Marianne Johansson, Mosekälla

Påskkärringar och skoterleder!

Var det någon som såg en påskäring tolka efter en skoter på ängesdalsliden och Rödingträsket i går?
Ja, i så fall så hade du inte fel på synen. Det var nämligen svensexa för min son, som ska gifta sig, i går.
Jag tror att de hade en riktigt trevlig dag och kväll, och de är inte allför spaka i dag heller!
Åtminstone inte de i gänget som jag träffat.

Det har varit lite halvdant väder i helgen. I fredags var det urpissigt, bokstavligt talat. Vi var ute på skotern, men det var förstås mest för att detta är den enda helgen i vår som näst älste sonen med familj och kompisar är här. Då var det bättre i går. Och det är väl okej i dag med, fast det inte är solskin, men det kan man ju inte alltid begära.
Och jag har ändå bara haft ögonen för mitt fantastiska barnbarn! han går själv! Det ser helt otroligt ut, han är ju så liten! Han blev förtjust i sina yngsta fastrar, särskilt kanske den minsta, men annars får vi andra hålla oss lite på vår kant. Det är så sällan vi ses, så han är lite reserverad. Han tinar förstås upp mer och mer, och till slut får man ett och annat leende, det blir bättre när han blir större, och jag är glad och nöjd bara av att få se honom!

Det närmar sig Påsk.
Jag tycker att det verkar vara ganska mycket folk här redan nu.
ja, det är bara bra!
Det har varit otroligt lungt med skotertrafiken, få se om det ändrar sig över påskhelgen?
Jag undrar mest, när det gäller skotertrafiken, när kommunen ska komma och förhandla om ledavtal?
Jag har nämligen en bit skoterled över min mark, men det finns inget skriftligt avtal för den, och det måste finnas för att det ska vara en laglig allmän skoterled.
Och jag tror mig veta att så är det med stora delar av skoterledsystemet här uppe.
Mycket märkligt!
Det får mig att fundera över hur viktig skoterturismen är för kommunen?
För att turister lagligt ska kunna köra skoter här, så måste de köra på allmänna skoterleder.
Ansvarig huvudman för allmänna skoterleder är endera kommunen eller länsstyrelsen, de tecknar avtal med markägarna.
Så säger lagen.
Som det nu är i Tärnafjällen så kan markägarna närsomhelst stänga skoterleden på den egna marken, och var sak då turisterna köra skoter?
Att det skulle finnas någon allmän rätt för icke boende att köra skoter här, är felaktig! Det finns det lagfarna domar som styrker.
Och nu ska jag säga detta så tydligt jag bara kan så att inget missförstånd uppstår.
Jag vill ha allmänna skoterleder, jag vill att turister ska kunna komma hit och köra skoter! Skoterledsystem är en säkerhetstrygghet, är man okänd på landskapet så hittar man ändå dit man ska med hjälp av ett fungerande ledsystem och bra ledkartor. Man kan komma hit och njuta av fjällen och naturen utan att riskera att köra ner sig på svag is, eller fara utför stup!
Naturligtvis ska dock turisterna betala för detta, som markägare ska jag få betalt för att jag upplåter mark till skoterleder, vad annars? Vi ska ju leva av detta!
Det kan inte fortsätta som det nu är, att markägarna här uppe ska hålla gratis mark till turismbranschen! Det är inte gratis att vara markägare! Och vi här uppe har inga stora skogs skiften som vi kan tjäna pengar på.
Turister som betalar för att få köra skoter på skoterlederna här kan naturligtvis också kräva bra leder och service såsom ex vindskydd att fika under, efter skoterlederna, och lättförståeliga ledkartor.
Men som sagt, först måste vi förhandla fram markavtal.
Vid tidigare försök till avtal har länsstyrelsen/ kommunen försökt förhandla bort ortsbornas frihet att fortsätta köra skoter utanför lederna, vilket förstås inte på något vis kan accepteras!
Ortsbefolkningens körande är ändå ganska begränsat, då vi kör till våra ’ställen’, och knappt mer.
Dessutom ville man att ortsbefolkningen också skulle vara med och betala skoterledsystemet! För det första så behöver ortsbefolkningen inga skoterleder för att få åka ut med skotern, skoterlederna är främst för turismen! Dessutom skattar redan ortsbefolkningen i kommunen, och som markägare skulle man tvingas betala för att få köra på sin egen mark, som man redan betalar fastighets skatt på! För mig låter det orimmligt! Och återigen, vi ska ju ’leva av turismen’ inte betala den!
Om vi kan förhandla fram ett avtal med kommunen där man respekterar 3§ terrängkörningslagen, och där vi kan komma överens om ett rimmligt markarende för skoterlederna, så skriver jag på!
Men tyvärr är vi inte där än. Jag har mejlat till kommunen, men inte fått något svar än, så ni skoterturister är välkomna, men tänk på att ni åker skoter här bara på markägarnas goda vilja!

13 kommentarer

  1. Iaktagere

    Såg ett program som handlade om Storumans kommun i kväll, Kalla fakta i tv4, där en man i Långsjöby i tjugo års tid stridit för att slippa vada i skit från det kommunala reningsverket som de byggt på hans mark. Skiten låg och flöt i drivor i sjön medan ansvariga i kommunen, Ralph Johansson, skakade och skrattande med sitt pionröda huvud..

    Nej du får nog leva med den totala inkompetens som råder i kommunen där de som är tillsatta att kontrollera sitter i rummet bredvid. Den styrande nomenklaturan har den totala makten och kan på detta sätt rida på den kommunala självständigheten i evig tid.

