Jan Nilssons blogg

En välda blandning...

Vita vägen

Baksätesföraren
En gnistrande vinterväg med snökristaller som ’lyser’ och livar upp. Vilken fröjd för en som i normalfallet gravsaltar sin bil i E12:ans saltlake.

Betydligt mer miljövänligt än alternativet där grundvattnet längs vägarna långsamt fördärvas av saltet. Där bilarna rostar sönder och måste ersättas betydligt fortare och där sinnet blir nedstämt och förmörkat på grund av att slasket slukar allt ljus. Något som dessutom gör älgen mer svårupptäckt.

Problemet är kanske att vi ofta frestas att köra som om moderna bilar, antisladd, ev 4wd, däck och den inbillade skickligheten kan göra vinter till sommar och att vi dessutom vant oss vid skenande saltanvändning.

Men om vi sänkte den tillåtna hastigheten med 10 km över snöperioden och istället slapp saltet? Kunde vi få njuta vinterväg då?

7 kommentarer

  1. Oskar Lundmark

    Håller med dig där om att vi borde skippa saltet. Och för att klara vinterväglaget så borde vi sänka hastigheten i och med att det blir mer snö på vägarna.

    Dock så finns det vissa problem med det. Alla tunga fordon som rullar dagligen på vissa sträcker gör att den fina vita vintervägen packas och blir glashal skridskobana istället. Grejen blir ju då att de måste ploga/skrapa mycket mer än vad de behöver göra nu när de har salt, och hur miljövänligt är det..?

    Jag som bilägare vill dock också bli av med saltet från vägarna och vid en omröstning där vi röstar mot saltet så har jag min hand uppe.

  2. Jan N

    ….Och inte bara den tunga trafiken. Om alla personbilar körde dubbfritt blir det ingen uppruggning av ytan.
    Jag tror ändå att skrapning av vinterväg blir miljövänligare än dagens gravsaltning.
    E-12:an mellan Vännäs och Umeå saltas i det närmaste kontinuerligt, nästan oavsett temperatur. De körningarna kan ersättas med några vändor med isrivarstål.
    Sen finns ju sand och möjligheten att bitvis använda salt, men sparsamt!

  3. Oskar Lundmark

    Att alla personbilar skulle köra dubbfritt är jag däremot inte alls så posetiv till. Visst, de dubbfria däcken är många gånger lika bra i vinterväglag, men det kommer stunder då det ofta är isigt och där dubbdäcken har ordentligt försprång.

    Idag är saltet mer regel än undantag, tvärtom vore bäst..

  4. Jan N

    Gissar att dagens dubbfria skulle fungera lika bra för mig i 96,2 % av fallen. Men då är det de resterande 3,8…

    Minns en god vän som skröt hejdlöst över sina nya dubbfria (i.o.f.s. ganska länge sen). Ett par veckor efter köpet blev det ”vattehalka” i Bjurholm. Nästa gång jag träffade honom hade han lite ”innåtbulor” på bilen och sprillans nya dubbdäck.

    Men nog vore det bättre för asfalt och miljö om så många som möjligt körde lena, piggfria däck.

  5. Oskar Lundmark

    Men ska vi då riskera dessa 3,8% för miljöns skull? Jag kör hellre med dubb som funkar 99,7% än att jag offrar några procent för miljöns skull.

    På det sättet nås aldrig nollversionen heller.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.