Marianne Johansson, Mosekälla

Betyg på lärare?

Det är lite mycket på gång just nu.
Skolan har börjat med allt vad det innebär av föräldramöten mm
Lokalfrågan på skolan känns ju ganska brännhet och viktig.
Det har varit invigning av alpinagymnasiet, vilket också är direkt knutet till lokalfrågan på skolan.
Semestrarna är slut, och i morgon är det första personalmötet.
Nästa vecka börjar älgjakten, och jag har inte hunnit baka någe säck kakun än! Puh! Ungarna ska än hit än dit på utflykt!
Det pågår olika debatter som är intressanta, och mitt upp i alltihop jobbar jag!

En debatt som jag faktiskt tycker är lite intressant är den om elevers betygssättning av sina lärare!
Inom vården får vi tåla att ständigt bli ifrågasatta och betygs satta! Så för mej är det ingenting konstigt. Skolan är en skyddad verkstad, som det är lite svårt att lyfta på locket till faktiskt! Man håller på sina gamla traditioner, och har svårt för förändringar, ja, det är svårt med förändringar, men det är inte alla som blir dåliga!
Jag tycker att det är intressant och viktigt att lyssna till vad ungarna tycker om sina lärare. Det är faktiskt, som jag upplever det, inte de lärare som är "snällast" och kör med låt gå principen som får de bästa omdömena av ungarna! Som jag upplever det vill ungarna ha ordning på sina lektioner, de vill känna att de faktiskt lär sig, och de ogillar skarpt lärare som favoritiserar vissa elever!
De tar gärna emot nya inlärningsmetoder, men det måste finnas en struktur som de ser och förstår. Jag tycker att det är värt att diskutera barnens omdömen och försöka förstå dem. Lärarna skulle kanske kunna dra nytta av dem, och se dem som positiv kritik, om det nu är kritik man får.

Men det är förstås så länge det rör sig om konkreta, sakliga omdömen. För visst finns det andra omdömen också.
Även om barn är kloka, och man inte ska ignorera deras omdömen av lärare, så ska man också komma ihåg att man faktiskt bara är barn, och inte ska behöva ta ett så stort ansvar som att via betygssättning av sina lärare avgöra deras löner.
Om man får tro lärarna själva, är det både svårt och mycket jobb med att sätta rättvisa betyg, och då är ju de utbildade för denna uppgift!
Jag tror på Lotten Lindströms förslag om vettiga utvärderingssystem av skolan och lärarna, och där kanske sakliga och konkreta omdömen från eleverna om lärarna också kan finnas med på ett hörn, för att förbättra själva lärandet?

Lärarnas löner avhandlas via avtal mellan fack och arbetsgivare som sig bör, och där måste man väl också bestämma lönekriterier eller?
Och kanske kan det i en lärares lönekriterier ingå en bedömning av lärarens förmåga att lära ut kunskaper till eleverna, men det måste i så fall tas fram på något annat vis än betygssättning från eleverna, tycker jag.

Men jag kan som vanligt ha helt fel!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.