Bor vi i Kina?

Av , , Bli först att kommentera 8

I totalitära stater skriver man om saker man inte gillar. Orwell beskrev det bra i 1984. Boije i Kallocain också.

Nu får vi se upp i Västerbotten också tydligen. När politiker ändrar i underlag inför beslut och dessutom inte informerar om att det är gjort är det fara å färde. Att dessutom låta den ursprunglige författarens namn stå på någonting som inte längre är hans text?

Är det Kina? Hongkong? Sovjet?

Det finns bara en relevant sak att göra för aktuell politiker: AVGÅ!

Artikeln i VK:
Politiker ändrade i ambulanschefens rapport

Energisk debatt!

Av , , Bli först att kommentera 3

Du är väl fossilfri, lille vän?

Det kan inte ha undgått någon att vi nu har en energidebatt som rasar. De högsta elpriserna någonsin. Industri som minskar eller stoppar produktionen till följd av höga priser eller elbrist. Etableringar av nya företag som hålls tillbaka på grund av bristande tillgång på el. Vi har en elkris, helt enkelt. Den blir inte mindre av att både S/MP-regeringen och den nya S-regeringen mer eller mindre förnekar att den finns. Tvärtom – den blir snarare mer angelägen. Inte nog med att vi måste lösa elproblemen – vi måste också väcka de rödgröna som inte begriper allvaret.

Jag tycker man skall satsa mängder av resurser på kärnkraftsforskningen; så att små reaktorer av nästa generation kan bidra över lång tid med fossilfri energi. Men även om man inte vill ha ny kärnkraft måste man inse att det är otroligt dumt att stänga ned den vi har, som fungerar, i förtid.

Dessutom behöver marknadsförutsättningarna för alla energislag vara balanserade. Idag kan man inte etablera kärnkraft på andra platser än där det redan finns kärnkraft – det är förbjudet. Det innebär att bara de få företag som idag äger kärnkraft kan bygga ny. Vindkraft har dessutom företräde på nätet – vem vill bygga en produktionsanläggning som bara får leverera när konkurrenterna inte kan leverera? Lika villkor måste gälla.

Vi kommer att behöva alla olika fossilfria energislag som kan tänkas, inklusive vind och sol och kärnkraft, om vi skall ställa om snabbt. Av världens energi står fossilt fortfarande för ungefär 85%. När nu elektrifieringen tar fart på allvar är det riktigt naivt att lägga ner fossilfri produktion av el till förmån för intermittent, väderberoende, elproduktion.

Att alldeles för lite debatt handlar om hur vi kan minska behovet av energi är en annan diskussion…. Men den återkommer jag till!

Vargen kommer! Om pensioner och vargar.

Av , , Bli först att kommentera 2

Det är spännande med politik. Ibland nästan olidligt spännande. Ett exempel på det är pensionsdebatten; där SSU, LO, Ung Vänster och SD verkar vilja göra gemensam sak för att köra över pensionsgruppen i Riksdagen. Den alliansen såg man inte komma…. 🙂 De gör det baserat på ett populistiskt narrativ om att alla pensionärer har det dåligt. Vilket inte är sant alls. Tvärtom har de flesta pensionärer det väldigt bra i Sverige, vilket forskningen också visar. Populismen har ingen höger-vänsterskala verkar det. Ytterkanterna är ju helt överens om andra saker också, att stoppa arbetskraftsinvandring till exempel. De har olika skäl för det, vänstern vill inte ha konkurrens om jobben och nationalisterna vill inte ha några invandrare alls, men medlen är de överens om. Knepigt.

Läs gärna om pensionerna och hur det faktiskt förhåller sig i DN, mycket bra artikel. Naturligtvis skall vi se till att de pensionärer som har det sämst ställt får det bättre. Men hellre än att skicka pengar till redan välbeställda satsar jag på polisen, kollektivtrafiken, infrastrukturen, en bättre skola, äldreomsorg och inte minst sjukvården. Faktiskt.

bild: TT

Man kan inte ropa ”vargen kommer” hur länge som helst och fortfarande vara trovärdig. Varken med pensioner eller andra saker, till exempel vargar.

