Jan Nilssons blogg

En välda blandning...

Huvudlöst om lärarlöner

Frågan om segregering i skolan handlar inte om kommunala skolor vs friskolor. I de flesta kommuner med ett antal undervisningsställen kan man se en uppdelning också vad gäller elevers förutsättningar. Skillnaderna är generellt sett stora på elever i familjer med studietraditioner och hos t.ex. dem med få år bakom sig i Sverige.

Många stordåd på lärarfronten görs utan att det blir storståtliga resultat att mäta. Att bemöta och motivera en elev som inte vill leva till att komma till skolan och börja vilja lära sig kan vara det största en lärare gör i sin karriär. Även om det inte blir några godkända nationella prov eller endast skrala resultat. Att få en elev som varit i Sverige i ett par år att lära sig engelska så att det går att prata och skriva kan vara stort, även om det inte räckte till godkänt. Bland flera av dyslektikerna med krattig stavning ska vi hämta många av morgondagens entreprenörer, precis som vi hämtat en hel del av dagens därifrån.

Dagens dumhet på skolfronten är att lärarna ska få lön efter elevernas provresultat.  Mannen som kommit med förslaget argumenterar på ett vis som får mig att tvivla på hans undervisningserfarenhet.

Det måste bli en reaktion mot lättköpta skolförslag från människor som inte arbetat i skolan ett enda år. Elever är olika, deras behov är olika, skolors upptagningsområden är olika. Synen på kunskap och utbildning har behövt en uppstramning, men pendeln får inte slå in i den andra väggen heller. Nu behöver de kämpande lärarna få vara i fred från klåfingriga undervisningsnoviser. Slöa och likgiltiga lärare förändrar man inte med det här. De bör förmås att byta jobb på annat vis.

Ska vi lönesätta läkarna efter hur länge patienterna överlever framöver? Barnläkarna får bra lön, det blir hyfsat på vårdcentralen, men betydligt sämre på geriatriken.

Nä, tror inte det.

Det retar mig att de rödgröna ska få så många onödiga gratispoäng på ogenomtänkta och tvärsäkra skolförslag med ringa verklighetskontakt.

 

DN SvD

 

 

 

Etiketter: , , ,

2 kommentarer

  1. Håkan

    Måste ge förslaget poäng i en sak, nationella provet måste användas som styrmedel för att kontrollera lärar nivå likväl som elevkunskaps nivå.
    Det finns trots allt lärare vars klasser får låga poäng på det nationella provet år efter år, och dom lärarna måste få hjälp med det som behövs för att få upp motivation och kunskaps nivå hos sina elever.

  2. Jan Nilsson

    Svar till Håkan (2009-09-11 09:32)
    Visst finns det skillnader i förmågan att motivera till kunskapsinhämtning och förmedla kunskaper (om man nu får säga så). Men på vilken nivå skulle vem på ett säkert sätt rensa bort andra faktorer så att man skulle kunna utgå från nationella provens resultat för lönesättningen?

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.