Var ska jag ladda om jag ska till Umeå?

Detta får mera bli en hypotetiskt fråga. Men om jag åker härifrån V-mina till exempelvis Umeå, räcker batteridriften först och främst hela vägen? De flesta tillverkare uppger den maximala körsträckan bilen går på ett fulladdat batteri. Det kan variera beroende av batteriets kapacitet. Jag har tittat runt lite vad olika elbilstillverkar har och om jag säger runt 60 kW torde jag vara någonstans kring ett medelvärde. Medelvärdet på distansen skulle jag få till någonstans 40-50 mil. Nå låt säga jag åker härifrån V-mina med fulladdat batteri och med ett 40 mils max distans på batterikapaciteten borde det räcka. Men om jag bara har en bil med 31 mils max distans då kan det bli problem att strömmen inte räcker hela vägen och var laddar jag då? I Åsele sägs finnas ett ladduttag, men men vill jag stå redan där i någon halvtimme? (snabbladdning, det snabbaste jag hittar uppgifter på ladda är 18 min)

Så jag fortsätter min färd utan att stanna i Åsele och närmar mig Fredrika. Den här dagen är det minusgrader och hösten börjar närma sig och jag har lagt om däck till vinter och dubb. Jag har lite otur och det börjar snöa efter vägen. Lyset måste på, inte bara varselljusen, utan halvljusen. I o f sig är bilarna numera utrustade med ljus som drar bra mycket mindre ström än de gamla samt mycket effektivare, men ändå. Både kupéfläkten är igång och som sagt även lyset, så det drar ström hela tiden och givetvis strömförsörjningen av värmen i kupén. Hur det är uppbyggt utan ett vattensystem vet jag inte, men ström måste det ändå ha.

Nåväl, färden fortsätter och jag närmar mig Bjurholm, finns här någon snabbladdare? Det vet jag inte, har då inte sett någon de gånger jag tidigare åkt till Umeå. Jag chansar, har ”tur” och strömmen räckte, men knappt. I Umeå lär det finnas, bla annat vid Avion vet jag. Jag kör dit, men när jag kommer dit står 3 bilar före mig. Om ändå vi säger det är en snabbladdningsstation bör det minst 3*20min, alltså minst 1 timme innan det blir min tur. Då får jag otåligt sitta och vänta där i 1 timme tills det äntligen blir min tur. Det åtgår nästan en halvtimme till innan min bil är fulladdad. Med alla stopp och kringvägar plus laddningen har det nu gått ca: 2 timmar bara i det. Jag åkte från V-mina kl 08 och nu är klockan minst 12. Jag måste väl ändå äta lite också, det tar ytterligare minst en halvtimme. Nu var jag äntligen klar och kan göra mitt eller de ärenden jag åkte hit för.

Dagen går fort och det är äntligen dags åka hem igen. Nu är det mörkt och jag måste ha hellyset på, plus kanske också extraljus eller ramp på. I alla fall när jag kommer förbi Vännäs. Här börjar det välkända Norrlandsyndromet närma sig. Förbi Bjurholm och nu är man riktigt inne i ”mörkret”. Inga gårdar alls, ingen bebyggelse utan bara väg så långt ögat kan se, om det inte är några kurvor också förstås. Men hur är det med batteriet och strömmen? Tidigare på nedresan var bilen inte ilastad de grejor jag nu har med mig tillika och sammantaget har det nu gått mera ström på uppresan än på nedresan. Jag börjar bli nervös, finns några laddmöjligheter i Fredrika? Åker in där men ser inga. Jag måste chansa att strömmen räcker till Åsele. Med nöd och näppe gjorde den det och en laddning som tar minst en halvtimme igen måste ändå ”offras”. Det är sen kväll när jag kommer hem och bara laddningarna har tagit nästan 2/3 av hela tiden av min resa. Är detta rimligt?

Ser vi till vad som brukar hända på påskarna när turisterna kommer hit till lilla V-mina med sina stora släp och skotrar och även bilda köer där man under nuvarande förhållande måste vänta till tills nästa tankat vid pumpen osv. Tanka bränsle går relativt fort, men hur blir det med el och hur kommer det se ut i städerna där många skulle vilja ”tanka” så snabbt som möjligt om nu har alla elfordon. Lastbilar och elbilar.

Tid är pengar brukar man säga och folk är väldigt stressade idag. Inte som på hästens tid, man kunde vänta på att hästen fick sig en tugga liksom även kusken. Det vekar som den tiden åter kommer tillbaka när elbilsnätet är fullt utbyggt.

Vänta, vänta, vänta…

Passar ens alla snabbladdare till alla olika fabrikat av bilar?

För miljpartister, Lorentz Tovatt, Karolina Skog och andra som inte har någon kunskap i hur Sverige kan se ut mellan avstånd mm, kan jag berätta att Umeå är en av tre större städer som ligger närmast V-mina. De är ungefär lika stort avstånd till alla från centralorten V-mina räknat. Bor man ute i fjällvärlden kan man ytterligare få lägga till 2*20 mil . Det brukar bli minst 50 mil (från centralorten) t o r om har ”tur”. Ska man flaxa runt lite i stan på olika ställen kan det bli betydligt mer.

Måste inte ALLA inom ett EU-land ges likvärdiga möjligheter? Det som nu pågår är ren diskriminering. Vad säger folkrätten?

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.