Däremot kan man faktiskt på riktigt ta reda på hur det förhåller sig med de riktiga vargarna, som bor i skogen. Idag har vi en tveksam hantering av rovdjur i allmänhet och vargar i synnerhet. Vi i Liberalerna säger nej till varg i renbeteslandet. Det är en viktig ståndpunkt. Men det måste också vara så att förvaltningen av vargstammen sköts enligt de riksdagsbelsut som faktiskt finns, och det måste vara fakta som styr – inte gissningar och åsikter från enskilda parter. Om detta skriver jag i Sundsvalls Tidning tillsammans med liberala kollegor idag.

Vi vill se:
– en viltmyndighet som tar ansvaret för viltfrågor, vapenfrågor och jaktfrågor
– en vetenskaplig uppföljning på hur den genetiska mångfalden ser ut idag i vargpopulationen
– en riskanalys för konsekvenserna av en ökad vargpopulation

Annars får vi nog ganska ofta ropa det där man skall vara lite försiktig med att ropa.

Integration i Norr!

Av , , Bli först att kommentera 1

Det går bra i norra Sverige nu. Vi har täten i den gröna omställningen, vi ser en återindustrialisering och etableringstakt som är fantastisk. Till och med vår s-märkta arbetsmarknadsminister förstår detta. Hon uppmanar folk att flytta hit där jobben faktiskt finns och kommer att finnas. Men alla områden inom politiken ser inte det behovet. Tyvärr. Ett område som skulle gynna vår samhällsekonomi, vår demokrati, vår jämlikhet och vår möjlighet att i norra Sverige bidra snabbt och stort till en grön omställning är hur vi arbetar med integration.

Idag skriver jag tillsammans med andra nordliga Liberaler om behovet av en integrationspolitik som inte bara utgår från storstadens förhållanden och behov.

https://norran.se/asikter/debatt/artikel/det-behovs-en-liberal-norrlandsk-integrationspolitik/rx1w7ekl

Följ gärna min politiska FB-sida: https://www.facebook.com/HPCLiberal

Hållbar utveckling? Stoppa försäljningen av fjället!

Av , , 2 kommentarer 7

Ibland måste man sätta ner foten. Rejält. Som nu då Storumans kommun vill sälja mark på fjället intill Kungsleden för att det skall byggas fritidshus där. Ja, ni läste rätt. Fritidshus. Inte hotell eller lägenheter eller en fjällstation. Fritidshus.

I Liberalerna säger vi nej. Det är inte kommunens uppgift att tillgodose exploateringsföretagens alla önskemål. Det är vår uppgift som kommun att se till att våra invånare, våra företag och vår kommun får de bästa förutsättningarna över lång tid, hållbart. Utveckling är bra – men det skall ske balanserat och med långsiktig hållbarhet i fokus. Den här markförsäljningen gör ingenting för kommunens bästa – den gynnar exploatören och de som får chansen att bo högst upp. Ett fåtal.

Många andra förlorar istället: våra invånare i Hemavan (som är starkt emot detta om man skall tro alla yttranden som kommit in under samrådet och det uttalande som byarådets ordförande gjort , se även länk till SVT), naturen, våra besökare som förväntar sig ”nära fjäll” (vilket väl varit en viktig del i marknadsföringen av orten under lång tid?) och inte minst kommunen som faktiskt tappar trovärdighet. Nu framstår det som om vår kommun står med mössan i hand och tacksamt tar emot när pengarna dyker upp.

Det finns en sedan 2014 gällande detaljplan som föreskriver att den aktuella platsen skall bebyggas med hotell och kommersiell service samt ha en parkering. Dessutom skall enligt planen lägenhetshus byggas. Det är den plan som gäller. Men en plan är inte samma sak som genomförande. Om kommunen inte säljer marken blir det ingenting byggt alls på den. Så alla som nu hänvisar till en ny, inte antagen, detaljplan med ”lägre exploateringsgrad” som argument för en försäljning har antingen dold agenda eller inte förstått att det faktiskt inte behöver bli någonting alls byggt – om man låter bli att sälja marken.

Jag är Liberal. Jag gillar marknadsekonomi. Men jag är inte anhängare av dåliga affärer på skattebetalarnas bekostnad. Jag är pro market, inte pro business. Marknadens aktörer skall ha likvärdiga villkor. Det här stinker.

I kommunstyrelsen där jag sitter har vi en gång avslagit försäljningen. Då kommer vår Miljö- och samhällsbyggnadsnämnd (MSBN) med en hemställan om att vi skall ändra beslutet. Den hemställan innehåller ett antal argument som är helt obegripliga. (Länk till hemställan, se §109 i protokollet). Framförallt borde väl argumenten handla om att det blir bättre för kommunen, bättre för Hemavan, bättre för våra invånare? Istället verkar det mest handla om att inte förlora ansiktet i relationen med en exploatör.

