Marianne Johansson, Mosekälla

Utbildning och utveckling

Läser om höga intagningspoäng på de yrkesinriktade gymnasieprogrammen.
Detta är inte bra!
Man måste finna ett annat system för intagningarna.
Detta slår undan fötterna ytterligare på de barn och ungdomar som inte gillar att plugga, de som inte är teoretiskt lagda, utan jobbar bättre med händerna och praktiskt tänkande. Jag tror också att risken finns att vi får sämre hantverkare!
Jo, visst finns det människor som kan förena praktiskt och teoretiskt tänkande, men jag tänker sticka ut hakan och påstå att det är få.
Tänk om vi i framtiden har yrkesmän/ kvinnor som bara kan läsa och förstå arbetsbeskrivningar, men inte utföra arbetet i praktiken! Hur bra blir det?
Jag tycker att det redan är nog illa att det bara är teoretiker som tar sig in på ex läkarprogrammet! Det är därför läkarna har så svårt att förstå sig på patienter med fysiska arbeten och de problem som de kan råka ut för!
Samtidigt är det ju också så med läkarprogrammet att här är det mycket teoretiskt pluggande, och den som tas in här måste ju klara av det. Men kanske borde sökanden med erfarenheter från arbetslivet och livet utanför bara studier prioriteras?
Skolan av i dag är på tok för teoretisk, vilket gör att så många barn har tröttnat redan innan de är halvvägs!
Kanske borde man skilja på teoretiker och praktiker tidigare under skolgången?
Ökade klassklyftor skriker en del direkt!
Ja, men är inte det andra värden som är snea när det handlar om klassklyftor?
Kommer inte dom alltid att finns där? Beroende på gamla fördomar och löneskillnader som är på tok för stora?
Jag tänkte bara att skolan skulle bli till för alla, det är den inte i dag.
Vissa slås ut tidigt, kanske redan före skolan?
Man kanske inte ens följer sin viktkurva på BVC?
Sedan kanske man tänker "fel" i alla intelligents tester som görs därefter?
Det är möjligt att man redan har stämpeln "oduglig" i pannan när man börjar ettan, därför att alla dessa tester bara visar på fel hos barnet, istället för att peka på det som faktiskt är bra!
Skolan i dag är till för mönsteranpassade teoretiker. Den enskilda individen räknas inte. Alla måste passa in i samma mönster, vilket naturligtvis är galenskap! Och är man då redan utslagen när man börjar skolan, ja, hur lätt är det då?
Skolan behöver reformeras, inte mer betyg och nationella prov!
Man kan göra skolan och studierna intressantare genom att böja tänka på barn och ungdomar som individer med olika kunskaper och förmågor.
Jag kan inte se att teoretikerna ska främjas på praktikernas bekostnad.
Jag vill att rörmockaren ska kunna sitt jobb när han kommer hem till mig, jag struntar blankt i hans/ hennes betyg och teoretiska kunskaper.

En kommentar

  1. Viola

    Tycker att du har helt rätt i det du skriver.
    Tänk,då skulle nog alla trivas i skolan.Inte bara de som är bäst på de teoretiska ämnena.
    MVH Viola

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.