Jan Nilssons blogg

En välda blandning...

Vem vinner i rävspelet?

Några säger att Ford aldrig säljer Volvo till Geely. Att det vore som om Sony skulle samarbeta med Pirate Bay.

Andra att Geely är "annorlunda" än andra kinesiska biltillverkare. Eller kopiatörer.

Spännande är det och insatserna är rätt höga. För flera.

 

SvD

14 kommentarer

  1. Isak

    Vem vinner i rävspelet? Ja du Herr Nilsson, det ligger
    150.000 jobb på spel inom fordonsindustrin, och den sve-
    nska regeringen sitter som passiva åskådare. Tyvärr så
    har många jobb redan försvunnit, och kommer troligen al-
    drig igen. Men den halsstarrighet som den nuvarande re-
    geringen visar slår alla tidigare borgerliga regeringar.

  2. Isak

    Om inte marknaden tar sitt ansvar, vem ska då göra det
    Herr Nilsson? I ett cilvilicerat och solidariskt samhälle
    så ställer man upp för varann. Arbetslöshet kostar hund-
    ratals miljarder. Arbetslöshet är destruktivt. Ett lands
    viktigaste tillgång är människor i arbete. Vad har du för människosyn som accepterar att marknaden behandlar männi-
    skor som vilken vara som helst. Det är ditt parti som re-
    gerar Sverige och det är ni som ska ha svar på alla fråg-
    or. Hur många jobb har alliansen skapat. Och varför ökar
    arbetslösheten trots alla satsade miljarder?

  3. Jan Nilsson

    Svar till Isak (2009-10-31 15:47)
    Nu blev du lite rörig. Jag frågade dig om du menade att staten skulle driva Volvo och det kan inte mitt parti svara på om du menar.

  4. Isak

    Förlåt Jan, att jag ställde så svåra frågor. Jag glömde bort att du ligger sjuk. Du får gärna återkomma i frågan om
    några dagar. Hoppas på ett snart tillfrisknande.

  5. Jan Nilsson

    Svar till Isak (2009-10-31 23:01)
    Tackar för omtanken Isak! Men jag kan redan nu säga att jag inte tycker staten ska äga bilfabriker. Det räcker med att se den uteblivna utvecklingen på mc- och bilindustrin som hamnade bakom järnridån när det begav sig. Ett sådant äventyr kunde kosta skattebetalarna oändliga pengar som skulle tas från kärnverksamheterna. Jag tror inte ens de bästa ministrarna skulle tillföra något. De sämsta ministerämnena ska vi inte tala om.
    Däremot hoppas jag verkligen på en lösning med svensk bas.

  6. Isak

    Förutom din svåra allergi mot statligt ägande och företag-
    ande. Hur många miljarder betalar staten ut varje månad
    till dom arbetslösa. Vi, alltså staten skulle kunna köpa
    många företag för dom pengarna. Eller varför inte använda
    alla miljarderna som staten fick för Vin och Sprit. Ett
    lands viktigaste tillgång har varit och är människor i
    arbete. Ett arbetarpartis viktigaste uppgift är att sätta
    alla som vill och kan i arbete.

  7. Jan Nilsson

    Svar till Isak (2009-11-01 13:52)
    Att vi behöver folk i arbete är så sant som det är sagt. Det är en av huvudsakerna för Alliansen. Det är bra att andra sidan också upptäckt frågan.
    Tycker du vi ska förstatliga näringslivet? Bankerna, jordbruken, skogen, gruvorna, elkraften och industrin. Garanterar alla arbete, bostad och lika lön. Vilken utveckling det skulle bli! Maud, Anders Borg, Östros och Ohly är ju experter på allt så det blir finfint.
    Ett av problemen är att vi idag inte har tillräckligt stor krigsmakt för att genomföra det. Vi har för få fängelser också.
    Det finns några som har provat receptet, vill du ha namnen?

