Om Josefin

Om sätt och vett i telefon

Hej, hej.

Min kollega Malin hittade en fruktansvärt rolig bok från 1964 i ett skåp vid växeln för en liten stund sedan. ’Sätt och vett i telefon’, heter den och innehåller otroligt många värdefulla tips för en växeltelefonist. Nedan kan ni läsa några väl valda utdrag ur boken:

’På de personliga besöken läggs all tänkbar möda ned för att göra dem så angenäma som möjligt; man har väntrum med tidningar, man kanske bjuder på cigaretter…’

’Det är inte allom givet att låta så kvittrande glad som Sickan Carlsson, men man kan, om man vill, lägga in lite extra mjukhet och vänlighet i telefonrösten’

Växeltelefonisten: (Svarar på påringningen utan dröjsmål) ’Försäkringsbolaget, godmiddag.’
Kunden: ’Godmiddag, det gällde en hemförsäkring.’
Växeltelefonisten: ’Ett ögonblick så kopplar jag till herr Jonsson?’
Kunden: ’Tack.’
Andersson: ’Herr Jonssons telefon, Andersson.’
Kunden: ’Det här är disponent Svensen. Det gäller en hemförsäkring’
Andersson: ’Ett ögonblick, disponent Svensen, ska jag kalla på herr Jonsson, som har hand om den saken. (Lägger ena handen över lurens taltratt och kallar på kollegan, räcker honom luren efter att ha talat om att det är disponent Svensen om en hemförsäkring.)
Jonsson: (Avstår från att stoppa pipan i munnen) ’Goddag, disponent Svensen, detta är Jonsson.’

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.