Jan Nilssons blogg

En välda blandning...

Funderingar vid en järnvägsknut

För de allra flesta är det tydligt att på områden där det råder en sund konkurrens fungerar saker vanligtvis bättre. Olika aktörer anstränger sig lite mer för att göra saker bra för dem som kan välja mellan ’leverantörerna’. Effektiviseringar, förbättringar och utveckling sker i högre grad än på områden där det råder monopol.

När det gäller järnvägen är det lite speciella spelregler som gäller. Spåren ligger där de ligger. Det gör vägarna också, men det nätet är mer finmaskigt och flexibelt. Bilar och lastbilar kan t.ex. köra om varandra. Det mesta är lite enklare än kring den miljövänligare tågtrafiken, det är bara att konstatera.

Jag säger absolut inte att det inte ska vara konkurrens mellan olika aktörer på järnvägen, men det är inte lika lätt att åstadkomma som på landsväg, hav och i luften. Det krävs att man tänker till, om man inte vill ha bakslag.
Eller ersätta gamla monopol med nya.

Men det är klart att den relativt miljövänliga tågtrafikens potential ska nyttjas och utvecklas.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.