Jan Nilssons blogg

En välda blandning...

Ett farväl till SAAB. Pappa som hade 9 PV…

Ett farväl till SAAB. Pappa som hade 9 PV och senare 8 140- och 240-bilar tänkte aldrig på SAAB. Första rejäla kontakten med märket var chefsbilenpå K4. Jag fick jobba för att bota överstens extrema åkrädsla och körde honom sedan åtskilliga hundra mil i Norr- och Västerbotten. Sen blev det åtskilliga SAAB:ar. Alltifrån smala, vintersäkra 900:or till 9000 och 9-5 med stadiga, ”fläktdrivna” motorer. Trots lite ojämn kvalitet har jag gillat den egensinniga bilen. Hjärnan säger att det inte fanns alternativ till nedläggning, men hjärtat hade velat ha SAAB kvar. Hoppas att etablerade och nya företag suger upp den utbildade arbetskraften runt landet och att många av dem gör slag i saken och startar eget.

2 kommentarer

  1. Vem hade trott något annat?

    Saabs största problem var kvaliten.Det går inte konkurrera på marknaden om inte bilarna är driftssäkra och utrustade med rätta motorer.
    Problemet med kvaliten bör uppmärksammas av alla tillverkare i alla brancher i Sverige eljest kan detta landet rasa ihop som ett korthus.
    Sverige skall konkurrera på kvalite inte kvantitet.

  2. Jan Nilsson

    Svar till Vem hade trott något annat? (2009-12-19 18:28)
    Jag tror att det gått bättre om man haft andra ägare. Efter amerikanska och ganska teknikkonservativa mått var t.ex. förbrukningen rätt ok. Både Volvo och SAAB har dröjt för länge med att dra ner bränsleförbrukningen. Som t.ex. BMW gjort.
    SAAB:s kvalitet tog sig ändå när GM satte hårdare krav i början på 2000-talet.
    Jag kommer att sakna märket. Försvinner hela bilindustrin kommer Sverige att sakna dess bidrag på flera vis och områden.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.