoleelever har akademikerföräldrar. Så segregeringen är uppenbarligen högst påtaglig.

Det är inte mitt fel, Jan Nilsson, att det finns friskolor som vägrar ta emot handikappade eller försöker göra sig själva till exklusiva öar så det är ingen idé att du är arg på mig.

För mig är det centralt med ett skolsystem där vi kan mötas i samhället oavsett bakgrund. Det tycks inte lika viktigt för borgerliga politiker.

Men kaffekoppen tar jag gärna med dig. Du verkar vara en trevlig och engagerad kille som det skulle vara kul att prata med

THOMAS HARTMAN

2 kommentarer

  1. Urban Bengtson, idékonsult

    Utbildningsradion undersöker skolor och barn med funktionshinder. Sveriges Radio granskar skolministerns skolpåståenden. I SR:s fall var det ett privat mediaföretag som gjorde undersökningen. För UR vet jag inte.

    Sedan kommer snabba kommentarer politiskt som väl stämmer överens med motsvarande politiska uppfattning. Medias snabbhet förstärks genom politikernas ”bråttomhet”.

    Inget av detta gynnar skolans utveckling, det blir mest fortsatta ”ställningskrig”. Nog vore det bättre om politiker tittar själva på vad forskningen säger i olika sakfrågor och inte ivrigt hakar på privat/mediaundersökningar.

    Men så här är det även i barnomsorgen. Jag har arbetat med den i 35 år, först 15 år genom arbete på dagis och i förskollärarutbildningen, sedan i 20 år som företagare inom bl a barnomsorg.

    Även här är det ”hit-och-dit”-politik i planering och byggande, senast i Umeå med växling mellan enbart korridormodeller och modeller med enbart genomgångsrum. Och det utan någon utvärdering däremellan har kommunen upplyst mig om eller att det gjorts utifrån forskningsresultat eller andra studier.

    Det har blivit en slags ”slit-och-släng”-politik över barnomsorg och skola, samtidigt som näringslivet, av framtids- och ekonomiska skäl, går in för hållbar utveckling. Kanske dags för politiker att stanna upp, ta en time-out, och tänka framåt med mer eftertanke.

  2. Jan N

    Jag duckar inte, Thomas. Och jag är redo att bemöta Barnaministeriets/Skolfronts/Skolminieteriets m.fl. argument. Upprördheten har lagt sig, men jag tycker det hade varit på sin plats att du erkände att du både gått på en mycket tendensiös och delvis osann argumentation och fört den vidare.
    Lite förvånad är jag ju att du inte läste noggrannare. Men det var ju meningen att man skulle tolka uppgifterna lite tokigt som du gjorde.

    Jag skulle tvivla på att man kan ta fram en enda friskola som nekat en elev med t.ex. dylexi som du nämner. Ingen som jag känner till i alla fall. Friskolorna har många sådana elever.
    Du är som sagt välkommen på besök här framöver!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.