Liberalerna i Umeå utser talesperson i skolfrågor

Kunskap är den viktigaste faktorn för att stärka människans möjlighet att leva i frihet. Utbildning och kunskap ger människan möjlighet att, utifrån sina egna förutsättningar, förbättra sin livssituation.

Liberalernas ståndpunkt är klar. Vi prioriterar en hög personaltäthet inom skolan för att uppnå studiero och trygghet samt en god kunskapsutveckling. Elever som halkar efter ska få stöd och elever som kan gå före ska få utmaningar. Det kräver en skolpolitik som står för kunskap, värnandet av lärarnas kunskapsuppdrag och som ser behovet av höga förväntningar på alla elever.

När svensk skola är som bäst är den fantastisk – men allt för ofta brister den.  Sveriges elever och lärare förtjänar en skolpolitik som vågar möta skolans utmaningar och som alltid sätter kunskap i första rummet. Med Liberalerna i regeringen sätter vi skolan åter i fokus och tar tydliga steg mot att förbättra den svenska skolan. Detta ska partiet även göra i Umeå kommun.

Med anledning av detta har Liberalerna i Umeå beslutat att utse Anders Norqvist till talesperson för  skolfrågorna i kommunen.

Anders har erfarenhet om skolfrågor efter att ha suttit i För- och grundskolenämnden 2019-2022 och han sitter för närvarande i Gymnasie- och vuxenutbildningsnämnden. Anders är också ledamot i kommunfullmäktige.

I skolan lägger våra unga basen för sin framtid. Jag ser fram emot att arbeta tydligare med dessa frågor i min roll som politiker i Umeå kommun, säger Anders Norqvist (L).

5 kommentarer

  1. brorson

    Liberalerna tar nu initiativ att rätta till problem, som S definierade som problem redan under tiden i opposition (före valet 2014). Men inte gjort någonting åt under de åtta åren i regeringsställning. Kan orsaken till det vara, att S varit motståndare till hela skolsystemet (medan MP varit för), ex-vis föräldrars rätt att välja skola för sina barn, och därför inte velat förbättra detsamma? Det är ju samma sak med kapitalismen som helhet. Vill man avskaffa kapitalismen, vill man inte göra den bättre att leva med.

    Många av de avregleringar och privatiseringar, som genomfördes under allianstiden, blev inte bra, Det var höga förväntningar på den rödgröna regeringen, som tillträdde 2014, att det skulle göras om och göras rätt. Men av det blev ingenting. Jag är inte aktiv i något parti, utan framför mina åsikter och förslag på olika bloggar med förhoppning att de ska komma till användning. Jag har haft förmånen att gå i en skola, som satte kunskaperna först och var noga med att förmedla grundkunskaper, som skulle användas direkt i arbetslivet och för högre studier.

    De grundkunskaperna saknas till stor del i dagens skola. Vi har haft flera energiministrar (inte bara den senaste) som uppenbarligen saknar de grundkunskaper i elektricitetslära, som borde ha lärts ut på grundskolans högstadium. Övergången från realskola, som man sökte till med betyg från folkskolan, blev en tydlig nivåsänkning. Som inte minst lärare, som har undervisat i båda skolformerna kan vittna om. Nu föreslår jag:

    1) Det fria skolvalet behålls, men måste reformeras.
    2) Lärarassistenter införs, med uppgift att hjälpa lärarna att förbereda lektioner, hjälpa svagpresterande elever
    samt hålla ordning både under lektionstid och under rasterna. Lärarassistenterna ska ha en lämplig ämnesutbildning. Endast färdigutbildade lärare ska ha rätt att sätta betyg. Ett bra sätt att prova på lärarjobbet, innan man bestämmer sig för att bli lärare eller väljer en annan akademisk karriär.
    3) Det ska inte behövas diagnoser om ”neurpsykiatriska funktionshinder” (som i många fall är rena bluffdiagnoser) för att stödundervisning ska beviljas, utan det ska avgöras utbildade pedagoger med tillräcklig yrkeserfarenhet som lärare.
    4) Förbud mot mobilanvändning under skoltid och även förbud mot snus och andra nikotinprodukter.
    5) Skolan ska också se till att eleverna får tillräcklig fysisk aktivitet för att orka med allt stillasittande under lektionerna. Det som av icke-pedagoger (läkare) diagnosticeras som ”neuropskykiatriska funktionshinder” är i många fall barns naturliga beteende, behovet av fysisk aktivitet.
    6) Förbud att använda egna motorfordon (A-traktorer och elsparkcyklar, m. m.) vid färd till och från skolan. Skolskjuts ska finnas för dem, som har mycket lång skolväg. Övriga ska gå eller cykla.

