Dagens elbilar/fordon och dess batterier tillhör redan gårdagens

Så snabbt kan utvecklingen gå nu då det gått ungefär 10 år sedan grafenet presenterades och man fick Nobelpriset för det. Varför inte tillverka bilar där grafen ingår, inte bara batterier som här presenteras. Det skulle gå att bygga in i bilen olika chassidelar. Även i rutorna. Det är både genomskinligt och mycket starkt, starkare än stål i liknande dimensioner. Alla rutor på bilen skulle grafenet gå bygga in i eller helt bestå av grafen och utgöra en del i ett system med uppladdningsbara batterier. Även i karossens olika delar skulle grafenet gå att använda. Alla dess delar i bilen där grafen används och byggs in är givetvis sammankopplade till en gemensam punkt. Både för laddning och uttag. Man skulle därmed slippa ha batteriet i underredet på bilen. Bilen skulle därmed bli mindre sårbar och mera tålig.

Grafenet är inte bara genomskinligt, det är böjligt också och torde inte vara några problem därför använda i hela bilens konstruktion. Skulle inte en bil också bli krocksäkrare och vikten jämnt fördelad på hela bilen. Samtidigt skulle man inte behöva extra utrymme för ett batteri, det skulle vara fördelat i bilens konstruktion och därmed ingen extra vikt för ett batteri. Kan bilen också totalt bli lättare är ju bara det ett plus. Den skulle rulla längre på en laddning. Framtiden väntar.

Frågan är vad den totala kostnaden skulle bli. Det kan vara helt avgörande för en produktion. Mera kommer säkert längre fram.

Grafenets alla egenskaper

Grafenet är tåligare för bränder och ger inte samma giftiga gaser som vid ett konventionellt litiumbilbatteri. Ett plus ytterligare.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.