Kommunstyrelsen valde att gå MSBN till mötes. Jag, tillsammans med KDs representant, lämnade en reservation. (Se §110 i protokollet).

Det finns ett antal viktiga skäl till att den här marksförsäljningen inte bör bli av:

För det första behöver vi inte mer exploatering just på den här platsen för att Hemavan skall fortsätta utvecklas. Det pågår byggnationer och utvecklingsprojekt på massor av ställen i Hemavan. Det här behövs inte.(För er som läste i protkollet på länken ovan framgår det ganska tydligt). Den här naturen gör sig bäst som rekretationsområde. Den är värdefull för orten, för besökare och invånare!

För det andra har exploatören haft en köpoption på området (faktiskt ett större område) under lång tid. Den gick ut 2019, men företaget har valt att inte utnyttja den. Nu tycker de att risken är på lagom nivå och vill köpa mark. Kommunens uppgift är inte att vara riskbuffert åt enskilda företag.

För det tredje skriver MSBN att ”investeringar i Hemavan före 2010 var ringa”. Det är ju inte sant. MSBNs vice ordförande var styrelseordförande i TEXAB som redan 2010 investerat och exploaterat en hel del. Den dåvarande ägaren av det som idag är Fjällkedjan AB hade också hunnit bygga och exploatera en hel del. Är det så att vice ordförande i MSBN vill tona ned sin betydelse, är MSBN glömska eller är det ett försök att mörka fakta?

För det fjärde hänvisar MSBN till den nya detaljplan som inte beslutats eller vunnit laga kraft. Det är helt irrelevant: vi fattar inte beslut baserat på saker som inte finns.

För det femte är den gällande planen, trots högre exploateringsgrad, bättre än den föreslagna. Varför? Jo, den ger allmänheten tillgång till området med hotell och parkering på platsen. Det skapar också arbetstillfällen (vilket var de två argument som gjorde att byarådet sa ja till planen 2014). Den nya, ej beslutade, planen gör att det blir privata tomter istället. Men, som sagt, säljer kommunen inte marken blir det ingenting byggt alls där. Det är det allra bästa.

Men kanske viktigast av allt: hur vill vi egentligen att ett framtida Hemavan skall se ut och fungera?

Nu är det hus och boenden för turister som är i fokus. Allt handlar om det. Men jag är ingen anhängare av en sådan utveckling. Den är inte ansvarsfull, den är inte långsiktig och den är inte hållbar. Det måste till mer än så. Det måste finnas en vision om hur allt hänger ihop.

Vad skall alla dessa fritidshusinvånare göra? Vi kan utgå från att det aktivitetsutbud som finns idag inte räcker till.

Var skall alla som jobbar bo? Det byggs gärna hus för bostadsrätter eller ägarlägenheter men var är kraven på exploatörerna att se till att fastboende medarbetare till allt den service som krävs har någonstans att bo?

Detaljplaner kan villkoras, markförsäljningar kan villkoras, joint ventures kan startas så vi också får tillväxt i antalet invånare. Det har vi inte idag.

Jag bor numera i Tärnaby, men bodde i Hemavan 2001 till 2004. Där fritidshusen nu planeras ligger en av hela områdets bästa närutflyktsplatser: Vacker Utsikt. Det är där lederna Kungsleden och Drottningleden delar sig. Än så länge. Att såga av den gren, turism som bygger på närhet till naturen, man sitter på är inte bara dumt. Det är oåterkalleligt.

Spel och fulspel….

Av , , Bli först att kommentera 5

Nu är det midsommar. Sill och jordgubbar borde vara huvudsaken. Men för många av oss är det istället politiken. Funderar lite på den här märkliga situationen ett tag.

Först och främst, är det unikt? Nä, inte så särskilt.

