Thomas Hartman

Bra debattartikel från Lövgren

UTANFÖRSKAP. Idag hade vi ännu ett fall i VK. Den här gången är det en kvinna som lurat till sig 10800 kronor från försäkringskassan 2006. Det är bra att det uppmärksammas eftersom detta naturligtvis ska bekämpas. Men den åsikten hindrar inte att samtidigt ha åsikten att kampen mot lurendrejarna inte får gå ut över vanligt folk.

Idag skriver exempelvis Värmlands Folkblad om kvinnan i Torsby som lämnade in en ansökan om sjukersättning till försäkringskassan den 29 februari i år. Beskedet blev att det skulle dröja fyra månader till beslut. Efter sex månader hade ifortfarande inget hänt.

JO anser att ett sådant fall borde ha prioriterats. – Jag är mycket kritisk till den passivitet som Försäkringskassan visat i ärendet, skriver JO i sitt beslut.

Samma iver som kassan på senare tid visat för att hänga de som fuskar ska man visa mot de som behöver hjälp. Det är en enorm förnedring för den enskilde att behöva gå till sociala eller till kyrkan för att tigga hjälp för att man inte fått det stöd man har rätt till.

Ett annat fall där kassan inte bara är passiva har vi i Eskilstuna. Där gick det så långt att kassan tog fallet till rättssalen.

En Eskilstunakvinna avregistrerades hos arbetsförmedlingen mot sin vilja. När hon vände sig till försäkringskassan fick hon avslag på sin ansökan om sjukpenning eftersom kassan menade att kvinnan inte ansågs stå till arbetsmarknadens förfogande. Nu får hon rätt av kammarrätten, som menar att arbetsförmedlingen begick ett misstag som avregistrerade henne och att hon inte ska lida för detta.

Hur myndigheter kan ta sig tiden att driva frågor som det senare exemplet i domstol är en gåta. Men det är ingen ovanlighet. I går hörde jag om ett sådant exempel inom byggnadsnämndens område. Tidigare har jag hört om fall inom socialnämnden. Det finns fantastiska tjänstemän som verkligen ser individen på andra sidan.

Men det finns också såna som utnyttjar sin maktställning eller inte kanske är mer byråkratiska än empatiska och driver frågorna mot medborgarna i varenda rätt de kan hitta för att inte förlora. Där har politiken i våra styrelser och nämnder en viktig roll att fylla för att sätta stopp för knasigheterna. Det är bara det att det inte finns några politiker som följer de löpande ärendena och kan sätta stopp i försäkringskassan. Såna här överklagningar ifrågasätts sällan av media innan det är för sent eftersom det kräver ett stort merarbete att få fram informationen om enskilda fall.

En förutsättning är att samarbetet mellan kassan och arbetsförmedlingen förbättras. Därför är nyheten om samarbetet i Robertsfors så viktig. Den visar också att det pågår ett viktigt förbättringsarbete inom och mellan myndigheterna.

Vi som är politiskt aktiva har ett särskilt viktigt ansvar att se till att samhället är följsamt och att människor inte hamnar i kläm i dessa hårda tider.

THOMAS HARTMAN

PS för övrigt hade folkpartiets gruppledare Britt-Marie Lövgren en utmärkt debattartikel i VK häromdagen. Läs den.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.