  2. brorson

    Behövdes inga (eller ytterst få) svenska soldater innan Sverige blev Natoland? Plötsligt upptäcks att 2 / 3 -delar av ungdomar, som ska mönstra är för sjuka för att göra lumpen och genast framförs krav på läkarintyg. Klimatångest eller någon annan modesjukdom? Jag föreslår i stället att obligatorisk totalförsvarsutbildning införs som en integrerad del av utbildningssystemet, med undantag för dem, som har mycket grava funktionshinder. Men även de ska ha rätt till tjänstgöring inom totalförsvaret.

    Med integrerad del menas att man ska rycka in till totalförsvarsutildningen vid en viss ålder (18 år) på samma sätt som man börjar skolan vid en viss ålder (7 år). Eftersom både män och kvinnor ska genomgå totalförsvarsutbildning, behöver inte alla, utan ung hälften, ha militär totalförsvarsutbildning. Övriga ska utbildas för civilförsvarstjänst (vård och omsorg eller räddning) eller arbetstjänst. Försörjningen av dessa ungdomar ska finansieras genom minskade kostnader för ungdomsarbetslösheten. Det måste bli ett slut på sektorpolitiken, som innebär att olika samhällssektorer bara ser till sina egna kostnader inte till samhället i stort. En besparing i ena änden har en tendens att dyka upp som en ökad kostnad i andra änden.

    De långa sommarloven i Sverige beror på att barnen behövdes som extra arbetskraft i jordbruket under somrarna i det gamla bonde-Sverige. Det behövs inte ens i samma utsträckning i dagens jordbrukarfamiljer. När man nu framför förslag på obligatorisk ”lovskola” för svagpresterande elever, är man inne på helt fel väg. De eleverna har vål samma behov av rekreation, som andra elever. Om de långa sommarloven inte behövs för de svagpresterande elervna,. behövs de ännu mindre för övriga elever.

    Jag föreslår en lagstadgad längd på sommarloven till minst sex och högst sju veckor samt att höstterminen förlängs med en månad varje år, så att höst- och vårtermin blir lika långa. Skolstart (till 1:a klass) kan då ske två gånger per år i strället för som nu en gång per år- Åldrsskillnaden mellan normalbegåvade elever i samma klass kommer då att bli högst ett halvår i stället för högst ett helt år. Fördelarna blir dels lättare att anpassa undervisningen till elverenas skolmognad och dels att lika många lektioner hinns med under åtta år som under nio år.

    Detta gör att en elev,. som börjar skolan när han / hon just har fyllt sju år, är färdig med grundskolan när hon / han just har fyllt femton år och med treårigt gymnasium, när hon / han just har fyllt arton år. Och ska då genomgå totalförsvarsutbildningen, innan han / hon påbörjar eventuella högre studier, För de ungdomar som inte kan (p.g.a låga betyg från grundskolan) eller vill gå tre-årigt gymnasium, ska det finnas en allmän arbetarutbidlning på ett år.

    Det ska vara praktiska övningar i flera enklare arbetsuppgifter, som man lär sig under några veckor, samt teoretisk utbildning i:
    1) Arbetslivets organisation. Vilka befogenheter har cheferna?
    2) Fackföreningskunskap. Vilka rättigheter har de anställda?
    3) Arbetarskydd
    4) Kemikalier som används vid städning m.m.
    5) Ord och uttryck som används i instruktionsböcker. Även de vanligaste engelska. Tolkning av sprängskisser.
    6) Kundtjänst. Bemötande av kunder.

  3. Basic Rules

    Talesman heter det väl..Hen heter det inte heller, otroligt löjligt dessutom. Gärningsman heter det, men inte gärningsperson.
    Fru Talman och Herr Talman etc.
    Eftersom ni kvinnor en liten del i vart fall vill vara som oss Män, så får det bli Talesman ,🩲👙.