Efter valet 2014 var vi en DÖ från extraval. Jag gillade inte DÖ, för den gjorde våld på parlamentariska fundamenta. Faktum är att statsministern hade förhandsinformerat om datum för extravalet. September 2018 till januari 2019 var ingen lek det heller. Och den gången när Bengt reste sig ur soffan var läget avsevärt mer komplicerat än det såg ut. Fast det löste sig genom att man samtalade i riksdagen. Inte genom att man reste sig ur soffan. Tvärtom faktiskt, Bengt W fick igenom mycket av sin politik tack vare Ny Demokrati, vars företrädare han inte ens ville samtala med. Tur då att andra gjorde det så Bengt fick bli minister.

https://www.di.se/ledare/att-resa-sig-ur-soffan/?fbclid=IwAR2PjBodyVfGjYjeFKuIo4af1SW8wKOtwadHuVg-vvr_QNuVnUtCGCOnmpk

För det andra; vems är ansvaret? Regeringsbildaren har alltid ansvaret för att regeringsunderlaget finns. Så det är tydligt att Stefan Löfvén är ansvarig. Men han har haft god hjälp av Annie Lööfs Centerparti. Väldigt god hjälp. Helgen som gick var det läge att rädda regeringen genom att faktiskt samtala. Det vägrade Centern. Då tyckte Nooshi att det fick vara nog och accepterade inte det bud statsministern la fram. Resten är historia. Däremot släpper Annie kravet på fri hyressättning i nyproduktion EFTER misstroendeförklaringen! Då frågan redan är död. Så nu får hon antingen släppa fram ett regeringsalternativ med V,S, MP och C eller ett borgerligt. Att V inte skulle stå ut med att rösta fram liberal politik i all oändlighet var ganska givet. Att Annie tror att ett nytt avtal med skattesänkningar skall rädda regeringen är obegripligt. Vem förutom någon som lever i ”my little pony-land” tror det?

Så ansvaret vilar tungt på Annie nu. Riktigt tungt.

Polisen – kommer den om du ringer?

Av , , Bli först att kommentera 4

Jag bor i Tärnaby. Litet ställe, visst. Inte så mycket folk, visst. Men samtidigt en del av Västerbottens största turistdestination, med två gränsövergångar till Norge, en tullstation och en hel del annat.

Jag är företagare, numera i lite mindre skala, men tills nyligen hade vi i familjeföretaget ett hotell. För några år sedan, en sen kväll, stod medarbetarna skräckslagna bakom receptionsdisken med gallerjalusin nedrullad. Tio meter därifrån på utsidan av entrédörren stod en tokig och extremt onykter människa som var otroligt våldsam. Han bankade på dörrar och fönster och skulle ”slå ihjäl er allihop” enligt vad vi på insidan hörde.

Vad gör man? Ringer 112 så klart. Men då var det den lilla detaljen med Polisen. Den var ju inte här, den var ju någon annanstans. Långt bort. Så långt bort att man från operatören på 112 föreslog att hon skulle kolla om ambulansen kunde komma förbi med sirener och blåljus för att skrämmas lite, för någon polis kunde vi inte få inom två timmar.
Det löste sig. Men skall det vara så? Skall man inte kunna känna samma trygghet i Tärnaby som i Skellefteå, Västerås eller Vetlanda? I Vetlanda klagades det på utryckningstiden i samband med det tragiska knivdådet nyligen. Den tiden var 16 minuter. Den borde kanske varit kortare, i och för sig.

Nu närmar vi oss valet. Liberalerna har föreslagit stora satsningar på Polis, och övrigt rättsväsende. Det har fler gjort. Det som skiljer Liberalernas förslag från de övriga är att vi kräver att de nya resurserna, inte minst inom Polisen, kommer HELA landet till del. Alltså HELA landet.

Det är en frihetsfråga. Att inte kunna känna sig trygg i en ort som Tärnaby skapar ofrihet. Att inte kunna få hjälp skapar ofrihet. Invånarna här, i Bastuträsk eller Kristineberg har rätt till sin samhällsservice. Till sin Polis och allt annat.

Man skall kunna Bo och Leva i Hela Västerbotten!

visar polisskylt

Öppettiderna i Tärnaby

Tillgänglighet och hållbarhet, i möjligheternas land. Överallt.

Av , , Bli först att kommentera 1

Ett av dagens (12 april) uppdrag var att leda årsstämman med Hemavan Tärnaby Airport AB där jag är styrelseordförande. Rutin, visst. Inte särskilt spännande alls, egentligen. Dessutom lite tvivelaktigt ur ett hållbarhetsperspektiv? Eller hur? Flyg, är inte det bland det sämsta som finns?

