Thomas Hartman

Fel väg – vägverket!

TRANSPORTER. Förslaget att sänka hastighetsgränserna från 110 till 100 på 57 mil väg i länet är inte realistiskt. Säkerhetstänkandet förutsätter ändå i slutänden på att människor väljer att förstå och respektera hastigheterna. För att motivera sänkningar på vissa sträckor där vägarna kräver det borde det vara möjligt att i flera fall höja på andra vägar.

Det är ett märkligt synsätt att vägarna skulle kräva samma hastighet oavsett om det är fuktigt väglag eller torrt, sommar eller vinter, dag eller natt. Bland annat i USA finns flexibla digitala skyltar som bättre följer de olika förutsättningarna. Vad jag förstår har detta även prövats i Sverige med lyckat resultat för både miljö och säkerhet. Bilförarna accepterar hastighetsgränserna bättre och har generellt blivit bättre på att hålla dem. Men för att detta ska respekteras måste hastigheterna alltså kunna variera både uppåt och neråt. Det är den vägen vägverket borde slå in på istället.

THOMAS HARTMAN

PS. Det ska bli intressant att se vilken skillnad detta kommer att göra.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.