Egons blogg

Varumärke?

 

Åsele Marknad är nog Åseles starka varumärke, men hur drar vi nytta av det? Det är handeln som gör bra resultat under dessa dagar och kan på så vis hålla en viss standard, som kommer Åseleborna till nytta resten av året. Försöker kommunen på något annat vis dra nytta av marknaden, som skapar verksamhet resten av året?
Vi har ett av länets finaste muséer på vårt vackra hembygdsområde. Det finns mer än 5000 föremål i samlingarna och många gamla miljöer att uppleva. Där finns också länets finaste klädsamling. Allt ägs av Åsele kommun, men hur marknadsförs det? Är det några stora satsningar för att få till besök över en större del av året? Finns det någon plan på hur kommunen vill utveckla området? Det är stora ideella krafter från hembygdsföreningen och privatpersoner, som format hembygdsområdet till vad det är i dag, men hur blir det i framtiden?
Är de ansvariga förblindad av marknaden? Att bjuda på gratiskonsert på området under marknaden, tror jag inte är det saliggörande. Det behövs en aktiv plan för området, som skapar inkomster för drift och underhåll i framtiden. Med dagens befolkningsutveckling kommer det inte finnas skattepengar att pumpa in i hembygdsgården och det behövs underhåll för att det inte ska förfalla.
För ett tiotal år sedan var min familj på semester på Rhodos. En morgon när vi satte oss att äta frukost, hamnade vi tillsammans med ett äldre par. Vi började tala med varandra och det skulle utredas från var vi kom. När jag sa att vi kom från Åsele i södra Lappland, hade de ingen aning var det låg. När jag förklarade att det låg mellan Umeå och Östersund sa mannen ” är det där ni har ett vackert hembygdsområde mitt i byn”?  Han minns hembygdsområdet, men inte vad orten hette.
Vi måste göra något nu och inte vänta tills det är för sent.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.