Marianne Johansson, Mosekälla

Torsdag skolsnack

Hon tog en jätte härlig revansch i dag Anna-Carin Olofsson!
Det var starkt gjort, och på lördagsmorgon när jag går i säng ska jag komma ihåg att stänga av radion.

Det en mellandag i dag, när man är ledig mitt i lång jobbar veckan. Jag känner mig trött och mosig. Var till sjukgymnasten i förmiddags och fick akupunktur för min besvärliga nacke och axel. Tänk att det faktiskt hjälper när dom sticker nålar i en! Men det är inte skönt, det känns som att få strömstötar genom kroppen, därför går man inte dit förrän det är absolut nödvändigt.

På föräldramötet i går hade barnen ordnat med fika på hemkunskapen som vi fick köpa, och vi pratade mest om trivselregler.
Det är bara synd att man ska måsta ha regler för uppförandet mot varandra i skolan. Det är så mycket som jag tycker borde vara självklart, som att man respekterar varandra.
Nu var det problem med snöbollskastning, liksom alltid på vintrarna.
Så var det redan på min tid.
Vissa ungar har inte riktigt förmågan att inse att man kan skada någon genom att kasta snöbollar på varandra.
För jag tror faktiskt inte att någon unge medvetet vill skada någon annan.
Ett dilemma med regler i skolan är ju, vad är straffsatsen?
Personligen tror jag att ungarna måste få se att deras handlande får konsekvenser.
Här hemma har vi alltid varit mycket noga med att barnen tar ansvar för sitt eget handlande.
Men jag kan känna att skolan inte riktigt orkar med detta. Det finns t o m lärare som väljer att ?inte se? för att slippa ta diskussioner, och kanske bestraffa.
Det låter hårt med straff, vad jag menar är ex inskränkningar i friheter, datorförbud, på skolan kvarsittning, bestraffning i den stilen.
När man bryter mot en regel måste det få konsekvenser.

Annars så pratade vi lite om skolinspektionen som ska besöka Skytteanskaskolan om några veckor. Och vi pratade betyg.
Ibland undrar jag lite vilka betyget betyder mest för, ungarna eller föräldrarna??
Visst, det är på betygen man söker in till gymnasiet, men jag upplever det inte som särskilt svårt att ta sig in på gymnasiet.
Och det är först när man kommer in där som man ser vad betyget man fick egentligen var värt. Värst är det om man fått med sig ett för högt betyg.
Men jag har ju förstått att om man vill så kan man glida genom gymnasiet också, och fuska sig till fina betyg där, men sedan kan det ju förståss bli problem.

Betygen stressar ungarna, och egentligen så säger de så väldigt lite.
Men det skulle vara intressant om man återinförde ordning och uppförande i betyget igen, att se hur det skulle påverka skolan??
Kanske det skulle säga mer än G eller VG i matte??

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.