Thomas Hartman

Skolan som svek

FRISKOLOR. Apropå Lennart Holmlunds utmärkta blogginlägg om friskolor så lyfter våra grannar i Norr NSD ännu ett exempel på hur det kan fungera.

Det visar sig att friskolan Alnour på Björkskatan i Luleå har stängt mitt under höstterminen. Friskolans ägare Mohamed Gabras hustru Suad Gabra ger denna förklaring:
– Det är en tillfällig stängning. Vi kommer att starta på nytt antingen vårterminen eller höstterminen nästa år.

Och vem förväntas stå där med lediga lokaler, med personal och ständig beredskap för att sopa upp efter det privata alternativets misslyckande om inte den offentliga skolan. För naturligtvis är det samhället som ska ta smällen när det privata alternativet inte gör sitt jobb.

THOMAS HARTMAN


På vår resa till parlament som gått över styr har nu turen kommit till Kenya…

5 kommentarer

  1. JN

    När jag besökte Kenya 1990 hade en minister just mördats. Många misstänkte presidenten för att ligga bakom. Begravningshelgen i den mördades hemtrakt Kisumu blev rörig. En liten fight i parlamentet är kanske inte så mycket att orda om då.
    Ändå mindre en överaggresiv och bitter Östros här hemma. *s*

  2. Urban Bengtson, idékonsult

    Samhället är väl inte lika med det offentliga? Näringslivet ingår i samhället. Annars är väl det självklart att det offentliga träder in när det går överstyr för de som satsar. Vi betalar ju skatt för det, ganska hög skatt f ö.

    Tänk om det inte finns folk och företag, ideella rörelser och organisationer som vill satsa? Begreppet frihet och fri står för att både frigöra sig och ta sig friheter för att nå något.

    Det är märkligt att det idag, i kreativitetens, entreprenörskapens och innovationernas tidevarv finns så många inom politiken som ser ”rött” i fråga om friskolor.

    Skolor och dagis startades en gång i tiden av enskilda människor och sammanslutningar, som sedan det offentliga gjort ”stordrift” av för att nå fler. Denna stordrift blir ibland för stor och stel som gör att det finns de som vill bryta sig ur – igen.

    Sådant ska uppmuntras om man tror på förnyelse och förbättring samt människors ökande förmåga i en upplysningsökande tid. Då utvecklas samhället inkluderande både näringsliv och det offentliga.

  3. Thomas Hartman

    Som du vet så ser jag inte ”rött” när det gäller fristående skolor. Jag brukar framhålla deras förtjänster och att de har en viktig uppgift.

    Men rollerna måste balanseras bättre. Som det är idag kan ett antal personer starta en skola och hämta hem stöd med automatik. Det är inte rimligt.

  4. Urban Bengtson, idékonsult

    Hur skapades frihets-”automatiken” vore intressant att få veta. Politiker eller näringsliv? Eller tjänstemannasidan?

    Inom barnomsorgen är det ofta starkt motstånd från byråkratin och ingen ”automatik”. Även svårt att som företagare få pröva forskningsidéer och innovationer.

    ”Automatiken” är här snarare ett motarbetande till frigörelse och friheter, som nästan ”sitter i väggarna”. Varför är det sådan skillnad på skola och dagis i Umeå för att ”be free”?

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.