Jo, flyget som det ser ut just nu är fullständigt ohållbart. Det vet alla. Greta flygvägrar, tågsemestrandet tog fart rejält under 2019 och 2020 (pre-corona) och i dagarna kom ett förslag i Frankrike att förbjuda fossildrivet flyg på sträckor där det går snabbare än 2,5 timmar att åka tåg. Varför? Flyget släpper ut massor av koldioxid och en del annat och vi måste sluta släppa ut så fort det går.

När det gäller utsläpp är det lite viktigt att faktiskt förhålla sig till fakta. Den nationella statistiken finns sammanställd hos Naturvårdsverket.

Läs här:http://www.naturvardsverket.se

Den statistik Naturvårdsverket tillhandahåller visar att industri och inrikes transporter är ungefär lika i utsläpp, totalt. Inrikes transporter omfattar bland annat alla personbilar, alla bussar, alla lastbilar, alla tåg och spårvagnar och alla inrikesflyg. Under 2019 släppte de ut cirka 16 miljoner ton totalt (alla inrikes transporter). De där tonnen fördelar sig så här: http://www.naturvardsverket.se/upload/sa-mar-miljon/statistik-a-till-o/vaxthusgaser/treemap-totalen.svg

Som ni ser är det inte så att inrikesflyget direkt är det transportslag som stökar till det mest. Tvärtom, inrikesflyget tillammans med en hel del annat (bl a tåg) i det som kallas ”övrigt” står för 10% av de inrikes transporternas del av utsläppen av växthusgaser. Personbilar står för nästan två tredejdelar, lastbilar för nästan 30%. Tillsammans står alla inrikes transporter för en tredejdel av Sveriges klimatutsläpp. Så inrikesflyget står tillsammans med tågen och alla de andra i ”övrigt” för en tiondel av en tredjedel. Kan ni era bråktal vet ni vad det blir: 3,3%. Industrin står för 32%. Jordbruket står för 14%. Så får ni en idé om proportionerna.

Nu till saken: det finns massor av onödiga flyg i Sverige. Det känns inte särskilt hållbart att det går massor av flyg mellan Arlanda och Landvetter varje dag, när man tar sig city-city på tre timmar med tåget. Det är i praktiken ett par timmars tidsvinst för affärsresenärer att ta tåget, eftersom man kan jobba ombord och inte har incheckningstider att förhålla sig till. Så det är en ren vinstaffär. Det finns fler exempel på samma tema. Tåget, eller expressbussen, löser transportproblemet. Tågen och bussarna går på statligt finansierade vägar och spår till och från stationer som transportsystemet bekostar, som vilken annan infrastruktur som helst. Fler och fler av bussarna blir klimatsmarta också; biogas, HVO100 eller till och med batteri- eller bränslecellsdrift. Bra!

Det saknas också en hel del flyg i Sverige. Ja, du läste rätt. Det saknas flyg.

I stora delar av vårt otroligt stora och avlånga land är tillgängligheten usel. Det handlar om platser där det är riktigt långt till järnvägen, där vägarnas sträckning och standard gör att buss eller bil inte är något särskilt bra alternativ och där avståndet i sig motiverar vettiga transporter. De här platserna ligger långt från Stockholm, där besluten fattas. Ändå är det så att det finns tydliga mål för Trafikverkets arbete: man skall kunna bo i hela landet och ändå ha god tillgänglighet till universitet, specialiserad sjukvård, parlament och fullmäktige för politiken (så att alla kan delta i demokratin) och en del annat. Om det kan man läsa hos Trafikverket: https://www.trafikverket.se/om-oss/vi-gor-sverige-narmare/tillganglighet-i-ett-hallbart-samhalle/?expandid=collapseAccordion394464#collapseAccordion394464

Det märkliga, och nu närmar vi oss pudelns kärna, är att i de allra mest avlägsna delarna av landet där det bara finns ett vettigt transportalternativ (flyget) tycker staten att det inte längre är deras ansvar att stå för infrastrukturen. Det får vi som bor här göra själva.

