Jan Nilssons blogg

En välda blandning...

Demoskop om LO-kampanjen

Det är tydligen inte bara de som jag träffat som känt obehag inför LO-kampanjen. Fast det jag nu skriver har tagits upp av andra vill jag göra det igen. Allt läses inte av alla. Vi får inte släppa det negativa och destruktiva helt fritt. Oavsett från vilket håll det kommer.

Demoskop har på uppdrag av Timbro gjort en undersökning av det här "kränkningsfenomenet" i svensk valrörelse. Att vända bilder på personer upp och ner är ett starkt symbolspråk som annars används i vissa obehagliga sammanhang. (Tyvärr finns det dåliga exempel på Allianssidan också, jag tänker på ett fult och onyanserat angrepp på facket som utförts från ett partis unga sida)

Nu är "uppochner"-fasen i LO-kampanjen över. Man kan undra om kritiken mot den gjort att man skyndat på fas 2. Kampanjen har kostat LO 9 miljoner av de totalt 77 som man stöder (S) med.

Det är bara var tredje LO-medlem som stöder kampanjen, enligt Demoskops undersökning där man frågat 1639 personer, 398 LO-are. Resultatet hedrar LO:s medlemmar.

En tydlig majoritet av LO-medlemmarna anser att det var fel att lägga deras pengar på kampanjen. 60 % av folket uppfattar den negativ och bara 2 av 10 tror den hjälper (S).

Bara en tredjedel av medlemmarna stöder kampanjen, Mest intressant är kanske att bara 40 % av medlemmarna vill att LO ska ge stöd till (S).

Här hittar du undersökningsresultatet.

Etiketter: , , , , , ,

5 kommentarer

  1. Vännäsgrabb

    Jag tror att du är lite sugen på LO. Eller är det avundsjuka du känner? Nog för att Svenskt Näringsliv pumpar Moderaterna.

  2. Magnus Liljeström

    Jan,

    jag har förstått att många har reagerat negativt på LO:s kampanj, dels för att man har synpunkter på att facket tar ställning inför valrörelse, dels för att man reagerar på bilderna och rubrikorden (”dumsnålt” etc.)
    Men jag har inte hört några kommentarer om texterna, som lyfter fram politikområden av store vikt för facket; sysselsättning, arbetsrätt, a-kassa, sjukförsäkring etc.
    Det jag funderar på är om samma budskap kunde ha nått ut med andra uttrycksmedel, eller om det har varit ett effektivt sätt.
    Jag tror inte att undersökningar beställda av Timbro ger svar på den frågan.
    /M

  3. Jan Nilsson

    Svar till Vännäsgrabb (2010-08-30 12:24)
    Sugen på LO är nog lite för mycket sagt. Skulle aldrig gå med i ett fack där man sponsrar ett parti. Tur det finns alternativ.
    En vän till mig arbetade tidigare för Svenskt Näringsliv och var samtidigt Moderat. Inför en tidigare valkampanj fick han välja på sitt engagemang i valkampanjen och sitt uppdrag i SN. Det är en viss skillnad mot läget i LO-S-laget där många LO:are arbetar i valrörelsen.

  4. Jan Nilsson

    Svar till Magnus Liljeström (2010-08-30 12:35)
    Tror att folk mest reagerar mot att man tar andra människors utåt mest personliga, ansiktet, och vänder det upp och ner. Tricket brukar t.ex. för övrigt användas i religiösa hädelsesammanhang.
    Texterna, har bara läst en tror jag, verkar som schyssta och sakliga kampanjinlägg. Jag tror få har kommit så långt som till dem. Utom möjligen i tunnelbanan där man kommer nära affischerna.
    Lite väl Stockholmsfokuserad kampanj kanske?

    Jag tror frågan du nämner kommer att finnas med i (S) eftervalsanalys…..

  5. Jörgen

    Varför redovisar inte ni Moderater vart ifrån ni får era kampanjpengar? Det skulle vara snyggt om ni gjorde det…

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.