Liberalernas budgetförslag prioriterar lärare, socialarbetare och undersköterskor i Umeå

Utifrån dagens budgetfullmäktige, här kommer en debattartikel vi hade publicerade innan helgen i VK:

Liberalerna i Umeå kommun har nyligen presenterat sitt budgetförslag för 2024. Det är en budget som värnar den enskilda individen och har fokus på skola, socialtjänst och kultur. Ett särskilt fokus har varit att satsa på de frågor som kan härledas till vikten av att stoppa unga från att dras in i kriminalitet, det utvecklingsprogram som går under benämningen ”Umeå växer tryggt och säkert”.

På skolområdet lägger vi fram ett förslag som innebär betydligt större satsningar på skolan jämfört med den styrande majoriteten. En viktig del av detta är bland annat ett lönelyft för Umeås lärare och rektorer. Umeås lärare och rektorer har ovanligt låga löner sett till övriga kommuner runt om i landet. Vi måste förvalta det faktum att det finns en lärarhögskola i Umeå.

Inte så sällan hörs synpunkter från avgångselever att de trivs i Umeå men inte kan tänka sig att stanna på grund av det dåliga löneläget. För att inte riskera lärarflykt vill vi se en riktad satsning på ett lönelyft för kommunens lärare och rektorer. En annan mycket viktig fråga inom skolan är att möta upp de elever som av olika anledningar har det svårt. Det bör satsas mer på ungdomar som inte kommer in på gymnasiet på grund av dåliga betyg och ungdomar som av olika anledningar inte vill gå i skolan.

En särskilt viktig grupp är elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar där införandet av fler resursskolor och särskilda undervisningsgrupper går alldeles för långsamt. På området sociala frågor och omsorg vill vi se en utfasning av de delade turerna som visat sig ge en dålig arbetsmiljö för de anställda, vi liberaler ser gärna att dessa fasas ut redan nästa år.

Med en gängkriminalitet som kryper allt längre ner i åldrarna, måste det förebyggande arbetet också stärkas. Vi föreslår därför att en samlokalisering av Socialtjänsten och Polisen behöver ske inom ramen för SIG — social insatsgrupp. Dessutom vill vi utöka socialtjänstens öppenvård så att fler barn och vuxna i utsatta situationer kan få det stöd de behöver. Strukturerad familjebehandling i hemmiljö ska öka, vilket i sin tur kan minska behovet av kostsamma placeringar i familjehem eller institutioner.

Vi föreslår också att medlen från satsningen ”Umeå växer tryggt och säkert” flyttas från Tekniska nämnden till mer relevanta nämnder för att ytterligare förstärka det förebyggande arbetet.

När det kommer till potentiella effektiviseringar ser vi gärna en genomlysning av nuvarande nämnd- och förvaltningslösningar för att undvika framtida besparingar inom nämndernas budget och verksamheter. Målet är att undersöka möjligheten att slå ihop vissa nämnder och förvaltningar för att uppnå större effektivitet.

Vi vill också se över kommunens kostnader för kommunikation, minska anslagen till kommunstyrelsen för oförutsedda utgifter och flytta kvinnohistoriska museet till Västerbottens museum. Dessa centrala besparingar riskerar inte Umeåbornas välfärd.

Det är ingen tvekan om att vi befinner oss i ett tufft ekonomiskt läge. Men just nu är det viktigare än någonsin att vara modig och göra de hårda prioriteringarna. Vårt fokus är att se till att resurserna hamnar där de gör störst nytta – hos våra lärare, socialarbetare och undersköterskor.

Låt oss tillsammans satsa på en tryggare och starkare framtid för Umeå.

Hanna Lundin Jernberg (L), gruppledare

Anders Norqvist (L)

Alf Molin (L)

Wilma Hvirfvel (L)

Liberalernas fullmäktigegrupp

En kommentar

  1. brorson

    Regeringen tar inte mäns våld mot kvinnor i nära relationer på allvar, trots bombastiska uttalanden om ”lika allvarligt som gängkriminaliteten”. Och L kan misstänkas vara det parti, som bromsar, trots att lösningen finns i Tidö-avtalet, nämligen förvaring. Jag har på ett antal bloggar fört fram en egen modell till förvaring, nämligen ”Förvaring behövs som en extra påföljd efter avtjänat fängelsestraff för särskilt farliga återfallsförbrytare, som kan befaras begå nya brott av allvarligt slag”. Det är alltså inga oskyldiga och tidigare ostraffade personer, som kommer att dömas till denna påföljd.

    Nu rapporterar media: ”Innan mordet dömdes Svärd tre gånger för misshandel under lika många år. Massi Fritz anser att offret borde fått hjälp att ta sig ur den destruktiva relationen, men sveks istället av samhället.”

    Även målsägarbiträdet lägger alltså ansvaret på den misshandlade kvinna ”att ta sig ur den destruktiva relationen”. Varför ska hon det, om hon för oss obegriplig anledning fortsätter att älska mannen. Hon borde ha möjlighet att själv välja om hon vill avsluta relationen helt eller träffa mannen i förvarings-anstalten under övervakning av personal. Varför ska hon tvingas byta identitet och bostadsort och leva i ständig rädsla för att bli uppspårad av mannen efter avtjänat. fängelsestraff?

    Det är ju han, och inte hon, som bör få sin rörelsefrihet begränsad, även efter avtjänat fängelsestraff, så länge det finns risk att han begår nya brott. Av allvarligt slag. Vi talar inte om ringa stöld, och liknande. Vi har ett perverst rättssystem, som väntar med att låsa in personer, som genom tidigare brott visat sig vara livsfarliga för andra, tills de har slagit ihjäl någon.

    Den nu aktuella mannen borde ha dömts till förvaring redan efter den andra misshandeln. Ett enda brott, som begås av en tidigare ostraffad person, bevisar inte att denne är en återfallsförbrytare. Men det måste påpekas att det inte behövs ett fullbordat brott för att en gärning ska vara ett brott. Även hot, stämpling, förberedelse och försök kan i vissa fall vara brott. Det beror på hur allvarlig den gärningen var. Att hota döda brottsoffret, för att hon har anmält misshandeln, är i sig ett grovt brott.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.

Arkiv
Senaste kommentarerna
Kategorier
RSS Nytt från vk.se