Jan Nilssons blogg

En välda blandning...

Miljöpartiet sponsras av Scania, Volvo, Daf och MAN?

Ja, det kan man faktiskt tro när man läser (mp):s senaste vägtransportutspel.

Man ska inte raljera med uppsåtet att minska den långväga lastbilstrafiken på vägarna. Önskan att lyfta över mer gods till järnväg och sjöfart (det sista mer tveksamt p.g.a. båtarnas svalelrika bränsle) delas väl av de allra flesta, både naturvänner och semestertrafikanter.
Tyvärr är Miljöpartiet sällan realismens stormästare när det gäller hur goda mål ska nås.

För att föra över gods till järnvägen vill man t.ex. sänka lastbilarnas konkurrenskraft genom ta bort det svenska undantaget för längre maxlängd. Vi ska enligt deras önskemål ner från våra 24 meter till EU:s 18. (Eller för modulfordon från 25,25 till 18,75) Från 60 tons totalvikt till 44. Bilarna väger ca 20 ton så en sänkning av lastvikten från 40 ton till 24 innebär att man tar bort 40% lastkapacitet.

Inom EU diskuteras istället en ökning av de andra ländernas maxlängder.
Varför? För miljön!
Det behövs fler lastbilar om man har kortare flak och mindre maxlast. Med (mp):s politik borde Volvo, Scania och grabbarna få sälja betydligt fler lastbilar och antalet motorer på vägarna öka väsentligt.

VTI (Statens Väg- och trafikforskningsinstitut) har i en utredning, ’Långa fordons effekter på transportsystemet’ visat att det beroende på gods skulle kosta 17-27% i ökade transportkostnader att gå ner till Europalängd på bilarna. En stor del av detta handlar om ökad bränsleförbrukning och sifforna är säkert större med dagens dieselpriser. (Se utredningen här: www.vti.se/7477.epibrw)

Sverige är inget Belgien. Vi är ett glesbefolkat och långt land och våra naturtillgångar ligger där de ligger. Att ta bort 40% av lastbilarna kan vi bara glömma, om vi inte flyttar hela befolkningen till Stockholm.
Tåg är miljömässigt bättre, men finns inte överallt och passar inte till all frakt.

Just nu pågår intressanta försök med bränsle utvunnet av svartlut, en restprodukt från massatillverkning. Vissa bedömare tror att vi skulle kunna klara 25% av alla transporter genom denna förnyelsebara restprodukt. Andra tror att vi kan klara mer. Försöken har kommit ganska långt. En testanläggning i Piteå ska inom kort ta fram 4-5000 liter bränsle per dygn och Volvo ska leverera 14 testlastbilar som ska köras i Piteåområdet.
Detta koncept skulle kunna utvecklas till en dellösning på transporternas miljöproblem för både Sverige och andra länder. (mp)-förslaget är inte en lösning för någon.

Sverige har stora konkurrensnackdelar på grund av avstånd och gles bebyggelse. Vi måste både finna bättre miljölösningar och värna om svensk konkurrenskraft.
Vi har tillräckligt många regler som gynnar utländska åkerier som t.ex. ofta kör på smutsigare och billigare bränsle. 17% av våra transporter utförs idag av sådana, enligt VTI.

Alla partier måste ta miljöfrågorna på allvar. I denna fråga är det dock viktigt, inte minst för Norrland, att (mp) inte får chansen att ställa ultimatum till en regering.
Det finns bara ett sätt att undvika det.

Intressant

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.