    Vad hjälper det om du mejlar kommunen då de finns de som har vadat i skit i tjugo års tid.. Nej sluta att stånga dig blodig du får ändå inget gehör.

  2. Orolig markägare

    Sedan har vi ansvaret om en olycka uppstår. Vem ”åker dit” om någon råkar göra sig illa på den markplätt man äger där skoterleden passerar?

    Oavsett om avtal är skrivet eller ej. Vad gäller?

  3. Marianne Johansson

    Det var en intressant infallsvinkel på det hela som jag faktiskt inte tänkt på! Om det finns ett avtal så måste det ju vara huvudmannen, men utan avtal?Kanske måste markägarna stänga skoterlederna för att skydda oss själva?

  4. Fritidshusägare

    Nu tror jag Marianne håller på att såga av den gren hon sitter på. Låt börja med att korrigera ett felaktigt påstående:
    – Skoterkörning är tillåten på all skogs- och jordbruksmark om det kan ske utan risk för skada på mark och skog, FÖRUTOM i regleringsområden A, B eller C. Vad jag vet så innefattas inte Södra Storfjället eller Jofjället av dessa områden – vilket innebär att både ortsbefolkning och turister kan färdas fritt i dessa områden.

    Att avkräva att skoterturismen indirekt skall betala för markupplåtelse – där markägaren inte har någon kostnad för skoterleder är absurt. Skotertursimen betalar redan idag samma skatt för bränsle som bilismen – som indirekt skall underhålla och bygga ut infrasturkturen – använd isfåfall skatteintäkterna från skoterturismens bränsleskatt till att anlägga skoterleder – vart tar våra skattepengar vägen idag?

    Vad vore fjällvärden utan tursimen idag. Läsa den rapport som Storumans kommun beställt beträffande turismen ekonomiska påverkan på Hemavan/Tärnaby – fanns sjukstugan kvar, livsmedelsaffärer etc.

    Känns som att du vill äta av kakan ”skoterturism” men samtidigt ha kaka kvar.

    Bjud istället in turister i alla möjliga former, så att utveckling och framtiden för Hemavan/Tärna kan säkerställas.

    Blir nästa steg att turismen skall betala för att vi plockar svamp på din mark – tror att svamplockarna påverkar din mark mera negativt än vad skoterturismen gör.

  5. Henry Cruz

    Många medborgare läser lagtexter och försöker följa lagar o förordningar.De instutitioner som är legitima uttolkare av Sveriges rikes lagar är vårt domstolsväsende.När det gäller terrängkörning på privat lagfaren mark finns en lagakraftvunnen dom i Östersunds tingsrätt som omförmäler att om man inte är mantalskriven ortsbo så måste jag tillfråga berörd markägare om lov om det nu inte finns lagligen tillskapade allmänna skoterleder enl.terrängkörningslagen och terrängkörningsförordningen.(jag kan återkomma med målnr om intresse finnes). Och bäste sign fridtidhusägare man måste nog passera lagfarna privatägda marker för att nå upp på södra storfjället eller jofjället om man nu inte väljer att lyfta upp skotern förbi dessa marker med helikopter eller att mantalskriva sig som fast boende på orten.I Tärnaomr finns f.n inga allmänna skoterleder lagligen tillskapade efter Sveriges terrängkörningslagstiftning så alla ej mantalskrivna skoterförare trafikerar dessa privata marker på grundval av Tärnamarkägarnas goda vilja.

  6. Marianne

    Du glömde första meningen av lagtexten! Du kan också fundera över varför vi ska ha skoterleder, om nu fri körning vore tillåtet? Jag konstaterar bara liksom Henry Cruz fakta. Det finns en lagkraft vunnen dom som styrker mitt påstående, du som fritidshusägare har ingen självklar rätt att köra skoter på min mark! Det ingick faktiskt inga sådana rättigheter i köpet av din fritidsfastighet! Varför drar du in betydelsen av turismen i detta resonemang?Har jag sagt att turister inte är välkomna hit? Jag vill ju legalisera skoterturismen! Förstod du inte det? Eller är det bara ”obekvämt” att ortsbefolkningen har ”exklusiva” rättigheter i området, som inte tillfaller en fritidshusägare?
    Jag har vuxit upp här, och ända sedan första klass i skolan fått lära mig att vi ska ”leva av turismen!” Men det går ju dåligt om turisterna inte betalar för sig, eller hur? För det kan väl inte vara så att vi likt kanibaler ska ”äta upp” turisterna?Jag kan inte ha missförstått budskapet så! Varför ska du gratis köra skoter på den mark jag skattar för? Den mark där skoterleden drar fram blir ganska värdelös för mig!
    Jag kan garantera dig att jag som markägare och ”upplåtare” till skoterled inte får ta del av ett enda öre av dina intankade bensinskatter!

  7. markägarna

    Du skriver ”som det nu är i Tärnafjällen, så kan markägarna när som helst stänga skoterleden på den egna marken”. Men där har du alldeles fel! Det går inte alls att stänga av leden, för det körs där ändå. Storumans kommun tar inte ett NEJ, dom gör som dom vill.

  8. Marianne

    Man kan ex använda marken till andra ändamål, vilket gör skoterleden omöjlig. Marken är ju din, eller hur? Jag kan tyvärr inte vara tydligare i detta forum.

  9. markägarna

    Men om man nu inte har så stora möjligheter att använda marken, men att man ändå vill ha den fredad från skoterleder, hur gör man då???
    Att man äger marken, verkar då varken länsstyrelsen eller kommunen bry sig om!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.