Kommunens varumärke är på tapeten

Det bloggas om kommunens varumärke. Det gjorde jag den första december förra året. Ni kan läsa om det om ni klickar här.
På den tiden hade vi fortfarande motivation till att försöka. Vi hade nämligen fortfarande hopp om att mirakel skulle infinna sig, i form utav sunt förnuft.
Läs inlägget så förstår ni.
Den framtidstro man där kan läsa mellan raderna av förtvivlan, försvann i mars 2013.

För övrigt upprepar jag vad jag skrev i Sylvias blogg häromdagen.

"Kommunens varumärke innehåller helheten.

Gafsele slädhundsklubb har sitt varumärke. Åsele Marknad är sitt eget varumärke. Dessa två är endast delar i kommunens varumärke. Precis som kyrkan, Jägerlappen och allt annat.



Bjurholm har bokstavligen arbetat på sitt varumärke.

Det finns en pdf-fil på 53 sidor som handlar om just det. Arbetet med varumärket Bjurholm.



Det är liksom det man må göra. Ett starkt varumärke kommer aldrig av sig själv. Oavsett om det gäller en kommun, en förening eller en handelsvara.



Jag tycker att det är så fascinerande att det verkar finnas så lågt intresse av att ta reda på vad det är som gör att andra kommuner är framgångsrika och sedan försöka applicera detta koncept på den egna kommunen. Det må ju vara betydligt enklare att göra så än att hålla på med trial and error metoden hela tiden."



Egon har rätt i
sin blogg idag. Ett starkt varumärke ska hålla året runt. Jag misstänker att han själv vet svaren på många av de mer eller mindre retoriska frågorna han ställer.

Haken är att det råkar spela roll vem som kommer med idéer och vem som har erfoderlig kompetens. Tyvärr är det så att goda idéer som kommer från mindre önskat håll, ej blir tillvaratagna och kompetens som finns hos människor som av någon anledning anses som obekväma blir ej blir nyttjad till kommunens bästa. Oavsett område.

Just idag känner jag att jag vill avsluta med att citera Birger Gustafsson.

Det är synd om Åsele.

 

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.