  8. Isak

    Vet inte om jag förstår dig. Inte ska vi väl behöva skjuta
    finanshajarna, finansskurkarna och sätta dom i fängelse.
    EU med Borg i spetsen ska ju nu reformera hela finansmark-
    naden. Jag ser verkligen framemot en reformerad kapitalism.
    Men nu gäller det att rädda kvar 150.000 jobb inom svensk
    fordons-verkstadsindustri. Dom jobben är inte lätta att
    ersätta. Alla andra eurpoiska fordonstillverkande länders
    regeringar har på olika sätt stöttat sin industri. Men den
    svenska regeringen har inte gjort något. Det är skamligt.

  9. Jan Nilsson

    Svar till Isak (2009-11-01 19:10)
    Det lät som om du talade för direkt och brett förstatligande. Det brukar vara ett gott recept på stagnation och omöjligt att förena med demokratiska fri- och rättigheter. Att du ser fram emot en reformerad kapitalism låter bra.
    För bilindustrin har det gjorts mer än vad du ser, men inte så mycket som Ford, GM och aktieägarna skulle vilja. I vissa länder har regeringarna ”gjort” så mycket att medborgarna får det tufft att betala.
    Jag hoppas verkligen på en svensk lösning vad gäller Volvo och fordonsklustret. För företagets, bilarnas och Sveriges skull. Där är vi överens.

  10. Isak

    Varför skall våra demokratiska fri-och rättigheter försäm-
    ras om skolan blir statlig? Det verkar komma något sådant
    förslag från Björklund. Att sitta med armarna i kors och
    låta svensk fordonsindustri krascha kommer att bli din re-
    gerings fall. I dec. 2008 röstade en stor riksdagsmajoritet
    igenom det s.k.”fordonsindustripaketet” på 28 miljarder.
    Ännu har inte en enda krona använts. England,Tyskland,Fran-
    krike och Spanien har satsat hundratals miljarder på att
    rädda och hjälpa sin bilindustri över krisen. Men vad gör
    Maud?

  11. Jan Nilsson

    Svar till Isak (2009-11-01 22:35)
    Nu blandar du äpplen och päron, Isak. Min personliga uppfattning är att det GP säger sig vara mest nöjd över, skolans kommunalisering, inte skulle ha ägt rum. Det hade förutom andra fördelar varit enklare för friskolorna.
    Jag talade om förstatligande av näringslivet. Något du kanske gillade innan du som jag började luta mer åt kapitalismen med en reformerad finansmarknad! 😉
    Skulle regeringen låta fordonsindustrin krascha utan att göra något alls så tror jag att det skulle kunna bli dess fall, ja. Men det kommer inte att ske.
    Återkommer om stödpaketet till bilindustrin, har inga tecken kvar.

  12. Isak

    Möjligen att jag har för många ägg i samma korg. Men nog är
    det väl konstigt, att när den fria företagsamheten och det
    fria kapitalet så kapitalt har misslyckats, med att skapa
    jobb och trygghet för människor. Då måste vi som samhälle
    kunna gå in och vara en viktig aktör och motkraft på en
    marknad där inte sunda regler gäller. Jag har inga problem
    med att konkurrensutsätta delar av marknaden. Det var dumt
    att sälja ut vin och sprit för det var en vinstmaskin. Var-
    för är det ingen som vill privatisera fängelserna. Skulle
    vi få snällare fångar då?

  13. Jan Nilsson

    Svar till Isak (2009-11-02 00:36)
    Ibland är du fyndig, Isak. Många ägg blir det. *s*
    Skulle inte säga att marknadsekonomin har misslyckats jämfört med där t.ex. kommunismens våta filt lagts på människor, samhälle och näringsliv.
    Det kanske inte vore omöjligt att privatisera fängelserna (med statlig kontroll). Det blir i regel mindre byråkrati och mer innovation och personligt ansvar där någon eller några äger. Det är dock inte något jag driver.
    Vi måste allmänt ha effektivare verksamheter för att ha råd med de ”händer” som behövs.
    Vad gäller stödet till bilindustrin gick det första ut i veckan, till forskningen. Återkommer.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.