En trave till-igen

Varför är jag så in i norden emot det här med en trave till??

Det är Jag ju faktiskt inte egentligen.Vad Jag är emot är att folk så enögt ser det här som den stora räddaren för miljön, vilket det inte är.

Sca ser sig kunna tjäna in stora pengar och bränsle på det här, vilket säkert är sant. Men!! Säg som det är då, att de här pengarna kommer aktieägarna att få, inte någon entrepenör som skaffat sig dyrare grejer.

Hur vet Jag då det?? Jo för att vi haft den här debatten tidigare, eller då var det väl ingen egentlig debatt, man bara beslutade att man skulle höja tonaget från 51,4 till 56 ton och sedan fortsatte man att höja till 60 ton.

Åkarna var ju själaglada, nu skulle man ju få betalt för 4 ton mer, i den sista höjningen. Jo, så blev det ju också, till nästa förhandling då priset per ton sänktes, så i slutänden hade man i stort samma ersättning för ett lass som tidigare.

Timmeråkarna lever i en pressad värld och skulle behöva lite mer uppskattning både ekonomiskt och rent generellt, för det är få som skulle våga åka på de vägar som de kör ut virke på, ens med personbil.

Jag tycker det vore bra om man började med att se hur man skulle kunna effektivisera transporterna genom vägförstärkningar som kunde hjälpa till att minska tiden som transporterna måste stå pga, vår och höstförfall.Kunde man minska den tiden tror jag det kunde göra mer sett över hela säsongen.

Sedan man förstärkt vägnätet kunde man ju fortsätta med att se över ev. höjd totalvikt.

Som man resonerar nu är det som att stå och titta på ett vägguttag och påstå att den här elen den är ju ren, men vad som finns i den andra änden vet man inte, det kan lika gärna vara ett kolkraftverk som producerat den.

 

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.