    • hannalun (inläggsförfattare)

      Talesperson är det begrepp partierna använder idag när det handlar om att dessa personer har ansvar för vissa områden inom partiet. Och valet av begrepp är väl för att det är både kvinnor och män som arbetar som politiker vilket är helt rätt.

      Jag själv tycker att ”man” ska man använda mer restriktivt idag. Jag säger exempelvis aldrig tjänstemän utan säger tjänstepersoner. Ja, av den enkla anledningen att det jobbar kvinnor också på stadshuset eller på andra platser i offentlig sektor.

      Jag förstår inte riktigt det här med att du skriver att vi kvinnor en liten del i vart fall vill vara som oss män, vad menar du med det?

  4. brorson

    Bakom mitt förslag till åtta skolår med ungefär lika många lektioner som nuvarande nio-årig obligatorisk skola, höst- och vårtermin lika långa och lika många lovdagar under terminerna. ligger mycket arbete. Jaq har dessutom rådgjort med en pensionerad lärare, som själv gått i grundskola och realskola och därefter arbetat som industritjänsteman under flera år, före lärarutbildningen.

    Elevernas sommarlov måste dessutom samordnas med föräldrarnas semestrar, som är minst tre veckor i följd, vilket motsvarar två semesterperioder i verksamheter med året runt-drift, För lärarna blir det stora förändringar och detaljerna måste förhandlas mellan skolarbetsgivarna och lärarnas fackföreningar. Lärarna har kortare sommarlov än eleverna p.g.a. för- och efterarbete i anslutning till terminerna, men ändå längre sommarlov än andra löntagares semestrar.

    Lärarna har därför längre arbetsveckor än andra, som har 40 timmar arbetsvecka, om man räknar in lärarnas hemarbete (skrivningsrättningar, m,m.) Med kortare sommarlov för lärare måste deras veckoarbetstid sänkas och därmed också antal lektioner per vecka. Detta vore en välgärning inte minst för lärarnas egna barn, som får umgås mer med sina föräldrar. Hur många lärarbarn vill egentligen bli lärare, som det är idag? Nej, läraryrket lockar nog inte många lärarbarn, och det är synd med tanke på svårigheterna att rekrytera bra lärare.

    I ovanstående skiss till åtta obligatoriska skolår (+ tre gymnasieår för de flesta) har jag utgått från att lägsta åldern för soldater är 18 år. Men det är en fördel i många yrken, om man kan börja jobba ett år tidigare, och det gäller särskilt yrken som kräver lång utbildning och god fysik. såsom yrkesmilitärer, poliser, kirurger och tandläkare. Och för den delen även lärare.

    De som ”bara” ska bli arbetare i ett yrke som inge kräver en lång yrkesutbildning (de ska gå yrkesgymnasium) föreslår jag en ett-årig allmän arbetarutbildning. Så det blir sammanlagt nio skolår. Vi har nu en utvedkling, som gjort svåra arbetsuppgifter ännu svårare och enkla arbetsuppgifter ännu enklare. Få tänker på att hela samhället vilar på att någon gör dessa enkla arbetsuppgifter. Det talas ständigt om behovet att höja redan höga löner för att höja olika akademikergruppers status. Vem ska betala?

    Inom sjukvården har man avskaffat sjukvårdsbiträdena för att höja sjuksköterskornas löner . med föjd att de blivit mer stressade, för att de själva måste göra de enkla jobben, Läkare knyter skosnören åt rörelsehindrade patienter, o.s.v. Lärare har blivit ordningsvakter i stället för att vara lärare. Busschaufförer har blivit biljettkonrollanter, vilket kräver mer tid i tidtabellerna. I de större städerna fanns förr busskonduktörer, som senare i livet blev förare.

    För att få rätsida på eländet behövs ökad status för dem , som bara är arbetare, Så att någon vill bli det, och inte upplever det som straffarbete. I mitt förslag till allmän arbetarutbildning, ska eleverna lära sig att utföra flera enkla arbetsuppgifter, som man kan efter praktiska övning under två – tre veckor, så att de kan börja jobb direkt på en ny arbetsplats.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.

Arkiv
Senaste kommentarerna
Kategorier
RSS Nytt från vk.se