Det finns ett system för så kallad trafikplikt. Det innebär att det finns platser i Sverige dit det måste gå trafik från Stockholm. Det kan vara flyg eller tåg eller båt. Gotland är ett exempel. Gotlänningarna har ju ingen väg att köra på till fastlandet. Mer om det kan man läsa här: https://www.trafikverket.se/for-dig-i-branschen/Planera-och-utreda/planera-person–och-godstransporter/Planera-persontransporter/Trafikavtal/

Det som är spännande är att det flyg som upphandlas (till bland annat Västerbottens inland: Lycksele, Vilhelmina och Hemavan Tärnaby) inte anses behöva någon infrastruktur, i det här fallet flygplats. Den får Kommunerna själva ansvara för. Precis som om man ansvarar för sin egen järnvägsstation eller för den delen bussterminal i Gävle eller Västerås? För de som har flyg som trafikpliktigt trafikslag måste man fixa sin egen infrastruktur och därmed sin egen flygplats. Det finns ett statligt driftsstöd. Budgeten för det stödet har varit densamma sedan minst femton år tillbaka. Detta trots att det nu är fler flygplatser som skall vara med och dela på stödet. Således ett sjunkande stöd. Kostnaderna för driften, däremot, de har gått upp. Rejält. Det innebär att flera små kommuner, med liten befolkning och svaga skattebaser, till stor del skall finansiera den statliga, beslutade, infrastrukturen. Det är inte rimligt.

När järnvägen ligger 35-40 mil bort, när Europavägen som passerar genom samhället är så smal och kurvig att två långtradare inte kan mötas och det fläckvis saknas mobiltäckning är det inte rimligt att kommunen själv skall stå för infrastrukturen. Stockholms stad står inte för ”förbifarten” eller ”getingmidjan”. Gotlandstrafiken får 500 miljoner om året, cirka. Knappt 200 miljoner till terminal och hamn, resten till trafiken. Läs mer om Gotlandstrafiken. Flyget, det med trafikplikt för att tillgängligheten kräver det, får totalt 200 miljoner om året. Till ett drygt tiotal olika destinationer. De pengarna skall täcka trafik OCH terminaler/flygplatser. Tror någon i hela världen att det räcker? Nej. Därför har små kommuner i inlandet en tuff uppgift.

Att det skall finnas en förbindelse med vettig tidsram och god regelbundenhet är självklart. Det finns reglerat i uppdraget för Trafikverket och i de nationella transportmålen. Om det då skall vara flyg är det bra om flyget blir mera hållbart. Det finns biobränsle: trafikverket kan stå för prisskillnaden mot vanligt, fossilt, bränsle. Det finns en stark utveckling av el-flyg. Trafikverket kan bidra till den utvecklingen genom forskning och incitament för tester etc. Ingenting gav detta görs idag. Det enda man i praktiken gör är att förhala alla beslut som har med flyget som kollektivtrafik att göra för oss som inte har andra alternativ. Det är orimligt.

Flyget är ju en utsläppsbov? Ja, det är det. Men i relation till industrin, eller till personbilarna, är det oerhört lite som släpps ut av flyget i Sverige. Men, och det skall man inte sticka under stol med, det är ineffektiva utsläpp: per personkilometer är det värdelöst, faktiskt. Så då får det väl bli bra istället! Det finns massor av utveckling som pågår för fullt: biobränsle finns redan. Elflyg utvecklas nu snabbt. I Norge har man beslutat att allt inrikesflyg på kortare landningsbanor skall vara elektriskt till 2040, hälften skall vara klart 2030. Det pågår mängder av projekt på området. Bland annat ett här i regionen (läs mer här) men Trafikverket, Staten, lyser med sin frånvaro. Det är inte ansvarstagande; även vi som bor perifert vill att våra inrikestransporter skall vara hållbara.

Därför vill jag se:

– en uppräkning av stödet så det fungerar att driva flygplatser på det stöd man får: flygplatser skall inte konkurrera med skola och äldrevård om pengarna i de kommunala budgetarna

– på sikt ett statligt övertagande av de flygplatser som av tillgänglighetsskäl har trafikplikt: staten skall stå för statlig infrastruktur

– en rejäl satsning på utveckling av mer hållbart flygande även från statens sida: flyget behöver minska sina klimatutsläpp fort och effektivt, men flyget kommer att fortsätta behövas som kollektivtrafik

Antingen får vi det jag räknar upp, eller så får vi hit en järnväg eller en vettig väg så man kan åka buss. Hit och till de övriga platser som har trafikplikt. Det senare känns inte så realistiskt. Så, ärligt talat, det är dags för Staten att ta ansvar för sina åtaganden. Nu.

Stoppa de omänskliga rättigheternas hyckleri!

