Vårda ett varumärke
Åsele som den kommun den är har säkerligen inte ett varumärke. Skulle vi fråga folk vi känner så skulle vi få en hel del med vad vi ser som varumärke. För mig blir det helt snabbt Slädhundsspåren i Gafsele o Åsele Marknad.
Skulle jag fundera runt det som finns och syns för förbipasserande så skulle de bli kyrkan, Åsele Wärdshus, Ångermanälven, Lappguben- Jägerlappen, Trädgårdsföreningens blomsterplanteringar å så fotbollsplanerna…. Listan kan göras lång och det är skillnad på sommar och vinter.
Funderar runt vad det är som jag som besökare berättar när jag kommer hem om platsen Åsele.
Samma fundering blir det fast tvärt om – vad vill vi att besökarna i Åsele ska berätta…
Jag vet inte mycket om Bjurholms kommun men en sak vet jag att det är länets minsta men med en mycket hög ranking i Näringslivets årliga företagsranking. Kan det vara ett av Bjurholms varumärken, en snackis som vårdas.
Jägerlappen har för mig funnits hela mitt liv. När jag pryade på Nickes Bod fanns den och då doftade den beckolja. Nu finns den efter Konstvägen Sju älvar, Åsele genomfart. Skulle vi vårda det varumärket skulle vi gynna ortens färghandlare, höja vår näringslivsranking genom att handla lokalt och ge den en ansiktslyftning.
En gång har jag varit med om att politiker av alla färger och blommor gemensamt dragit ris vid kyrkberget – genomfarten. Alla var där, ingen nämnd o ingen glömd. Vi drog och brände ris i högar och snyggade till. En dag att minnas som en dag vi gemensamt vårdade ett av Åsele varumärken.
Senaste kommentarerna