Nu får det vara nog med strulande färdtjänst i kommunen!
Varför fungerar inte färdtjänsten som den ska i Umeå kommun? Nu får det vara nog!
I måndags var det kommunfullmäktigesammanträde och jag hade en interpellation på dagordningen som handlade om färdtjänsten i kommunen. Som ni kanske sett har Västerbottens-Kuriren i sin granskning av färdtjänsten i kommunen rapporterat om allvarliga problem för de som har färdtjänstbeslut. Det är långa förseningar, taxibilar som inte dyker upp och taxichaufförer som enligt uppgift vänder när de ser att personen de ska hämta har rullstol. Kunderna känner sig illa behandlade av chaufförer, vilket skapar frustration och oro för säkerheten.Trots regler och avtal, möten, kommunen och taxibolagen sinsemellan så verkar problemen fortsätta.
Personer med funktionsnedsättningar av olika slag är en grupp med rättigheter och ska kunna leva sitt liv precis som alla andra utan funktionsnedsättningar. De ska också kunna ta sig från punkt A till punkt B för att delta i skola, arbete, fritidsaktiviteter på utsatt tid och ha en meningsfull vardag.
Med anledning av detta ställde jag följande frågor till kommunstyrelsens ordförande Hans Lindberg (L) som besvarades av tekniska nämndens ordförande Christina Bernhardsson (S):
- Vad händer med alla anmälningar som rapporteras in av kunderna till kommunen och varför får inte kunden återkoppling på anmälan?
- Hur tänker berörda nämnder som hanterar färdtjänst och dess beslut agera för att komma till bukt med problematiken med Cabonline?
- Hur kommer det sig att Cabonline kan bestämma sitt eget vitesbelopp vad gäller avvikelser?
- Hur ska Umeå kommun hantera en kommande upphandling av färdtjänst för att undvika samma problematik med upphandlad aktör?
Jag tycker att utifrån svaren jag fick att kommunen hanterar uppföljning av avtal mindre bra. Jag önskar att man sätter hårt mot hårt mot leverantören som faktiskt måste bättra sig. Det går inte att som leverantör skylla på ”vädret” i vinter och att det är anledningen att det strulat så mycket. Strulet har ju pågått långt innan vintern kom och i flera års tid. Som tur är ska en ny upphandling av färdtjänst göras under hösten då den gamla gått ut och då har kommunen chans att verkligen göra rätt för sig och stipulera villkor mot bolagen som deltar i upphandlingen.
Jag kommer återkomma i frågan litet senare när upphandlingen gjorts för att se vad som skiljer sig åt i den gamla upphandlingen. Har man inte ändrat något och samma bolag vinner upphandlingen igen utifrån tidigare samma villkor så har styrande politiker inte gjort sitt jobb.
Jag hoppas att i och med granskningen av VK och att vi politiker uppmärksammat problemet, att Cabonline tar och skärper till sig nu, oavsett väder och vind. Sedan vill jag uppmana alla som nyttjar färdtjänst och stöter på strul med detta att anmäla varenda sen ankomst eller annat som strular!
Jag blir så oerhört frustrerad och ledsen över er alla som nyttjar färdtjänst och som kommer sent eller inte alls till skola, arbete, möten, aktiviteter och annat som rör er vardag. Det blir en stor osäkerhet som skapar onödig stress och det är något ni inte ska behöva känna. Punkt.
Senaste kommentarerna