Av , , Bli först att kommentera 4

Vi kunde inte längre se på hur idrotten utnyttjas som ursäkt för att inte ta strid mot de mest vedervärdiga varianterna av förtryck. Skriver i VK tillsammans med Maria Lundqvist Brömster:

https://www.vk.se/2021-04-08/debatt-bojkotta-skurkstaternas-pr-projekt

Det är pinsamt att det inte längre är en förstasidesnyhet varje dag när man låter en hel folkgrupp utrotas, eller för den delen avskaffar den demokrati invånarna i HongKong var utlovade. Vad sker nästa gång? Annektering av Taiwan?

Att idrott inte är politik stämmer, till en viss nivå. Över den nivån är idrott i stort sett bara politik. Vi bör inte, skall inte, rättfärdiga de här förtryckarstaternas beteende genom att ge dem de absolut mest prestigefyllda evenemang man kan tänka sig. Det är helt enkelt ovärdigt.

Stoppa sossarnas nedläggning av idrottsgymnasier!

Av , , Bli först att kommentera 3

Mitt i Coronapandemin, mitt i semestern, kom en promemoria från Utbildningsdepartementet. Innehållet var häpnadsväckande. I korthet går förslaget ut på att man skall:

– halvera antalet platser
– enbart ta ut den yttersta eliten av ungdomar till idrottsgymnasier

Promemorian har sedan varit ute på remiss, och svaren skulle vara inne förra veckan. Det märliga är att uppdraget för utredningen var att lösa en del kostnadsfrågor för de kommuner som anordnar idrottsutbildningar och också vad gäller en del personlig utrustning för ungdomarna. Istället kom en total massaker på våra svenska idrottsgymnasier, och till viss del på ungdomsidrotten, tillbaka från Utbildningsdepartementet.

Jag är sedan många år engagerad i ungdomsidrott, framförallt alpin skidåkning. Just nu är jag ordförande i Skidförbundets Alpina Råd (en sorts ”styrelse” för den nationella verksamheten, inkl ungdomsverksamheten) och ordförande för en sammanslutning av internationella tävlingsarrangörer av alpina ungdomstävlingar. Är det någonting jag lärt mig där är det att man inte vet vem som blir världsmästare baserat på hur duktiga de är när de går i åttonde eller nionde klass. All tillgänglig forskning visar också att det är fel att utgå från resultat i 14-15årsåldern som indikator för hur det skall gå senare i idrottskarriären.

I Sverige är Barnkonventionen lag. Att ta ut 14-15åringar (på hösten i nian) till ett fåtal platser på ett helt elitinriktat idrottsgymnasium kan knappast stämma med den konventionen? Hur tänker de på Utbildningsdepartementet? Begreppet barnperspektiv verkar de ha lämnat i entrén till Rosenbad.

För många lagidrotter skulle det vara fullständigt förödande om bara den yttersta eliten togs ut till gymnasier. Det blir nämligen väldigt få att idrotta med, och mot, om det blir så. Får man inte tävla tröttnar man. Finns det ingen att tävla emot så…..

För idrotter med specifika behov av förutsättningar (backar för alpinister, vatten för seglare, banor för golfare etc) är inte heller de ”lokala alternativ” departementet mumlar om för ”bredden” en relevant lösning. Ett lokalt alternativ för golf i Kiruna? Eller ett för längdåkning i Ystad? Skulle inte tro det? Det är helt enkelt bara ett korthus till förslag från början till slut man presterat.

Sossarnas förslag skulle innebära att
1/många som skulle kunna ha en fantastisk idrottskarriär inte får chansen fullt ut och
2/att vi som nation går miste om många talanger.

Båda perspektiven är faktiskt viktiga. Dels för att jag som liberal tycker att alla skall få jaga sin dröm så långt det går, dels för att vi behöver förebilder inom idrotten och då måste vi ta tillvara talangerna. Utan förebilder får vi färre idrottande ungdomar och med det en avsevärt sämre folkhälsa. Vi vet att snittåldern för att sluta (inte börja, sluta) med organiserad idrott idag ligger på 11 år. ELVA ÅR! Vi behöver fler som håller på längre med idrott, inte tvärtom. Vi vet att inlärning gynnas av fysisk aktivitet, vi vet att vi får fler och fler som lider av åkommor relaterade till för lite rörelse och aktivitet.

Så sammanfattnignsvis kan alla som fått den nästan hundrasidiga promemorian i pappersform träna lite med den som redskap. Riv sida för sida, knyckla ihop dem till bollar och ställ papperskorgen på lagom avstånd. Kasta sedan med omväxlande höger och vänster hand (bra för allsidigheten) tills alla papper ligger i korgen. Där hör de hemma.